Formule 1

Pirelli geeft tekst en uitleg over lekke banden: "Banden werden extreem lang gebruikt"

Uitgegeven door Bart • 4 augustus 2020 21:09

Bandenleverancier Pirelli heeft in een statement uitleg gegeven over de oorzaak achter de lekke banden van Valtteri Bottas, Carlos Sainz en Lewis Hamilton. In de slotfase van de Britse Grand Prix kwamen de drie coureurs in de problemen door een falend product van de Italiaanse firma. Volgens Pirelli zelf doordat de banden te lang gebruikt werden.

Lewis Hamilton


De meeste coureurs kwamen in de dertiende ronde binnen om te switchen naar de harde band. Dit vanwege de safety car in de baan na de harde crash van Daniil Kvyat. De banden moesten daarna tot en met ronde 52 mee, maar dat ging in drie gevallen mis.

"De tweede set banden zijn extreem lang gebruikt", aldus het statement van Pirelli. "Bij de tweede safety car kozen alle teams ervoor om binnen te komen voor een zeer lange tweede stint. Ongeveer 40 ronden. Dat is meer dan 75 procent van de totale raceafstand. En dat op één van de meest uitdagende baan van het jaar voor de banden."

"Daar komt bij dat de Formule 1-auto's van 2020 nog harder rijden dan in 2019. De pole position was 1.2 seconde sneller dan vorig jaar. Dat maakte de laatste ronden van de Britse Grand Prix zo extreem zwaar. Nog nooit hadden de banden het zo zwaar te verduren als in 2020. Dat leidde ertoe dat de linkervoorband te veel onder druk kwam te staan."

Bij de tweede race op Silverstone van komend weekend wordt een zachtere compound gebruikt. "De minimum bandenspanning wordt opgehoogd om de druk op de banden te reduceren."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS