Formule 1

Red Bull teambaas Christian Horner was eerst tegen, maar nu is hij juist nieuwsgierig: "Het is wat pervers wat dat betreft"

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 mei 2020 16:01 • Print artikel

Vanaf 2021 is er niet alleen een budgetplafond in de Formule 1. Er wordt aan de topteams ook een beperking opgelegd in de ontwikkeling van de aerodynamica. Het komt er simpel gezegd op neer dat hoe verder je naar achteren staat, hoe meer tijd je krijgt. Red Bull-teambaas Christian Horner is nu al benieuwd naar hoe dat systeem gaat werken. “We hebben een budgetplafond en nu ook de glijdende schaal van de ATR, de Aerodynamische Test Restrictie”, aldus Horner tegen The Race. “Helaas konden we er niet in zijn geheel vanaf komen, maar is het aangepast zodat er een lineaire lijn is tussen de eerste en de tiende plaats is, in plaats van de eerste drie te beperken en er nu meer tijd beschikbaar is vanaf de vierde plek.” Onder de nieuwe regels vanaf 2020 krijgt de kampioen bij de constructeurs maar 90% van de basislijn, ten opzichte van het volgend jaar als vierde geplaatste team. Het getal gaat vervolgens om het met intervallen van 2,5% tot 112,5% voor het laagst geplaatste team.”

Christian Horner F1 Red Bull portret

De relatief smalle gaten zijn er vanwege de nieuwe auto’s die in 2022 worden geïntroduceerd. Waardoor de extra tijd een voordeel voor de teams als McLaren, Renault en Racing Point kunnen zijn. Vanaf 2022 wordt het intervalpercentage verhoogd, waardoor de kampioen slechts 70% van de aerodynamische testtijd ten opzichte van een als zevende geplaatst team krijgt. Het als tiende geplaatste team krijgt zelfs 115%. “Het is wat pervers wat dat betreft, maar het nieuwe systeem geeft meer ontwikkeltijd hoe verder je naar achteren staat. We weten dat dat in de F1 een significante impact heeft”, zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. “De budgetniveaus zijn wat ze zijn, er zijn waarschijnlijk zes team die op een lager niveau opereren. Dat betekent dat ze hun activiteiten moeten maximaliseren binnen het plafond, evenals de ontwikkeling. Het wordt interessant om te zien hoe het gaat werken in de praktijk.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS