Autosport Internationiaal Singleseaters • Indy Car

Rinus van Kalmthout ondanks breuk voorste kootje linkerwijsvinger: "Ik ga voor de ereplaatsen"

Uitgegeven door Bart • 15 april 2021 18:15

Rinus ‘VeeKay’ van Kalmthout staat op het punt zijn tweede seizoen in de NTT IndyCar Series te starten. De 20-jarige Nederlander, die uitkomt voor het team Ed Carpenter Racing, bereidt zich in Birmingham, Alabama, voor op de eerste wedstrijd van de IndyCar-jaargang 2021.



Vorig jaar maakte VeeKay zijn debuut in de IndyCar Series. De in Hoofddorp geboren en in Indianapolis woonachtige coureur liet gedurende het seizoen een zeer behoorlijke indruk achter. VeeKay stuurde zijn #21 SONAX Chevrolet naar een pole position, een podiumplaats en de felbegeerde Rookie of The Year-titel.

Tijdens het slotweekend van het IndyCar-seizoen 2020 werd VeeKay beloond met een contractverlenging bij Ed Carpenter Racing. Zodoende schuift de Noord-Hollander ook dit jaar aan bij het team uit Indiana, wat gerund wordt door de racende naamgever Ed Carpenter. Carpenter rijdt zoals gebruikelijk enkel op de ovalbanen, Conor Daly zal ook dit jaar tijdens de street- en road course wedstrijden fungeren als VeeKays teamgenoot.

Het verloop van de voorbereiding op het nieuwe seizoen stemde VeeKay tevreden. De jongeling, ook dit jaar gesteund door persoonlijke sponsoren Jumbo Supermarkten en sportschoolketen Basic-Fit, noteerde tijdens twee verschillende testdagen op het Barber Motorsports Park zelfs de snelste rondetijd. Tijdens de laatste test voor aanvang van het nieuwe raceseizoen, op de fameuze Indianapolis Motor Speedway, kwam er echter een kink in de kabel. VeeKay verloor op hoge snelheid de macht over het stuur en klapte hard in de muur van de razendsnelle oval. Hij brak daarbij het voorste kootje van zijn linkerwijsvinger.

Dat kootje zit VeeKay niet in de weg – voor de eerste race van het jaar heeft Ed Carpenter Racing diens stuurwiel aangepast, zodat de linkerwijsvinger niet wordt belast. "Ik voel geen pijn", vertelt VeeKay over de vinger in kwestie. "Alledaagse zaken kan ik zonder moeite verrichten, ik heb mijn krachttrainingsschema ook niet aangepast."

Door de vele afgelastingen van vorig jaar, noodzakelijk vanwege de coronapandemie, heeft VeeKay nog geen IndyCar-race gereden op het Barber Motorsports Park, waar komend weekend de IndyCar-ouverture wordt georganiseerd. In het verleden reed de Nederlander vier races op het circuit in Alabama. In één van die vier wedstrijden eindigde hij op het erepodium.

Rinus Veekay


"Barber was nooit één van mijn favoriete circuits, maar achteraf bezien kwam dat vanwege de wagens waarmee ik reed. Des te sneller je over het circuit kan rijden, des te leuker het wordt", meent VeeKay. "De IndyCar gaat natuurlijk harder dan de wagen waarmee ik in 2018 het Indy Pro 2000-kampioenschap won. De testresultaten op dit circuit waren zeer hoopgevend, tot tweemaal toe reed ik de snelste tijd. Mede daarom hoop ik komend weekend mee te draaien in de voorhoede. Ed Carpenter Racing heeft fantastisch werk geleverd: in de winterpauze heeft iedereen hard doorgewerkt, zodat we samen voor het beste resultaat kunnen gaan."

"Inhalen is niet gemakkelijk op het Barber Motorsports Park en daarom zal veel afhangen van de kwalificatie. Met een goed kwalificatieresultaat en een sterke racepace op zondag, denk ik mee te kunnen strijden om de ereplaatsen. Uiteraard hangt dat van heel veel factoren af, maar aan mijn inzet zal het in ieder geval niet liggen", meent VeeKay strijdbaar.

Het raceweekend op het Barber Motorsports Park omspant voor IndyCar-rijders slechts twee dagen. ’s Zaterdags staan er twee trainingen op het programma (eerste training: 17.00-17.45 uur NL, tweede training: 20.40-21.25 uur NL), gevolgd door de kwalificatie (23.50-01.10 uur NL). Op zondag wordt er afgetrapt met een warm-up (17.30-18.00 uur) waarop het klapstuk volgt.

De Hondy Indy Grand Prix of Alabama presented by AmFirst op het Barber Motorsports Park in Birmingham, Alabama, start rond 21.30 uur Nederlandse tijd. Ziggo Sport Racing start haar uitzending om 21.00 uur.


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS