Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SPECIAL - Om alvast in de stemming te komen: Porsche versus Ferrari - 'The clash of the titans'!

Uitgegeven door Peter Vader • 14 juni 2024 16:13

Porsche en Ferrari zijn twee van de groten aller tijden in de geschiedenis van de auto, ver buiten het raamwerk van de racerij. Beide autofabrikanten hebben een fenomenale erfenis verdiend op de beste circuits ter wereld, ongeacht het politieke klimaat of de weersomstandigheden, met honderdduizenden toeschouwers of helemaal geen toeschouwers. Ze hebben de harten van fans gewonnen, evenals elke denkbare trofee, dus ook die van de 24 Uur van Le Mans!

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 1Wordt het in 2024 opnieuw een titanenstrijd tussen Ferrari en Porsche?

Porsche moest inhalen
Ford zat midden in een viervoudige ‘winning streak’ tijdens de 24 uur van 1968 dankzij de GT40's van John Wyer Automotive Engineering (JWA) in Gulf Oil-kleuren. Porsche, sinds 1951 een vaste klant op Le Mans in de lagere categorieën, had eerder een reeks prototypes ingezet met maar één doel voor ogen: de legendarische race winnen. De aanwezigheid van de 907's en opvallende 908's vulden de tribunes als nooit tevoren, maar de superioriteit van JWA's Fords ontzegde het Duitse merk zijn felbegeerde eerste overwinning.

Ferrari behaalde zijn eerste overwinning tijdens de 24 uur van 1949, gevolgd door nog acht. Na de duidelijke dominantie van het Italiaanse merk in de eerste helft van de jaren zestig kwam Ford om Ferrari te laten werken voor zijn geld en inzet (‘run for the money’) en het werkte: alleen oudere 250 LM's vertegenwoordigden de Italianen in 1968.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 2De Porsche 908 LH Coupé kwam in 1968 op de markt, er werd tijdens de 24 Uur van Le Mans van 1968 nog een 908 ingezet als derde auto voor Jochen Neerpasch en Rolf Stommelen

Het jaar daarop meldde zich een serieuze kandidaat. Porsche had een echte U.F.O. ontwikkeld, in staat tot verbluffende snelheden en adembenemende rondetijden. De 917 kwam in actie, maar Ferrari kwam terug met het nieuwe 312P-prototype. De Fords van JWA waren ook weer in de race en Matra (na het verlaten van het Formule 1-programma) had bemoedigende resultaten geboekt. Het was het begin van een nieuwe gouden eeuw in de geschiedenis van de 24 Uur, een van de talloze titanengevechten tussen topconcurrenten.

Het lot gaf Ickx gelijk
De race van 1969 begon met een knal. Jacky Ickx liep kalm naar zijn #6 Ford GT40 terwijl de andere coureurs naar de andere kant van de baan renden en in hun auto's sprongen, sommigen zelfs zonder hun veiligheidsgordel vast te maken. Als teken van protest tegen de gevaarlijke start in Le Mans-stijl vertrok Ickx als laatste. Helaas gaf het lot hem gelijk.

Al in de eerste ronde kwam John Woolfe om het leven in zijn privé Porsche 917. Zijn brandstoftank, was losgeraakt en in brand gevlogen, werd snel overreden door de Ferrari 312P van Chris Amon, die op zijn beurt ook in vlammen begon op te gaan.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 3De Ferrari 312 Coupé, gereden door Chris Amon en Peter Schetty

De nieuwe Porsche 917's hadden het erg moeilijk en gingen kapot naarmate de race vorderde, totdat het laatste model op zondagochtend gedwongen werd met uit te vallen. Ondertussen had de tweede leidende Ferrari zich al lang teruggetrokken met een problematische versnellingsbak.

Porsche rekende op de 908 LH van Gérard Larrousse/Hans Herrmann om met de Ford GT40 van Jackie Ickx/Jackie Oliver te duelleren om de overwinning. Uiteindelijk zegevierde de Amerikaanse auto met slechts 120 meter voorsprong. Geen 917 of 312P haalde de zwart-wit geblokte vlag, maar het bleef niet onopgemerkt bij Ferrari dat de Porsche enorm superieur was en zelfs geruime tijd de leiding bezette. Ook Matra maakte een uitstekende indruk.

Langer, slanker en sneller
Op weg naar de 24 uur van 1970 deed Porsche een beroep op John Wyer om zijn officiële Gulf 917's te laten rijden. Anderen waren ingeschreven door privéteams die door de fabriek werden ondersteund. De twee verschillende carrosserievarianten van de auto's verblindden de toeschouwers: de ene was kort, waardoor het prototype hanteerbaarder en stabieler werd, de andere was langer, slanker en sneller op het rechte stuk van Mulsanne. De cilinderinhoud van de platte 12 cilindermotor werd voor sommige 917's vergroot tot 4,9 liter, in tegenstelling tot 4,5 liter voor andere. De pitbull van Porsche was klaar om losgelaten te worden.

Tegelijkertijd trok Ferrari ook alles uit de kast. De verkoop van 50 procent van de onderneming aan Fiat in juni 1969, maakte het mogelijk om 25 nieuwe prototypes te bouwen, zoals Porsche dat voor de 917 had gedaan. De 512 S, uitgerust met een 5-liter V12, had zijn zinnen gezet op het veiligstellen van nog een lange levensduur en een verwachte overwinning op Le Mans. Het Italiaanse merk vertrouwde ook op privéteams van topniveau. Ervaren coureurs stroomden naar beide kampen, zoals Ickx, Jo Siffert, Clay Regazzoni, Helmut Marko en Ronnie Peterson om er maar een paar te noemen.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 4In 1969 slaagden de rijders van de Porsche 917S er niet in om bij te blijven en maakten hun eigen bestuurders zich waarschijnlijk meer zorgen dan hun tegenstanders

Ferrari gaat knock-out
Zelden was er voor één fabrikant een slechtere start bij de 24 uur. Direct na het loslaten van het veld, dit keer zonder de bekende start in Le Mans-stijl, kreeg Ferrari te maken met een reeks van tegenslagen. Slechts zeven ronden later ging de #6-512 S, bestuurd door Nino Vaccarella, kapot. Rond 17:30 uur regende het op het circuit, waardoor Reine Wisell in de #1- 512 van Scuderia Filipinetti langzamer ging rijden bij Maison Blanche. Vervolgens werd hij geraakt door Clay Regazzoni in de officiële fabrieks #8-Ferrari, net voordat Mike Parkes in de #15-512 direct ook in dezelfde kettingbotsing terechtkwam. De #7-Ferrari van Derek Bell bleef in het gevecht overeind toen hij de tribune met toeschouwers passeerde op het rechte stuk voor de pits, maar slechts een halve ronde later hij moest zijn auto stilzetten op het rechte stuk van Mulsanne. In een oogwenk waren de kansen van Ferrari op de overwinning zo goed als vervlogen.

Porsche had zijn eigen problemen. Twee 917's trokken zich terug uit de race voordat de zon zelfs maar onderging. Maar het snelheidsvoordeel van de auto bleek heel reëel, en de nachtelijke 24 uur zijn in wezen een eliminatierace. Favoriete kanshebbers vielen weg als vliegen uit de lucht, maar één man kwam er bovenuit, zoals alom bekend is dat Jackie Ickx, die aan het stuur van de #5-fabrieks-Ferrari, veel tijd won in de regen. Hij bleek een voorkeur te hebben voor deze weersomstandigheden, tot verbazing van het aanwezige publiek. Maar na middernacht gingen zijn inspanningen in rook op toen een kapotte achterrem ervoor zorgde dat hij bij de Ford chicane in een berg zand vloog. Hij was de laatste fabrieks-512 S die nog in de race was. De vlammen die uit de Ferrari kwamen, werden gedoofd, samen met de hoop van het merk op een triomf.

Het einde van de race verliep iets vlotter. Met twee goedgeplaatste 917’s was Porsche op weg naar de overwinning. De bovenste trede op het podium werd opgeëist door het Oostenrijkse team onder leiding van Louise Piëch, de zus van Ferry Porsche. De rijderscombinatie Herrmann/Attwood had een werkelijk surrealistische editie van de 24 uur gewonnen, waarbij er slechts acht auto's de finish haalden en er 35 gedwongen moesten stoppen. De Duitse autofabrikant had eindelijk Le Mans veroverd.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 5Een afbeelding van de Ferrari 512S, één van de weinige overwinningen van dit steigerende paard was tijdens de 12 Hours of Sebring in 1970

Een teleurstelling voor de Ferrari 512 S. Eén van de weinige overwinningen van het steigerende paard was tijdens de 12 Hours of Sebring in 1970. Maar het bleef een tot de verbeelding sprekende auto en een kenmerk voor die generatie raceauto’s.

Een belangrijke Italiaanse "M"
Ferrari bleef geschokt achter. Le Mans had de uitmuntende 512 S op de knieën gekregen. Twee privémodellen, ingezet door het North American Racing Team (NART) en Écurie Francorchamps, eindigden respectievelijk als vierde en vijfde. Maar negen anderen moesten zich terugtrekken, waaronder de vier fabrieksauto's. Het enige dat nog restte, was aan de slag gaan met een nieuwe versie voor 1971, het laatste jaar waarin kolossen van 5,0 liter aan de start mochten komen.

De autoriteiten hadden de doodsklok geluid. Zowel Porsche als Ferrari creëerden voor een laatste hoera twee van de meest extreme auto's ooit gezien tijdens de 24 uur. Het Duitse merk koos ervoor om de basis van zijn 917 te behouden. De lange versie werd herwerkt om bijna net zo goed te kunnen rijden als de korte versie, zonder het belangrijkste voordeel te verliezen: de topsnelheid. De auto werd op het rechte stuk van Mulsanne geklokt op ruim 380 km/u. Een 917 LH stelde tijdens de kwalificatie zelfs het nieuwe baanrecord veilig: 03:13,9, één van de zeldzame rondetijden onder de 03:15 die in een eeuw van de 24 uur werden behaald.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 6De Porsche 917 Langheck uit 1971 was een echte raket, vooral de auto ingezet door het John Weyer Gulf-team voor Pedo Rodriguez en Jackie Oliver

De bal lag toen in het kamp van Ferrari. De Italiaanse constructeur keek naar zeven 917's, waaronder het iconische 'roze varken', en besloot met negen deelnemers mee te gaan doen. In Maranello kozen ze ervoor om de zaken net iets anders aan te pakken. De basis van de 512 S bleef behouden om een aanzienlijk verbeterde Spyder-versie te creëren. De nieuwe auto was breder, lichter, met een verfijndere carrosserie en een iets aangepaste motor, wat resulteerde in de 512 M, M stond voor Modificata. Het Scuderia Filipinetti-team reed met een 512 F, een soort aanpassing van de aangepaste versie.

Een opmerkelijke wending was dat Ferrari officieel niet deelnam aan de 24 uur van 1971, maar liever aan het volgende prototype begon te werken in overeenstemming met de voorschriften van 1972. Gelukkig voor Ferrari was er geen tekort aan Scuderia-klantenteams.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 7Het lijnenspel van de Ferrari was meer verfijnd en aerodynamischer

Het einde van een tijdperk
Opnieuw werden meerdere impactvolle uitvalbeurten genoteerd, veroorzaakt door het hoge tempo dat door het veld werd bepaald. Ferrari had duidelijk het meeste te lijden, maar Porsche had zo zijn eigen problemen. De 512 M’s en andere versies vormden nooit een echte bedreiging voor de 917’s. Halverwege de race hield de #15 512 M van Escuderia Montjuïch de leiding een uur vast, voordat de versnellingsbak het begaf.

En John Wyer's-Gulf team, die Porsche vertegenwoordigde, domineerde vanaf de start, maar aanzienlijke schade veroorzaakte vertraging in de schemering. Beide partijen werden gedwongen tot uitgebreide reparaties, maar toen Martini Racing's #22 Porsche 917 K in het dertiende uur de eerste plaats pakte, liet hij hem nooit meer los.

Van Lennep/Marko winnaar!
De auto bestuurd door Gijs van Lennep en Helmut Marko (ja, ja, dezelfde van F1-Red Bull) won in 1971 na 5.335 km te hebben afgelegd, een record dat pas in 2010 werd verbroken! JWA's #19-917 K eindigde als tweede en de eerste 512 M, voorzien van startnummer 12 en geprepareerd door NART, rondde het podium af met maar liefst 31 ronden achterstand. De lijst met uitgevallen auto’s omvatte onder andere vijf 917's en zeven 512's.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 8De succesvolle 917 van Porsche in de korte uitvoering, de zogenaamde 'Kurzheck'

De impact van deze periode op de erfenis van de 24 Uur kan niet genoeg worden benadrukt. In slechts drie jaar competitie vóór de introductie van nieuwe reglementen, had de 917 de eregalerij van de race bereikt. Dat Ferrari steeds in hun nek ademde, maakte het verschil. Na de wraak van het Italiaanse merk tijdens het eeuwfeest van vorig jaar, zullen de 499P en de 963 op 15 en 16 juni opnieuw tegenover elkaar staan. Net als aan het begin van de jaren zeventig wordt de geschiedenis dit weekend voor onze ogen geschreven.

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 9Hoe verrassend het ook mag lijken, de lange versie van de 917 LH (Langheck) heeft nooit veel succes geboekt op Le Mans, met slechts één die in twee races de finish haalt!

24 Uur Le Mans 2024 Clash of the Titans Foto 10Wordt het in 2024 opnieuw een titanenstrijd tussen Ferrari, hier voorop en winnaar van de editie van vorig jaar, of wordt het Porsche, die zich als snelste klasseerde in de Hyperpole en daarmee de pole postition veroverde? De beste uitgangspositie voor een overwinning...

Bron artikel: tekst en foto’s van www.24h-lemans.com, bewerkt door Peter Vader





24H_Le_Mans_event_logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS