Formule 1

Renault overwoog Vettel en Bottas, maar koos voor Alonso: "Hij zegt dat hij veranderd is"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 juli 2020 04:07

SPIELBERG - Renault contracteerde Fernando Alonso in plaats van Sebastian Vettel om de naar McLaren vertrekkende Daniel Ricciardo volgend jaar op te volgen. Dit omdat zijn motivatie overtuigender was, zei Alain Prost zaterdag. De viervoudig wereldkampioen, adviseur van het Franse team, zei dat Renault ook heeft overwogen Valtteri Bottas te contracteren, maar dat het de voorkeur gaf aan Alonso, die volgend jaar 40 wordt.

Fernando Alonso

"Er waren drie grote kampioenen - Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Valtteri Bottas," legde hij uit. "Het was wat minder duidelijk voor Sebastian, in de zin dat zijn motivatie niet erg duidelijk was. Het was ook moeilijk voor Valtteri in de zin dat hij de beste auto heeft. We wilden iemand die geen tweede keuze is, maar iemand die volledig gemotiveerd is voor het project."

Zowel Vettel, die Ferrari aan het einde van dit jaar verlaat, als Bottas, die vorig weekend de Grand Prix van Oostenrijk namens Mercedes won, zijn momenteel onder contract met top Formule 1-teams, terwijl Alonso heeft geen banden met teams.

Prost zei dat hij met Alonso had gesproken over de zorgen die hij heeft over zijn leeftijd en zijn motivatie, met name met betrekking tot de wijdverspreide berichten over zijn negatieve houding tijdens zijn laatste periode bij McLaren voordat hij in 2018 vertrok.

"Ja, dat is een onderwerp dat ik met hem besproken heb," vertelde Prost aan RMC Sport. "Dat is de risicovolle kant, maar hij praat er openlijk over. Hij zegt dat hij veel veranderd is en dat zijn sabbatical hem heeft gerijpt. In zekere zin weet hij dat hij op dit niveau niet mag teleurstellen."

Prost verwierp ook suggesties dat Renault Alonso had gecontracteerd voor marketingdoeleinden, in plaats van zijn racetalent - wat hem twee titels bracht, in 2005 en 2006, toen hij ook al bij het team reed.

Prost gaf toe dat geld een factor was, maar voegde eraan toe: "Een keuze maken voor alleen marketing zou een vergissing zijn; alle fabrikanten in de F1 willen de kosten verlagen. Het is normaal dat een marketingaspect meespeelt, maar dat is niet de belangrijkste reden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS