Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Polestar roept auto-industrie op transparant te zijn over impact op milieu: "De boodschap is duidelijk!"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 21 september 2020 21:09 • Print artikel

Polestar, het elektrische performance-merk, gaat de volledige details publiceren van de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s (EV). Het bedrijf wil het meest transparante merk zijn in de auto-industrie.

Polestar roept auto-industrie op transparant te zijn over impact op milieu

Het Zweedse bedrijf maakt onlangs de eerste cijfers bekend die de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s weergeven wanneer ze de productielijn verlaten. De volledige levenscyclusanalyse van Polestar gaat echter verder, om zo de totale klimaatimpact van een auto gedurende zijn gehele levenscyclus inzichtelijk te maken.

De stap markeert een belangrijke verschuiving voor een branche die de afgelopen jaren moeite heeft gehad om consumenten te overtuigen van haar prestaties op het gebied van duurzaamheid. Bovendien stelt Polestar hiermee nieuwe normen die andere autofabrikanten kunnen volgen.

"Bij consumenten is de milieu-impact van de producten van autofabrikanten niet duidelijk”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. "Dat is niet goed genoeg. We moeten eerlijk zijn, zelfs als het resultaat ongemakkelijk is."

Op basis van eigen analyses constateerde Polestar dat de nieuwe Polestar 2 de fabriek verlaat met een CO2-voetafdruk van 26 ton. In vergelijking met een Volvo XC40 met een verbrandingsmotor op benzine, heeft de Polestar 2 een grotere CO2-impact tijdens de productiefase, voornamelijk dankzij het energie-intensieve productieproces van de batterij.

In de gebruiksfase bij de klant is de verdere CO2e*-uitstoot, mits de auto wordt geladen met groene stroom, echter verwaarloosbaar. Na 50.000 km rijden overtreft een auto op fossiele brandstof de elektrische auto in totale CO2e-uitstoot.

"De boodschap is duidelijk", zegt Thomas Ingenlath. "Elektrische auto’s bieden een route naar klimaatneutraliteit en we zullen de inzichten uit dit rapport gebruiken om dat doel te bereiken."

Polestar wijst op het verontrustende gebrek aan transparantie in de branche, aangezien het voor een consument tegenwoordig onmogelijk is om de klimaatimpact van verschillende auto's te vergelijken. Een belangrijk issue is dat er door de diverse autofabrikanten verschillende berekeningen worden gebruikt voor levenscyclusanalyses. Polestar deelt zijn hele methodologie en vraagt nu andere autofabrikanten om zich open te stellen en transparanter te zijn.

“Versnippering leidt alleen maar tot verwarring. Autofabrikanten moeten samenwerken en transparanter zijn”, zegt Fredrika Klarén, Hoofd Duurzaamheid bij Polestar. "Wat we bij Polestar zeggen: laten we als branche consumenten helpen bij het maken van de juiste keuzes."

De volledige methodologie voor de levenscyclusanalyse van Polestar en de analyse van de CO2-voetafdruk van de Polestar 2 is HIER te vinden.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS