Rally

Rocar-Tech Twente Rally: Jim van den Heuvel en Jouri Dockx verlaten Twente met opgeheven hoofd

Uitgegeven door Peter Vader • 20 oktober 2022 14:02

HENGELO - Jim van den Heuvel en Jouri Dockx zijn er in de laatste wedstrijd van het jaar niet in geslaagd om de zege in de wedstrijd en het kampioenschap binnen te halen. Na een ijzersterke wedstrijd bleek een klein foutje op de laatste proef funest en moest het duo vanuit leidende positie de strijd staken. Voorafgaand aan de wedstrijd was er de nodige discussie omtrent schrapresultaten die de stand in het kampioenschap beďnvloeden. Aan het begin van het seizoen werd de kalender gepresenteerd met daarop de vermelding dat er één schrapresultaat zou zijn. Begin juli werd bekend gemaakt dat er twee rally’s niet door konden gaan en de kalender dus uit slechts zes wedstrijden zou bestaan. Zonder verdere communicatie vanuit het BSR gingen de deelnemers ervan uit dat dit verder geen invloed zou hebben op het schrapresultaat.

Van_den_Heuvel_Dockx_VW_Polo_RX_logo_Peter_Vader 1

Echter, kort voor de Rocar-Tech Twente Rally volgde plots een officieel bulletin waarin werd aangekondigd dat het schrapresultaat zou vervallen. Voor Van den Heuvel was dit een enorme domper. Hij had zelf zijn slechte resultaat uit Drenthe, 2 punten, willen schrappen. Naaste concurrent Hans Weijs stond tijdens de Drenthe Rally nog niet ingeschreven voor het kampioenschap en scoorde dan ook geen punten. Aangezien hij geen kampioenschapsresultaat behaalde in Drenthe zou hij dit logischerwijs ook niet kunnen schrappen en dus een ander resultaat, zijn 35 punten van de Vechtdal Rally, moeten schrappen. Door het vervallen van het schrapresultaat was dit niet nodig en kreeg Weijs dus effectief 35 punten ‘cadeau’. Van den Heuvel verklaart “deze stelling namen wij al eerder in het seizoen in. Ik heb daarom na de Hellendoorn rally om bevestiging gevraagd bij het BSR of onze zienswijze in lijn lag met die van hen en of deze dus zo gehandhaafd zou gaan worden. Juist ook om geen onduidelijkheid te hebben na de Twente Rally en een eventuele huldiging niet in de weg te staan. De gegeven reactie van het BSR middels het bulletin had ik niet kunnen bedenken en vind ik erg slecht, om over de timing ervan nog maar te zwijgen. Het neigt in ieder opzicht naar competitievervalsing als je het mij vraagt.”

Van_den_Heuvel_Dockx_VW_Polo_RX_logo_Peter_Vader 2

Van den Heuvel hekelde dus het beleid maar verscheen toch gemotiveerd aan de start. “Ik wilde heel graag winnen en nog een keer laten zien waar we toe in staat zijn. Op een sportieve manier laten zien dat je zelf wel volgens een reglement rijdt en daarnaast een kampioenschap moet bevechten op de proeven.” Van den Heuvel opende op zaterdagavond ook direct sterk door alle vier de proeven te winnen, precies volgens plan. “Ik hoopte zelf goed te starten en dan is het hopen op een foutje van Weijs. We hadden na het bizarre bulletin het kampioenschap niet meer in eigen hand dus er moest iets gebeuren. Het minste dat je kunt doen is zorgen dat je wint en de 40 punten mee naar huis neemt, dat is het enige dat je zelf in de hand hebt.”

Van_den_Heuvel_Dockx_VW_Polo_RX_logo_Peter_Vader 3

Gedurende de zondag zette het beeld van de zaterdagavond zich voort. Van den Heuvel won de meeste proeven en had de rally onder controle “we reden tegen de limiet, maar er nooit overheen”. Een gewaagde bandenkeuze zorgde ervoor dat hij wat tijd en zelfs even de leiding verloor maar met nog drie proeven te gaan pakte hij die weer terug. Op de afsluitende publieksproef op het industrieterrein van Hengelo ging het alsnog mis. In een haakse linker gleed hij iets te ver naar de buitenkant en raakte een stoep en betonblok. Het achterwiel brak af en de wedstrijd was over. “Ik weet niet precies hoe het kwam” verklaart hij na afloop, “ik deed niet zo heel veel anders. Het is wel zuur dat we het hele weekend geen foutje maken en nu meteen zo afgestraft worden. Het is niet verdiend, maar het hoort ook bij de sport. Het is voor mezelf vervelend natuurlijk maar ik baal er nog meer van voor Jouri, met een tweede plaats was hij wel kampioen geworden en dat had ik hem zo enorm gegund.”

Van_den_Heuvel_Dockx_VW_Polo_RX_logo_Peter_Vader 4

Na afloop toonde Van den Heuvel zich sportief. “Je moet natuurlijk een beetje geluk hebben om kampioen te worden. Een paar kleine foutjes hadden voor ons grote gevolgen in Drenthe, de GTC en hier. Sportief gezien was Hans ook gewoon sterk dit jaar en ik heb hem na de wedstrijd dan ook gewoon gefeliciteerd.” Of we Van den Heuvel volgend jaar opnieuw voor de titel zien strijden is nog geen uitgemaakte zaak. “Heel veel dingen zullen anders moeten, de besluitvorming van het huidige BSR neigt op meerdere vlakken naar competitievervalsing, met de recente discussie omtrent het schrapresultaat als absoluut dieptepunt. De zaken moeten echt anders en als het weer alleen maar klinkt ‘we gaan het anders doen’ zonder dat er daadwerkelijk iets verandert dan komen we niet. Een dergelijke situatie opnieuw beleven daar passen we voor.”

“Tot slot wensen wij onze sponsors, partners, team, organisatoren en alle officials enorm te bedanken voor het afgelopen seizoen, zonder hen was het niet mogelijk geweest!”

Rocar-Tech Twente Rally logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS