Autosport Internationiaal Singleseaters • FIA Formule 2

Richard Verschoor ging 23 ronden aan de leiding in Monaco, maar staat met lege handen door falende techniek

Uitgegeven door HJ van Keulen • 27 mei 2024 15:30

Monaco – Richard Verschoor is met lege handen thuisgekomen van zijn FIA F2-weekend in het prinsdom van Monaco. Het 23-jarige TeamNL-talent creëerde voor zichzelf juist de best mogelijke uitgangspositie door op vrijdag met een machtig rondje de pole position in de wacht te slepen op het smalle en weinig vergevensgezinde stratencircuit langs de haven van Monte Carlo met de vele superjachten. Hoe weinig ruimte tot fouten het circuit geeft, merkte Verschoor zelf op zaterdag, waarna de techniek hem op zondag in de steek liet, na 23 ronden soevereine leiding.

Richard Verschoor Monaco

Slechts vier dagen rust kregen de F2-coureurs voor hun vijfde ronde in het FIA Formule 2-kampioenschap, want het weekend op Imola was nog maar koud achter de rug of de 24 deelnemers moesten op donderdag alweer aantreden voor de vrije training. Voor Verschoor en zijn Italiaanse team Trident was het eigenlijk nóg een thuisrace, want het team is gevestigd in San Pietro Mosezzo in de aangrenzende Italiaanse regio Piedmont.

Op vrijdag werden de 24 auto’s ingedeeld in twee groepen van 12, die elk 16 minuten de tijd kregen om zo op een iets minder drukke baan een snelle tijd te laten noteren. In de groep voor de even startnummers maakte Verschoor zijn reputatie als stratenspecialist meteen waar. De winnaar van de FIA F3 World Cup van 2019 door de minstens zo uitdagende straten van Macau zette daarin in de laatste ronde de snelste tijd. Toen bleek dat de snelste coureur in de groep voor de oneven startnummers minder hard was gegaan dan Verschoor, had de Nederlander de pole position op zak.

In de sprintrace van zaterdag zou hij daar nog weinig aan hebben, want voor die F2-wedstrijd, die in het supportprogramma van de F1 GP van Monaco werd verreden, werden de eerste tien van de kwalificatie in omgekeerde volgorde op de startopstelling gezet. Dat betekende dat Verschoor als tiende zou vertrekken. Dat bood alsnog uitzicht op punten, maar het kwam er niet van. Het is en blijft millimeterwerk tussen de auto en de vangrails die overal op het circuit krap langs de baan staan, en Verschoor hield één keer een paar millimeter te weinig over. Daarbij beschadigde hij zijn voorvleugel, die hij vervolgens moest laten vervangen. Daardoor zat er niet meer in dan een 16e plaats.

Richard Verschoor Monaco

Op zondag had Richard Verschoor alle kans om zich te revancheren, want nu mocht hij wel van zijn verdiende pole position starten. Verschoor kwam goed weg en nam inderdaad de leiding voor de hoofdrace, die 42 ronden zou duren. De F2-sprintrace en de twee F3-wedstrijden waren uitgelopen op ‘optochten’ die werden gewonnen door de coureurs die van pole waren vertrokken, maar in de F2-hoofdrace was de opdracht toch minder eenvoudig. Dat had alles te maken met de verplichte pitstop, die mogelijkheden bood op een ‘undercut’. Een (virtual) safety car – en de kans daarop is levensgroot aanwezig op Monaco – gaf bovendien kans op een ‘gratis’ pitstop. De latere winnaar van de race kon daarover meepraten.

Verschoor kwam daar helaas niet eens aan toe. 23 ronden voerde de Nederlander soeverein het veld aan, maar in de 19e ronde rapporteerde hij al een probleem aan zijn team. De Trident-auto hield even in, maar kwam vervolgens toch weer op gang. Verschoor had door de vreemde episode anderhalve seconde verloren, maar daarna leek er niets meer aan de hand. In de 24e ronde maakte hij zijn pitstop en kwam hij nog steeds voor zijn naaste rivalen terug de baan op. De iets tragere stop zorgde er echter voor dat zijn tegenstander Isack Hadjar in de 25e ronde de Trident-auto voorbij kon steken. Daarna duelleerde hij met Paul Aron om de virtuele tweede plaats, waarbij beide auto’s rechtdoor gingen bij de chicane. Verschoor hield zijn plek, maar al snel daarna verdween het tempo uit zijn auto, waarna het team in de 30e ronde de opdracht gaf om de Dallara te parkeren.

Zo vertrok het TeamNL-talent zonder beloning uit het mondaine Monaco, al had hij met zijn pole position opnieuw laten zien waartoe hij in staat is. Verschoor en zijn 23 collega’s hebben nu een maand de tijd om zich voor te bereiden op de drukste periode in het FIA Formule 2-kampioenschap. Vanaf 22-23 juni begint op het circuit van Barcelona een reeks van vijf kampioenschapsronden in zes weekenden.

Richard Verschoor geeft fotomodel Kim Feenstra een razendsnelle lift in een two-seater:

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS