Formule 1

SPECIAL - Aston Martin op weg naar de top in de F1; niet anderen nadoen maar alles zelf doen!

Uitgegeven door Peter Vader • 20 januari 2023 11:02 • Print artikel

Een veelbelovende start met goede partners en daarna een jammerlijke implosie. Zo zou je de achterliggende jaren van het Formule 1-team van Aston Martin kunnen typeren. Maar zoals zovelen voor hen, geven ze niet op. Integendeel. Aston Martin blijft de ambitie hebben om zich op lange termijn aan te sluiten bij de top van het Formule 1-veld. Ze pakken dat stevig door (en op de enige, juiste manier) met een agressieve personeelswerving en met stevige investeringen. Er komt een nieuwe fabriek annex hoofdkantoor inclusief een ultramoderne windtunnel. En ondanks de moeizame, laatste jaren rijden oud-F1-wereldkampioenen met plezier gemotiveerd voor het Britse team. Sinds kort trekt Fernando Alonso de kar in plaats van de gepensioneerde Sebastian Vettel. Er wordt alles uit de kast gehaald om succesvol te worden. En intussen is het bewustzijn doorgedrongen dat de gevoerde politiek niet alleen gericht moet zijn op het kopiŽren van de concurrentie. Formule 1 is Ťcht een stap verder dan dat. Je moet ermee doordrenkt zijn. Met de techniek, met het organiseren, met het plaatsen van de juiste mensen op de juiste plaats, met het aanvoelen wat nodig is en met een goed gevulde portemonnee. Dat is nogal wat. Maar ja, als het zo makkelijk is dan kan iedereen het. Niet dus. De ontwikkeling die Aston Martin doormaakt is een schoolvoorbeeld van hoe het er aan toe gaat in de Formule 1. En dat is niet zo eenvoudigÖ

Aston Martin op weg naar de top 1

Niet een kopie zijn
Een groot deel van de gerekruteerde mensen voor Aston Martin is onvermijdelijk afkomstig van die andere, leidende teams die ook vooraan (willen) rijden. Dan Fallows (als technisch directeur) en Andrew Alessi (als hoofd technical operations) komen over van Red Bull, Eric Blandin als plaatsvervangend technisch directeur is afkomstig van Mercedes. Dat is naast voormalig McLaren-chef Martin Whitmarsh als chief executive officer van de Aston Martin-groep en ex-Sauber-man Luca Furbatto als technisch directeur. Fallows is ťťn van de hoofdrolspelers in de zich gestaag ontwikkelende technische kennis en kracht van het team. Fallows benadrukt hoe belangrijk het is dat Aston Martin niet simpelweg probeert om na te bootsen wat de grote en gevestigde teams doen. Hij betoogt dat Aston Martin zijn eigen werkmethodes, structuren en technische ideeŽn moet hanteren om zijn potentieel te maximaliseren. Dat weerspiegelt de behoefte om niet alleen zijn eigen weg te gaan op het gebied van auto-ontwerp, zoals het team met de van oudsher beroemde naam niet deed ten tijde van Racing Point in 2020. Niet alleen hun auto was toen een Mercedes-kloon, maar de hele structuur en cultuur van het team.

Aston Martin op weg naar de top 2

Eigen identiteit
De voormalige hoofdingenieur aerodynamica van Red Bull, die vanaf het begin van het project toezicht hield op de auto voor 2023, heeft Aston Martin tot doel gesteld nieuwe normen te stellen om dingen beter te doen dan zijn rivalen, om hen in te halen op de lange termijn. "Het belangrijkste voor ons is ervoor te zorgen dat we niet alleen nadoen wat onze concurrenten doen", zei Dan Fallows. ďWe geloven niet dat dit ons zal helpen om Mercedes, Red Bull en Ferrari in te halen. We moeten onze eigen manier van doen ontwikkelen. Dat kost tijd, maar we hebben een enorm ambitieuze groep mensen. Eťn van de dingen om in de nieuwe fabriek samen te zien komen, is om het proces van opklimmen op de grid te versnellen en vervolgens in een winnende situatie te komen. Uiteindelijk zullen we daarop uitkomen."

Aston Martin op weg naar de top 3 Dan Fallowsnull
Technisch directeur Dan Fallows

Op ťťn hoop gooien
Bij het uitwerken van wat hij hiermee bedoelt, legde Fallows uit dat er al aanzienlijke verschillen zijn tussen de manier waarop elk F1-team werkt. Dit betekent dat Aston Martin in staat is om sommige zaken van zijn rivalen over te nemen, maar ook al zijn eigen, nieuwe ideeŽn creŽert. Aston Martin bouwt aan zijn eigen identiteit. "Zonder in details te treden, zijn er verschillen in de manier waarop bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull hun aerodynamische ontwikkeling uitvoeren", aldus Fallows. ďSommige manieren waarop ze omgaan met problemen met de prestaties van de auto, worden door ons gewoon op een andere manier gedaan. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van al die ideeŽn op ťťn hoop gooien, ze op een open en eerlijke manier evalueren en ze vervolgens op onze eigen manier implementeren.Ē

Aston Martin op weg naar de top 4

Unieke kans
Aston Martin maakt gebruik van een unieke kans om zijn eigen manier van werken te ontwikkelen dankzij de timing van zijn activiteiten. Hoewel er aanzienlijke financiŽle middelen naar het bedrijf worden gegooid, biedt de combinatie van het drastisch veranderde economische landschap van de F1 en het feit dat het zijn eigen fabriek bouwt, aan Aston Martin de kans om zich als succesvol F1-merk te ontwikkelen. De nieuwe slimme fabriek, waar het team in mei naar toe zal verhuizen, is ontworpen om te worden geoptimaliseerd voor de grootte van F1-teams in het kostenplafondtijdperk. Hierbij wordt technologie gebruikt die ervoor zorgt dat de efficiŽntie wordt gemaximaliseerd. Terwijl andere teams bestaande faciliteiten hebben aangepast, heeft Aston Martin het zelf allemaal opnieuw gecreŽerd. Als iets in de praktijk goed blijkt te functioneren, dan kan Aston Martin het beter gaan doen dan zijn rivalen. Dit moet niet worden onderschat, zoals blijkt uit het feit dat degenen die de grote teams leiden. Zij hebben herhaaldelijk benadrukt hoeveel de F1 is veranderd in het nieuwe tijdperk van het kostenplafond.

Aston Martin op weg naar de top 4 Fernando Alonso
Tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso

Druk van kostenplafond
De topteams in de F1 hebben altijd manieren gevonden om de processen vooruit te helpen die worden gebruikt om nieuwe normen voor efficiŽntie te stellen. De introductie van het kostenplafond legt hier een nog grotere druk op, iets waar Aston Martin met zijn huidige situatie en potentieel gebruik van kan maken. Het heeft ook het voordeel van een instroom van personeel van rivaliserende teams, die ideeŽn aandragen die kunnen worden geÔntegreerd. Dat betekent zowel hun eigen nieuwe ideeŽn als lessen uit wat beter kan van de andere teams. Het zal de uitdaging zijn om al die uiteenlopende input samen te brengen in een goed functionerend en samenwerkend team en van een samenkomst van een reeks processen.

Aston Martin op weg naar de top 6

Vergelijken metÖ
Hoewel Fallows een van de spraakmakende personen is die Aston Martin heeft gerekruteerd, zijn er op elk niveau toevoegingen geweest naarmate het team is uitgebreid tot het huidige niveau van 650 tot 700 mensen. "We willen graag leren van wat andere mensen goed doen," zei Fallows. ďAls je mensen rekruteert, zijn er altijd dingen die je kunt leren van wat andere teams doen. Maar we hebben ook het geluk gehad een aantal zeer getalenteerde, zeer ervaren mensen aan te trekken die hun eigen ideeŽn hebben over wat een auto snel maakt. Het leuke is dat ze heel ruimdenkend in deze omgeving zijn gekomen. Ze zijn heel gemotiveerd om onze eigen manier van doen te smeden en die collectieve ervaring te gebruiken om uiteindelijk met onze eigen manier van werken te komen. Wat heel positief is." Voor Dan Fallows is Red Bull het logische onderwerp waarmee hij vergelijkt. Hij was er zelf werkzaam van 2006 tot aan zijn vertrek naar Aston Martin, en hij had ook al een eerdere periode bij hetzelfde team toen het nog in Jaguar-gedaante aanwezig was. Red Bull heeft nu in totaal zes coureurstitels en vijf constructeurskampioenschappen gewonnen, waardoor het een ideaal vergelijkingspunt is voor hoever Aston Martin moet gaan om op het juiste niveau te kunnen concurreren.

Aston Martin op weg naar de top 7 logo

Geen zwakke punten
"Er zijn een aantal redenen waarom Red Bull goed is", zei Fallows erover in een bericht van TheRace. ďZe zijn erin geslaagd om gedurende een periode van jaren problemen in elk aspect van het team op te lossen. Of dat nu gaat om het raceteam, de productiefaciliteiten of het ontwerpbureau. En veel van het opbouwen van dat soort succes is ervoor zorgen dat er geen gebieden zijn waar je substantiŽle zwakke punten hebt. Het is een ongelooflijk sterk team. Ik heb wel een ervaring met wat het betekent om races en kampioenschappen te winnen. De belangrijkste boodschap is dat je er gewoon voor moet zorgen dat er in elk aspect van wat je doet geen gaten zijn. Je geen dingen doet die de prestaties in gevaar brengen.Ē

Aston Martin op weg naar de top 8 Mike Krack
Teammanager en 'mensenmens' Micke Krack

Nu nog even de praktijk
Dit klinkt allemaal positief in theorie, maar de geschiedenis van de F1 is bezaaid met teams die de middelen hadden om titelkanshebber te worden maar waar het toch niet lukte. Aston Martin is nog een paar jaar verwijderd van het punt waarop verwacht kan worden dat ze echt voortdurend vooraan staan, maar het is het werk dat nu gaande is om alles op de rails te krijgen. Alleen die uitkomst zal bepalen of het zijn doelstellingen al dan niet kan waarmaken. De ambitie is aanwezig. Het benodigde geld is (nog) aanwezig. De juiste mensen zijn aanwezig. Dus eigenlijk kan het uiteindelijk alleen maar resulteren in een F1-wereldkampioenschap. Het is een kwestie van lange adem.

Aston Martin op weg naar de top 14 Sebastian Vettel
Viervoudig F1-wereldkampioen Sebastian Vettel nam eind 2022 afscheid van de Formule 1, na twee verdienstelijke jaren bij Aston Martin

Aston Martin op weg naar de top 9

Aston Martin op weg naar de top 10 pitstop

Aston Martin op weg naar de top 11 actie voorop

Aston Martin op weg naar de top 12 bovenaanzicht helm



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS