Rally

Rally Monte Carlo: na de vrijdag Sebastien Ogier met twee seconden voorsprong aan de leiding

Uitgegeven door Peter Vader • 26 januari 2019 09:28

Sebastien Ogier heeft zijn kandidatuur voor de eindoverwinning gesteld, nadat hij aan het einde van de vrijdagproeven de leiding pakte in de Rally Monte Carlo. De wereldkampioen, die voor de eerste keer in een Citroën C3 reed, eindigde de tweede etappe van de seizoensopener van het FIA Wereldkampioenschap Rally met een voordeel van 2,0 seconde ten opzichte van aartsrivaal Thierry Neuville.

Citroen Ogier lead

De twee pasten de hele dag contrasterende bandenstrategieën toe tijdens de vele klassementspoeven onder heel wisselende wegomstandigheden, van droog asfalt tot sneeuw en ijs. Het zorgde voor evenveel mutaties op het scorebord als dat de rijders onderweg aan obstakels tegenkwamen op de gladde en bochtige wegen. De annulering van de speciale proef in de openingsfase leverde een klap op voor Ogier, wiens spijkerbanden hem in staat zouden stellen te profiteren van de aanwezige sneeuw en het ijs. Neuville profiteerde hiervan op de volgende twee proeven door de aan de leiding liggende Ott Tänak en Sebastien Ogier na de openingsfase voorbij te streven. De Belg verloor 20 seconden na een spin in de openingsproef aan het begin van de middag, toen de omstandigheden hem goed pasten, waarna Ogier een voordeel opbouwde van 14.0 seconde. Maar de Hyundai i20-rijder reageerde met een overwinning van de laatste proef en rukte daarmee op in het algemeen klassement.

Hyundai Neuville

"Alleen ikzelf en Thierry rijden overduidelijk vooraan, maar in Monte Carlo kunnen dingen heel snel veranderen", zei Ogier. "Het is belangrijk om morgen (zaterdag, red.) op de limiet te rijden, gelukkig is de limiet in Monte Carlo veiliger dan bij andere rally's. Ik kan een beetje extra geven, maar in Monte kan een iets voorzichtiger strategie ook zijn vruchten afwerpen. "

Andreas Mikkelsen ging voorop bij een drietal coureurs die strijden om de uiteindelijke podiumplaats. De Noor, met alweer een i20, klom naar de derde plaats in de laatste proef. Hij had een voorsprong van 7,4 seconden op de Toyota Yaris van Jari-Matti Latvala, met de aadringende Sébastien Loeb op 0,8 seconden daarcahter. Een spin op SS6 kost Neuville tijd in zijn gevecht met Ogier. Loeb's dappere bandenkeuzes tijdens zijn i20-debuut deden de negenvoudig wereldkampioen op en neer springen op het scorebord. Hij won twee etappes, ondanks een lage startpositie, wat betekende dat hij te kampen had met modder en grind die op de weg gestrooid werden door de voorgangers.

Elfyn Evans voltooide de top zes in een Ford Fiesta voor een gefrustreerde Tänak. De Estonian, die vanmorgen weer vooraan kwam, reed voor Ogier en Neuville totdat een gebroken velg 2 minuten en 20 seconden kostte.Teamgenoot Kris Meeke kreeg twee keer een vergelijkbaar probleem met zijn Toyota Yaris en verloor bijna vier minuten doordat hij moest stoppen om een gebroken wiel te wisselen op de voorlaatste proef. Hij werd achtste voor 'WRC 2 Pro'-leider Gus Greensmith en WRC 2-toprijder Yoann Bonato, die de toptien completeerden. Esapekka Lappi schakelde zijn C3 uit na het breken van de linkervoor wishbone en aandrijfas na een botsing, terwijl Pontus Tidemand buitenspel stond met ook al wishbone-schade aan zijn Ford Fiesta.

Greensmith Ford Fietsa

Zaterdag, vandaag dus, wordt het een belangrijke, voorlaatste dag op de bekende, smalle en schilderachtige wegen ten noorden van Gap. Vaak worden de kaarten geschud op deze zaterdag, behoudens onverwachte pech en ongelukken op zondag. Een dubbele omloop van twee etappes gaat zaterdag vooraf aan een lange reis naar het Franse zuiden naar Monaco, waar op zondag de 'Grande Finale' gaat plaatsvinden.

Gap Atmosphere

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS