Karting • Karting Diversen

Quinn Winkel met een uitstekende pace naar twee podiums bij DKM in Genk: "Ik had het echt niet verwacht"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 juni 2022 19:00 • Print artikel

GENK – Dat Quinn Winkel een van de toppers in de schakelklasse KZ2 is, bewees hij vorig jaar en dit jaar wel in het Nederlands kampioenschap KZ2 waarin hij regelmatig op het podium staat en zelfs races wint. Ook bewees hij in het nog hoger aangeschreven DKM-kampioenschap dat hij ook in Duitsland tot de top behoort. De 21-jarige coureur uit Beneden-Leeuwen finishte in de DSKC-categorie in beide finales knap als derde.

null

“Ik had het echt niet verwacht”, zei een opgetogen Quinn over zijn resultaten in het Duitse kampioenschap. “Het niveau in het DKM ligt nog hoger dan in het NK. Dat zit hem in de manier van racen. Die is agressiever, en de gaten zijn veel kleiner. Hier rijden twintig man binnen twee tienden van een seconde van elkaar. Je mag geen fouten maken. Je moet ook op je banden letten. Bij het NK rijden we op een ander bandenmerk en die kunnen veel meer hebben. Ik vind het wel wat hebben, die snel slijtende banden. Dan komt naar boven wie de slimme rijders zijn.”

Daar hoorde hij zelf dus ook bij, getuige zijn beide derde plaatsen op het circuit van Genk. Al moet een rijder behalve slim zijn natuurlijk ook snel zijn. Ook dat zat wel snor bij de karter van het Nederlandse topteam SP Motorsport. In de trainingen reed hij al uitstekende tijden, Quinn verzilverde dat in de finale door in zijn groep (er werd in drie groepen gekwalificeerd) naar de tweede tijd te denderen. Die was goed voor de vierde tijd van alle drie de groepen samen. En daarmee mocht hij als derde starten in de heats.

Ook die verliepen voorspoedig voor Quinn. Hij eindigde daarin respectievelijk als tweede en vierde. Toen wist hij zeker dat het met zijn race pace wel goed zat en dat hij in de finales voorin zou moeten kunnen meedoen. Dat bleek dan ook.

In de eerste finale moest Quinn als vierde starten. “De rijder op P2 had een echt goede start. Buitenom in bocht één kon ik de rijder op P3 pakken en ik reed toen heel dicht bij P2. Helaas werd ik toen wijd gedrukt. Op de kerb stone kwam ik met vier wielen los en viel daardoor terug naar P4.”

Quinn liet het er niet bij zitten. Gestart op vier nieuwe banden, zoals iedereen in de top tien, legde de getalenteerde Gelderlander in de beginfase van de wedstrijd een indrukwekkende snelheid aan de dag. “Maat het was wel even knokken. Ben Dörr kwam op P1 te rijden. Wij waren in een groepje van drie de snelste: Dörr, Christiaan de Kleijn en ik. Christiaan en ik werden later even opgehouden door een Maranello-rijder precies in de piekperiode van de band. Daardoor kon Dörr wegrijden. Toen we de Maranello-rijder eenmaal voorbij waren, bleven de gaten vrij constant en heb ik P3 gepakt. Ik heb het later in de race wel iets kalmer aan gedaan, zodat ik nog banden overhad voor de finale.”

Bij de start van die race stond hij op P3, aan de binnenkant van de baan. Helaas had Quinn geen perfecte start. “Ik liet de koppeling een beetje slippen. P5 zette zijn kart toen voor de mijne. Degene naast me kon ik wel pakken, maar ik viel toch nog terug naar P4. Na vijf ronden werd ik ingehaald en moest ik uitwijken. Ik kwam daardoor op het vuil en daar had ik twee, drie ronden last van.”

Daarna leek Quinn halverwege de race genoegen te moeten nemen met de vijfde plaats. Echt dichterbij aan de concurrentie kwam hij niet meer en hij wilde geen gekke dingen doen met het oog op de kampioenschapspunten. “In het DKM krijgt alleen de top 15 punten. Maar in ronde van zestien van de negentien waren Dörrs banden op. Een aantal rijders haalden hem in, zij gingen vechten en daardoor kon ik er toch bijkomen. Zij bleven vechten, ook de rijders op P3 en P4. Twee ronden voor het eind kon ik een Sodi-rijder voorbijsteken op een plek waar je normaal niemand inhaalt, voor de tribune in de linkerbocht. Een halve ronde later kon ik aan het einde van de Europalaan ook Dörr inhalen. Zo werd ik toch nog derde.”

En dus had hij opnieuw een uitstekend resultaat gescoord. Tijdens de eerste ronde van het kampioenschap in Kerpen reed hij in de finales twee keer naar de vijfde plaats, maar werd hij na afloop van de eerste finale uiteindelijk als dertiende geklasseerd. Dat kwam omdat hij tijdens de race een ingeklikte bumper had opgelopen. Daarop staat een tijdstraf van vijf seconden. “Ik sta nu vijfde in het kampioenschap. Ik wil nog altijd kampioen worden. Daarvoor ga ik hard trainen ervoor zorgen dat ik er overal vooraan bijzit. En als anderen punten laten liggen, hoop ik dat wij die kunnen oprapen.”

Quinns volgende race is de derde ronde van het NK. Die wordt volgend weekeinde gehouden op circuit De Landsard in Eindhoven. Het is een baan die hem ligt. Vorig jaar won hij er in de KZ2-klasse. “Toen waren we echt heel snel. Als ik het in mijn hoofd een beetje goed voor elkaar heb, dan denk ik dat we weer kunnen winnen!”

Quinn Winkel bedankt SP Motorsport, zijn monteur Neke Burhenne, Jeroen Kramp en Leonard Kok, Stan Pex en Richard Pex en zijn ouders.

Quinn Winkel wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
Riwi Plafonds en Wanden
CMI
Impro Bouw
Van de Pol
Alphega Apotheken
Krechting Installaties en Dakwerken
Frank Roelofs Fysiotherapie
Dalhem Ribba Europe

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS