Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Regen, kou, duisternis typeren de eerste uren van de 48e ADAC TOTAL 24 uursrace Nürburgring; Audi domineert met 1-2-3e plek!

Uitgegeven door Peter Vader • 27 september 2020 09:45 • Print artikel

Regen, kou, duisternis: de eerste zeven uur van de 48e ADAC TOTAL 24 uursrace vereisten maximale inzet van teams, coureurs - en nog meer van de marshals op het circuit. Op bepaalde momenten was de baan nagenoeg droog, maar keer op keer verslechterden de omstandigheden enorm vanwege de elkaar snel opvolgende regenbuien. En het was onvermijdelijk, korte tijd na 22:30 uur werd er vanwege de regen een rode vlag gezwaaid. Er was gewoon te veel water op de baan dat niet wegliep. Onder deze omstandigheden was regulier racen gewoon onmogelijk. Het was de zevende onderbreking door het weer, in de geschiedenis van de 24 uursrace. In de jaren 1992, 1994, 2007, 2013, 2016 en 2018 bracht het onvoorspelbare Eifelweer ook fans, organisatoren en teams verplichte pauzes. Na het zwaaien van de rode vlaggen onthulde Walter Hornung: “In de afgelopen 30 minuten verslechterden de omstandigheden steeds meer. Er viel meer regen en daardoor meer water op de baan dat niet wegliep. We hadden geen alternatief om de race een rode vlag te zwaaien."

24H van de Nürburgring 2020 rode vlag

De 24H van de Nürburgring werd dus om 22:33u onderbroken vanwege hevige regenval, werden de rode vlaggen gezwaaid en vervolgens werd de race stilgelegd. Een beslissing die werd veroorzaakt door duisternis, regen en een aantal drama's. Voorafgaand aan de beslissing waren al een aantal auto’s gespind vanwege de ongunstige omstandigheden. Zondagochtend vroeg zou Race Control beslissen over het vervolg van de race. Martin Tomczyk (BMW Team Schnitzer BMW M6 GT3 # 42) steunde de beslissing van de racecontrole: “Het was heel erg moeilijk om te beoordelen waar je met aquaplaning te maken had en daarom koos ik ervoor om op safe te spelen. De rode vlag was de enige mogelijke beslissing. "

24H van de Nürburgring 2020 start

Al in het zesde uur kregen de Mercedes-teams te maken met een nieuwe dosis drama. De GetSpeed Mercedes AMG GT3 die de leiding had sinds het ongeval van de HRT Mercedes, gleed van de baan en schoot op het gras bij de Adenauer Forst met Rafaele Marciello aan het stuur. Aanvankelijk vervolgde hij zijn race, maar in het baangedeelte Kallenhardt moest hij voorgoed opgeven. Daarna domineerden drie Audis R8 LMS GT3 de wedstrijd. Toen de race werd afgebroken, reed Dries Vanthoor aan de leiding in de # 1, gevolgd door Kelvin van der Linde (# 29) en Christopher Haase (# 3) die ook op de Hatzenbach spinde, slechts drie minuten voordat de rode vlaggen werden gezwaaid. De Audi's vochten het met elkaar uit en de onderlinge afstand bedroeg slechts 30 seconden.

24H van de Nürburgring 2020 ready to race

“De race afbreken was beslist de juiste beslissing. Niet alleen het water dat niet wegliep, maakte het racen vrijwel onmogelijk, maar er was ook mist die het zicht op bepaalde plekken tot vrijwel nul reduceerde. Het is buitengewoon gevaarlijk. Ik bedank de Race Control voor de rode vlaggen, ”zei Christopher Haase nadat hij was teruggekeerd naar de pits.” Alexander Sims (# 99) in de best geklasseerde BMW M6 GT3 reed op P4 op het moment dat de race gestaakt werd, gevolgd door Earl Bamber in de Porsche 911 GT3 R # 18. Maro Engel, ingeschreven voor twee Mercedes AMG GT3-voertuigen, reed met de snelste AMG GT3 op de achtste plaats. Nog steeds de snelste niet-GT3 was de SCG004c van de Scuderia Glickenhaus op de 17e positie. Voor de teams betekende de pauze een onverwachte reparatieperiode - die werd door veel teams werd benut.

24H van de Nürburgring 2020 audi domineert P1-2-3

Op zondagochtend om 00:70 uur kondigde de Race Control aan dat de race om 08:00 uur hervat zou worden met eerst een ronde achter de safety car. De wagens werden in één rij op de grid opgesteld om dan na een ronde achter de safety car te starten. Op dat moment werd de race als herstart beschouwd. Audi nam daarbij meteen het voortouw. De eerste drie posities werden ingenomen door de drie Audis R8 LMS GT3. Aan het begin van de tweede ronde passeerden Rene Rast (# 29) en Christopher Haase (# 3) Frank Stippler (# 1) voor de eerste en tweede positie en wisten ze een klein gat te slaan. De twee BMW's M6 GT3 van Sheldon van der Linde en Alexander Sims stonden onder druk van Maro Engel in de Mercedes-AMG GT3 # 6. De Walkenhorst BMW M4 GT4 op positie 26 is het best geplaatste niet-GT3-voertuig.

24H van de Nürburgring 2020 mercedes pitstop

De rode vlag situatie en onverwachte reparatiepauze werd door het team van de # 1 Audi R8 LMS GT3 (Müller/ Vanthoor/ Vervisch/ Stippler) gebruikt om uit voorzorg de versnellingsbak te vervangen. Maro Engel van de # 6 Mercedes AMG GT3 (Vervisch// Baumann/ Müller/ Engel): “Er is nog een lange weg te gaan en daarom zullen we ons uiterste best doen. We geven niet op, hoewel we te maken hadden met zware tegenslagen. Ik denk dat onze kansen nog steeds bestaan. " De # 15 Audi R8 LMS GT3 (Henzelf/ Frey/ Bolat/ Ast) zou de race om ‘team-interne redenen’ niet voortzetten en de # 19 Porsche 911 GT3 R (Imperator/ Libratie/ Burton/ Olsen) zorgde na de herstart gelijk voor sensatie door in het Arenberg-gebied te spinnen na een touche met # 31. Vanmiddag weten we wie deze turbulente 48e ADAC TOTAL 24 uursrace gaat winnen, het is in ieder geval weer een spraakmakende editie van de beroemde endurancerace in de Eifel!

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS