Formule 1

Pirelli: "Er is een bepaald niveau van onzekerheid bij de 18 inch banden, dat niet te voorkomen is"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 januari 2022 09:07 • Print artikel

Met ingang van het komende F1-seizoen komen de 18 inch banden, die een veel lagere wang hebben. Volgens Pirelli F1-directeur Mario Isola zorgt dat voor een bepaalde onzekerheid die niet voorkomen kan worden. Ondanks dat is er gedurende 2021 door alle teams, met uitzondering van Williams, al uitgebreid getest met de nieuwe band.

Mario-Isola-01_Pirelli_F1_boss

“Er is sprake van een bepaald niveau waarop het gedrag van de banden wat onvoorspelbaarder wordt. Het is onmogelijk om dat te voorkomen”, reageert de Italiaan als hem door GP Fans wordt gevraagd of er een onzekerheid is. "We hebben parallel gewerkt aan simulaties. Deze simulaties geven ons wat getallen, ook omdat de teams nu een model van de auto hebben dat redelijk goed en redelijk betrouwbaar is. Die gegevens hebben we ontvangen van alle teams. We hebben nu tien verschillende modellen. De eerste release was een wat lastige situatie. De éne auto stond hier, de andere auto stond daar. De verschillen in rondetijden waren enorm, dus was het wat lastig om te begrijpen wat de echte prestaties zijn die we van de auto’s voor 2022 mogen verwachten."

"Vervolgens hebben we van het model van de auto in combinatie met een model van de band. Die komen samen tot één model waarbij de uitkomsten niet te ver van elkaar liggen. Het betekent dat we vanuit de simulatiekant een indicatie hebben."

Pirelli_F1_tyres

Om de tests af te ronden hebben de teams met een aangepaste 2021-auto gereden, om zo de impact van de aerodynamische structuur en de snelheid van de nieuwe auto’s na te bootsen. Aan Mario Isola werd dan ook gevraagd naar het verschil tussen de testauto’s en de uiteindelijke modellen voor 2022. "Een groot verschil zijn de remmen, omdat we het huidige remsysteem moesten gebruiken”, legt de Pirelli F1-directeur uit. "De warmteoverdracht tussen de rem en de velg is anders, het gaat allemaal anders zijn. Tijdens de test hebben we de wieldoppen niet te veel gebruikt, omdat we de remmen niet hebben die zijn ontworpen met een totaal andere luchtstroom. De warmteontwikkeling was niet representatief. We hebben te maken met al dit soort elementen, waarmee we rekening moeten houden.” Kortom, nog veel werk-aan-de-winkel voor Pirelli.

Pirelli_Formule_1_auto

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS