Formule 1

SPECIAL: Mercedes-Benz Classic Motorsport

Uitgegeven door Deni Volkers • 29 januari 2023 08:01

Mercedes-Benz, de oudste autofabrikant ter wereld, is al bijna 130 jaar betrokken bij de autosport. Van de Formule 1 tot de rallysport, onder het teken van de ster zijn coureurs onderweg. Dit hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf is navenant divers. Hier kort genoteerd: belangrijke jubilea en mijlpalen uit de autosportkroniek.

Mercedes Benz

26 januari 1963 - 60 jaar geleden

Ewy Rosqvist en Ursula Wirth winnen de Ladies' Cup van de 32e Rally van Monte Carlo

Gehuldigd door prinses Gracia Patricia van Monaco

Verder succes van de Argentijnse winnaars met de Mercedes-Benz 220 SE rallyauto

Drievoudige klasse-overwinning voor Mercedes-Benz

In de slopende 32e Rally van Monte Carlo van 20 tot 24 januari 1963 wint Mercedes-Benz het dan gebruikelijke damesklassement. De winnaressen Ewy Rosqvist en Ursula Wirth ontvangen de zogenaamde "Ladies' Cup". Daarnaast is er een drievoudige overwinning in klasse 7 voor voertuigen met een cilinderinhoud van 2 tot 3 liter. Het team start in 1963 in Stockholm. Ewy Rosqvist en Ursula Wirth eindigen 16e algemeen in hun Mercedes-Benz 220 SE "fintail" rallyauto na een nipte beslissing in de laatste race in Monte Carlo en winnen de "Coupe des Dames", die sinds 1927 wordt uitgereikt. Prinses Gracia Patricia van Monaco overhandigt de prijs aan de twee Zweedse rallyrijders op 28 januari 1963. Na de algemene overwinning van het team Rosqvist/Wirth in de Argentijnse Touring Car Grand Prix in oktober en november 1962 gaat de aandacht uit naar de "Argentijnse winnaars" tijdens de Rally van Monte Carlo in januari daaropvolgend. Op een totaal van 296 starters finishen slechts 27 teams. In dit veld domineert Mercedes-Benz de Klasse 7 met een één-twee-drie overwinning (Eugen Böhringer/Peter Lang, Onni Vilkas/Esko Vainola en Ewy Rosqvist/Ursula Wirth) en een vijfde plaats (Rolf Knoll/Rolf Kreder) - allemaal in een Mercedes-Benz 220 SE.

Mercedes Benz

28 januari 1938 - 85 jaar geleden

Wereldrecord: Rudolf Caracciola bereikt 432,7 km/u op de snelweg Frankfurt-Darmstadt

Mercedes-Benz V12 supercharged motor met 541 kW (736 pk)

Weerstandscoëfficiënt van slechts cW= 157

Het wereldsnelheidsrecord houdt 79 jaar stand

In de jaren 1930 zijn wereldrecordruns even belangrijk als Grand Prix-races. Mercedes-Benz en andere toonaangevende fabrikanten jagen op nieuwe records. Op 28 januari 1938 is er een climax: de recordbrekende auto's van Mercedes-Benz en auto Union strijden tegen elkaar op een deel van de snelweg Frankfurt-Darmstadt. Rudolf Caracciola, de succesvolste coureur van een heel tijdperk, start voor het merk met de driepuntige ster. Hij wordt in de jaren dertig driemaal Europees kampioen. De titel is te vergelijken met die van de huidige wereldkampioen Formule 1. Voor het wereldsnelheidsrecord op de openbare weg over de vliegende kilometer wordt de gemiddelde waarde van de heen- en terugreis bepaald. Caracciola haalt 432,7 km/u. Dit record houdt 79 jaar stand: pas in 2017 is een ander voertuig sneller. De recordbrekende Mercedes-Benz auto op basis van de W 125 Grand Prix #racewagen heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts cW = 0,157. Hij wordt aangedreven door een 5,6-liter twaalfcilindermotor. Twee Roots superchargers verhogen het vermogen tot 541 kW (736 pk). Tegenwoordig maakt de recordauto deel uit van de permanente tentoonstelling van het Mercedes-Benz Museum. Tijdens de recordpogingen gebeurt er een tragisch ongeluk: Bernd Rosemeyer staat aan de startlijn voor de concurrerende #auto Union - en krijgt een dodelijk ongeluk tijdens zijn recordpoging.

Mercedes Benz

23 februari 1928 - 95 jaar geleden

Hans Herrmann viert zijn 95e verjaardag

De merkambassadeur van Mercedes-Benz is vandaag de dag nog steeds verbonden met de racerij.

Recordronde in Reims 1954: Met de Silver Arrow start de racer in de Formule 1

Terugdenken aan de Mille Miglia van 1955 in de 300 SLR racesportwagen
Meer dan 50 jaar na het einde van zijn actieve carrière is Hans Herrmann een graag geziene gast op autosportevenementen. In zijn hart is de grote racecoureur tot op de dag van vandaag verbonden met zijn sport. De merkambassadeur van Mercedes-Benz Classic is altijd vriendelijk, benaderbaar en welbespraakt. De coureur uit Stuttgart komt in juli 1953 voor het eerst in contact met het #raceteam van Mercedes-Benz. De legendarische racedirecteur Alfred Neubauer vraagt hem: "Wilt u in een van onze auto's rijden?" Herrmann wil dat zeker - ook al rijdt hij pas een jaar op de circuits. De scouting van jonge talenten leidt hem rechtstreeks naar het Silver Arrows-team. Op 4 juli 1954 wordt Duitsland wereldkampioen voetbal - en Mercedes-Benz wint de Franse Grand Prix in Reims dankzij Juan Manuel Fangio vóór Karl Kling. Hans Herrmann gaat met pensioen, maar zet eerst de snelste ronde neer met een gemiddelde snelheid van 195,463 km/u met de W 196 Formule 1 #racewagen. In 1954 behaalt hij twee podiumplaatsen in de Formule 1. In 1955 volgt hij als enige zijn merkgenoot Stirling Moss bij de Mille Miglia met de 300 SLR, totdat een onvoldoende gesloten tankdop tot een defect leidt. Hij beëindigt zijn carrière in 1970 na een algemene overwinning met Porsche tijdens de 24 uur van Le Mans. Daarna begint hij een tweede succesvolle carrière met zijn verkoopbedrijf voor auto-accessoires.

Mercedes Benz

8 maart 1998 - 25 jaar geleden

Dubbele overwinning voor de Silver Arrows tijdens de Grand Prix van Australië

Mika Häkkinen wordt aan het einde van het seizoen wereldkampioen Formule 1

Succesvol partnerschap tussen Mercedes-Benz en McLaren

Het McLaren-Mercedes team wint het wereldkampioenschap in 1998, 1999 en 2008

Op 8 maart 1998 vieren Mika Häkkinen en David Coulthard een dubbele overwinning tijdens de Grand Prix van Australië. Dit is het begin van een zeer succesvol Formule 1-jaar voor McLaren-Mercedes. Het Duits-Britse team rijdt in 1997 voor het eerst in het zilver, de kleur van de legendarische Silver Arrows uit de jaren dertig en vijftig. Het team komt samen voor het seizoen 1995. De rollen zijn duidelijk verdeeld: McLaren zorgt voor de raceauto; Mercedes-Benz levert de motor. Deze wordt ontwikkeld en geproduceerd door Ilmor in Brixworth. Een klein team van ingenieurs in Untertürkheim onder leiding van Mario Illien verricht basisonderzoek en tests op een hightech motortestbank die voor die tijd uniek is. 25 jaar geleden wordt de McLaren-Mercedes MP4/13 ingezet, de eerste #raceauto die door sterontwerper Adrian Newey voor McLaren is ontworpen. De hoogtoerige drieliter V10-motor met natuurlijke aanzuiging, FO110G-V10 genaamd, maakt een topsnelheid van meer dan 350 km/u mogelijk. In 1998 wint Häkkinen acht van de 16 Grands Prix; Coulthard draagt nog een overwinning bij. Mika Häkkinen wint twee wereldkampioenschappen in 1998 en 1999. In 2008 wordt Lewis Hamilton wereldkampioen voor het McLaren-Mercedes team.

Mercedes Benz

14 maart 1993 - 30 jaar geleden

Uitstekende entree van het Sauber-team in de Formule 1

JJ Lehto wordt vijfde tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika.
Mercedes-Benz ondersteunt het Zwitserse team met motoren
Vierde oudste Formule 1-team na Ferrari, McLaren en Williams
Bij de Grand Prix van Zuid-Afrika 1993 in Kyalami betreedt het team van Peter Sauber uit Zwitserland het podium van de Grand Prix en is meteen succesvol: JJ Lehto eindigt vijfde met de Sauber C12. Peter Sauber herinnert zich: "En dat ondanks een pitstop omdat de elektronische transmissieregeling veranderd moest worden." Aan het einde van het seizoen eindigt lange tijd Mercedes-Benz Junior Karl Wendlinger als twaalfde in de WK-stand, vóór Lehto. Een officieel partnerschap tussen Mercedes-Benz en Sauber bestaat sinds 1988. Team Sauber-Mercedes wint het Group C World Sportscar Championship in 1989 en 1990 en de 24 uur van Le Mans in 1989. Op 28 november 1991 kondigt Mercedes-Benz aan dat het bedrijf zich terugtrekt uit de internationale autosport. Toch waagt Peter Sauber de sprong naar de Formule 1 met Ilmor-motoren met het opschrift "Concept by Mercedes-Benz" - net als de zijkanten van de racewagen tijdens het seizoen. In 1994 wordt Peter Sauber officieel ondersteund met motoren van Mercedes-Benz. Aan het eind van het jaar scheiden de wegen als het McLaren-Mercedes team ontstaat. Vandaag de dag is het team, dat dertig jaar geleden met steun van Mercedes-Benz in de Formule 1 werd geïntroduceerd, na Ferrari, McLaren en Williams het vierde oudste team in de hoogste klasse van de autosport.

Mercedes Benz

Mercedes Benz

Mercedes Benz

Mercedes Benz

Mercedes Benz

Mercedes Benz

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS