Autosport NL • Autosport NL Diversen

Razendsnel duo Mickey Bertram en Max Veels van laatste plaats naar klasse-winst in Final 4 Zandvoort

Uitgegeven door Bart • 9 maart 2020 22:22

ZANDVOORT – Mickey Bertram en Max Veels hebben zaterdag op indrukwekkende wijze de overwinning in de klasse Divisie 2 in de Final 4 op het vernieuwde Circuit Zandvoort voor zich opgeëist. Door een straf in de kwalificatie moest de formatie van Ferry Monster Autosport achteraan het veld van Divisie 2 starten, maar een ijzersterke inhaalrace werd beloond met de eerste plaats. Voor Bertram is dit een mooie opsteker na een tijdje niet geracet te hebben.

Mickey Bertram met Max Veels naar podium na ijzersterke race


“Ik heb een pauze gehad, nadat ik in 2014 met Max van Splunteren net geen kampioen ben geworden in de Porsche GT3 Cup Benelux”, zegt Bertram over zijn tijd buiten het circuit. “Racen is leuk, maar vanwege financiële redenen en andere prioriteiten heb ik even een pauze genomen. Nu ben ik aan het aftasten wat ik precies wil gaan rijden. Ik zou graag in een Porsche de Supercar Challenge rijden. Ik hou van Porsche en het is mooi om iets in teamverband te doen. Lange afstand racen, veel rijden. Het liefst in 12 of 24 uur races.”

Max Veels en Mickey Bertram razendsnel duo

De Final 4 op het vernieuwde circuit in Zandvoort was een race over 4 uur en Bertram en Veels moesten achteraan starten. “We hadden een beetje pech in de kwalificatie. Met die nieuwe baanposten zie je de vlaggen heel moeilijk en ik heb ingehaald onder een gele vlag situatie. Daardoor werden we teruggezet naar de laatste plaats, maar na de tweede shift lagen we al eerste. We hadden een goede pitstop en een goede timing met een Code 60 situatie. Ik heb ook een goede teamgenoot in Max Veels, die normaal in de Supercar Challenge rijdt. Omdat we twee sterke coureurs hebben, konden we het verschil maken in onze klasse.”

Bertram genoot van alle aanpassingen die het Circuit Zandvoort vanwege de komst van de Formule 1 heeft ondergaan. “Zeker de Hugenholtz-bocht is zeer technisch. Naarmate de race vorderde, had ik hem steeds beter onder controle en kon ik daar tijdwinst pakken. Ik reed hem hoog in, dan het stuur omdraaien en zo neem je veel snelheid mee richting het Scheivlak. De kombocht in de Arie Luyendijk-bocht is vol gas, maar dat was vroeger ook al zo.”

Max Veels


Teamgenoot Max Veels uit Rotterdam heeft zich de laatste twee jaar bewezen in de Supercar Challenge. “Mickey en ik zijn allebei snel en gewaagd aan elkaar. Bij andere auto’s zie je wel verschillen tussen de rijders onderling. We hebben heel constant gereden en zijn op de juiste momenten naar binnen gekomen voor een pitstop. Die combinatie en geen pech hebben ons de overwinning gebracht.”

Ook Veels was onder de indruk van de nieuwe lay-out in Zandvoort. “De Hugenholtz is echt gaaf. Je kunt verschillende lijnen rijden en met nieuwe of oude banden rij je ook weer andere lijnen. Je kunt er met twee auto’s naast elkaar doorheen. Zonder verkeer neem ik hem iets wijder. Dicht bij de apex is het veel zwaarder sturen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS