Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche motorsportdirecteur had graag teruggegaan naar de hightech LMP1: "Uiteindelijk kunnen we niet alles hebben"

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 november 2021 13:02

Porsche keert met haar LMDh in 2023 terug naar het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans. Toch zegt Porsche motorsportdirecteur Thomas Laudenbach dat het tijdschema richting het debuut krap is. De eerste keer dat de auto naar buiten gaat, is naar alle waarschijnlijkheid komende december. De Duitser ontkent evenwel niet dat hij de oude hightech LMP1-periode mist, maar ziet ook mogelijkheden met het nieuwe prototype.

Porsche_LMP1_FIA_WEC_24_Hours_of_Le_MansPorsche motorsportdirecteur Thomas Laudenbach ontkent niet dat hij de oude hightech LMP1-periode mist

“De technische vrijheid en technische ontwikkeling was totaal anders dan in de LMP1”, aldus Laudenbach tegen MotorSport. “Sprekend als engineer had ik graag teruggegaan naar de LMP1, maar de andere kant is dat we weten dat de budgetten extreem hoog waren en het extreem lastig was om daarover binnen het bedrijf te praten. Uiteindelijk kunnen we niet alles hebben, dus de route nu is minder technische vrijheid, maar met de kostenbeheersing denk ik dat het ook niet mogelijk is. Wat belangrijk voor ons is, is dat er nog steeds mogelijkheden zijn om voordelen te vinden. Echter, er is een verschuiving van hoe de auto wordt ontwikkeld op het circuit. Dat is nu de uitdaging.” Het mooie van de LMDh is, dat klantenteams straks weer kunnen vechten met de fabrieksteams. Zoals dat ook het geval was in de periode van de Group C in de jaren ’80.

“We weten allemaal dat om een 919, een Toyota of een Audi aan een klantenteam te geven, dat daar geen helemaal geen weg voor was”, vertelt de motorsportdirecteur. “Het was niet betaalbaar en er was geen kans dat ze er mee om konden gaan. Dit is een fantastische kans voor topklanten… Om een čchte kans te hebben om ergens vooraan te zitten.”

De LMDh’s gaan overigens niet alleen het gevecht met elkaar aan, zij gaan dit ook doen met de LMH’s, een andere nieuw ontwikkelde auto. Ze komen beiden in dezelfde klasse uit. Ferrari en Peugeot gaan naast Toyota met een LMH komen. Dat betekent dat er een Balance of Performance gaat komen om een gelijkspeelveld te krijgen.

“Het is een cruciaal punt”, zegt Laudenbach over de BoP. “De tools die de ACO en FIA hebben is erg goed en het is mogelijk om te balanceren. Het grote probleem is de vraag of iedereen het spelletje meespeelt. Dat is een cruciaal punt. We kunnen al zien hoe lastig het is met twee of drie fabrikanten, het gaat zeker niet makkelijk zijn met zes, acht of negen.”

Waarmee de Duitser verwijst naar de rel voorafgaande van de 6 uur van Bahrein, waar de ACO en FIA de geautomatiseerde BoP van de GTE-Pro overrulede en de turbodruk van Ferrari handmatig terugbracht. “Ik moet zeggen dat het mij soms laat denken over de BoP in de topklasse”, vervolgt Laudenbach. “Ik kan de vraag niet beantwoorden of het wel of niet werkt. We moeten het gaan zien. De sleutel is dat alle fabrikanten open kaart moeten spelen, dat is het meest belangrijke. Wat ons hoopvol maakt is de Equivalence of Technology, die we in de LMP1 hadden. Velen van ons dachten dat het niet zou werken, maar het werkte wčl. Wat we niet willen is dat één merk twee, drie of vier races op rij wint. Maar alles bij elkaar moeten we bewijzen dat de BoP voor de topklasse werkt.”

LMDh_Porsche_is_back_Hypercar

De sleutel is de BoP is hoe je omgaat met de vierwielaandrijving van de LMH en de tweewiel aangedreven LMDh. “Als je het mij vraag hebben we zorgen, ja natuurlijk”, legt Laudenbach uit. “Het balanceren van tweewiel en vierwiel aangedreven is niet makkelijk. Maar, als je het mij vraagt hadden we genoeg zorgen als we niet deelnamen. In alle gesprekken die we hadden met de FIA, kwamen we tot goede oplossingen. Als je de minimum snelheid beheerst van waar vierwiel aangedreven is toegestaan om geactiveerd te worden, dan praat ik over acceleratie uit de bocht, dan kun je dat beheersen. Het is niet de beste manier om een vierwiel aangedreven auto te gebruiken, omdat je de boost zo snel mogelijk wilt hebben als je op het gas gaat, maar het is de beste manier dat de twee aandrijfas alleen vermogen boven een bepaalde snelheid op de wielen kan zetten.”

Als laatste gaat de motorsportdirecteur nog in op de keuze van de LMDh boven de LMH. “Als eerste, LMH kost veel meer geld”, legt Laudenbach uit. “Ten tweede, we wilden zeker weten dat we met dezelfde auto konden racen in het WEC en in de VS.”



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS