Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Project 1789: een innovatief initiatief om met bio-methaan naar Le Mans te gaan: "Een 1000pk Twinturbo V6 of V8, gekoppeld met..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 mei 2020 13:50 • Print artikel

Vision Automobiles Paris is een Franse startup in de automobielindustrie en zij willen in 2023 meedoen in de experimentele Garage 56-klasse van de 24 Uren van Le Mans. Vision Automobiles Paris wil een hypercar ontwikkelen die volledig op bio methaan rijdt. Het bedrijf heeft het tot concept ‘1789’ omgedoopt en werkt met een groep van partners die allemaal afkomstig zijn uit Frankrijk. Voor technologisch onderzoek is onder andere de voormalige Le Mans-inschrijving van Welter Racing betrokken bij het project. Thomas Castex, die de startup met Florian Gravouil en Martin Chatelier heeft opgericht, legt tegenover Sportscar 365 uit dat het doel is om aan te tonen dat het mogelijk is om biobrandstof toe te passen in de endurance racerij en het ook de verregaande capaciteiten van de ‘Franse engineering’ aantoont. Vision Automobiles Paris wil in 2023 met een auto gaan deelnemen aan de Franse endurance klassieker in de speciale klasse genaamd ‘Garage 56’. Deze klasse biedt de mogelijkheid om aan de 24 Uren van Le Mans deel te nemen met een auto die in een experimentele fase verkeert en technisch dus niet past in één van de gebruikelijke vier klassen.

Vision_Automobiles_Paris Concept 1789
Foto David Lord Photography

De auto met typenaam 1789 gaat in een wedstrijdversie worden gebouwd, terwijl er ook plannen zijn om een straatlegale auto te ontwikkelen, die voortgestuwd wordt door een gasvormig bio-methaanmengsel. Bio methaan is een energie die vanuit compost gefabriceerd wordt. “We zijn vier jaar geleden met dit project gestart”, zegt Castex tegen de Amerikaanse website. “Het primaire doel van dit project is om een exceptionele auto te bouwen, vergelijkbaar met de Aston Martin Valkyrie of een Pagani. En we willen dat de auto wordt geïntroduceerd tijdens de 24 Uren van Le Mans. Het is niet de bedoeling om slechts een straatlegale auto te produceren, zoals meestal iedereen een supersportwagen wil maken. Voor mij is het essentieel om eerst iets te produceren wat efficiënt is op het circuit.”

De auto gaat naar verwachting rijden met een twin-turbo V6 of V8, gekoppeld aan een elektrische motor. In totaal moet de combinatie een 1.000pk gaan genereren. “Het ontwerp staat voor 70 procent vast”, vertelt Castex. “We hebben met wat bedrijven en andere partners al studies gedaan voor de aerodynamica, het bodywerk, het chassis en andere componenten van de auto. Ik denk dat we klaar kunnen zijn voor de 24 Uur van Le Mans in 2023. Het jaar waarin het eeuwfeest van de race plaatsvindt. We willen het gebruik van de bio methaan technologie toepassen in deze memorabele race en ons belangrijkste doel daarbij is om met de Le Mans organisatie tot overeenstemming te komen om daarvoor in de Garage 56-categorie te kunnen deelnemen. Op een locatie in de buurt van Parijs gaan we de auto bouwen, ongeveer 30 kolometer verwijderd van de Franse hoofdstad. Daarna willen we de opgedane kennis en knowhow gebruiken om daadwerkelijk auto’s te produceren.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS