Rally

Rally Sweden - Toyota Gazou Racing op zoek naar meer sneeuwsucces; Rovanpera favoriet voor eindzege

Uitgegeven door Peter Vader • 7 februari 2023 17:00

Het Toyota Gazoo Racing World Rally Team streeft ernaar zijn sterke staat van dienst op de sneeuw en het ijs van de Rally van Zweden voort te zetten, wanneer de tweede ronde van het FIA World Rally Championship 2023 plaatsvindt van 9 tot 12 februari. Zweden was het toneel van de eerste overwinning van TGR-WRT in 2017 toen Jari-Matti Latvala - nu teambaas - een verrassende overwinning behaalde in pas het tweede evenement van het team. Sindsdien heeft het team nog drie overwinningen behaald in de laatste drie edities van de rally, waaronder de eerste overwinning voor de GR Yaris Rally1 Hybrid, een jaar geleden in handen van Kalle Rovanperä.

Toyota_Yaris_Rally_Sweden_practice_jan_2023-01

Rovanperä grote favoriet
Dat resultaat was het begin van Rovanperä ‘s run naar zijn eerste rijderskampioenschap, en de Fin zal dit jaar opnieuw in Zweden aankomen en op dat moment aan de leiding gaan in de titelstrijd. Vorige maand voltooide hij een een-twee finish voor TGR-WRT tijdens de seizoensopenende Rallye Monte-Carlo achter Sébastien Ogier - die aan bovenaan het klassement staat, maar Zweden niet opneemt in zijn deelseizoenprogramma. Takamoto Katsuta stapt daarom voor het eerst in om daarmee deel uit te maken van de belangrijkste line-up met drie auto's, naast Rovanperä en Elfyn Evans - die in 2020 in Zweden wonnen. In het TGR WRC Challenge Program, heeft de Japanse coureur Katsuta ook een sterk record in Zweden, waar hij in 2018 een doorbraak in de WRC2 behaalde en vorig jaar als vierde overall eindigde. TGR-WRT zal nog steeds vier auto's in actie hebben in de hoogste klasse in Zweden, aangezien de Italiaan Lorenzo Bertelli de eerste klantrijder wordt die deelneemt aan de GR Yaris Rally1 Hybrid.

Enige echte sneeuwrally
De Rally Sweden maakt al 50 jaar deel uit van het inaugurele WRC-seizoen en is de enige echte winterronde op de kalender. Vorig jaar verhuisde het naar een nieuw huis in Umeå: de grootste stad in Noord-Zweden en dichter bij de poolcirkel dan bij de hoofdstad van het land, Stockholm. Naast een grotere garantie voor de extreme omstandigheden waar de rally bekend om staat, bracht de verhuizing ook nog snellere wegen met zich mee. Speciale spijkerbanden bijten in het wegdek voor indrukwekkende grip. Ze helpen om dit de snelste rally van het jaar te maken met coureurs die met hun auto’s tegen de sneeuwbanken langs de kant van de weg 'leunen' om meer snelheid door bochten te kunnen halen.

Spannende klassementsproeven
De rally begint donderdagavond met een korte 'sprint'-etappe in Umeå, die op vrijdag opnieuw wordt verreden na twee lussen van drie etappes: Brattby en Sarsjöliden richting het westen, werden vorig jaar respectievelijk op zaterdag en zondag gereden, terwijl Botsmark richting het noorden helemaal nieuw is. De herhaalde lus van drie etappes op zaterdag begint met twee nieuwe proeven: Norrby en Floda, de meest noordelijke etappe van de rally en met 28,25 kilometer ook de langste. Een dubbellange versie van de Umeå-etappe rondt de dag af en zal zondag ook dienstdoen als de rally-afsluitende Power Stage na twee passages van een andere nieuwe proef genaamd Västervik. RaceXpress houd je op de hoogte!



Toyota_Gazoo_Racing_logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS