Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot's terugkeer naar sportwagenraces blijft op schema; wordt het LMDh? Of toch een Hypercar?

Uitgegeven door Peter Vader • 11 mei 2020 09:10 • Print artikel

Peugeotís plan van terugkeer naar de sportwagenraces van het FIA World Endurance Championship van 2022 blijft volgens schema verlopen, ondanks het uitstellen van de beslissing om een LM Hypercar of een LMDh-deelnemer te ontwikkelen. De Franse fabrikant benadrukte dat zijn "doel is er nog steeds te zijn in 2022", aldus een korte verklaring van de autofabrikant naar aanleiding van de aankondiging van afgelopen week van verdere details van de LMDh-voorschriften door de WEC-promotor, de Automobile Club de l'Ouest en de IMSA in Noord-Amerika. Maar de verklaring maakte ook duidelijk dat er nog geen beslissing is genomen over het type auto dat oorspronkelijk eind maart moest gaan worden gebouwd.

Peugeot Hypercat rechtsvooraanzicht>

Jean-Marc Finot, motorsportbaas van het moederbedrijf PSA, legde uit dat het "endurance project de goede kant op is gegaan" ondanks de wereldwijde gezondheidscrisis. "De hele staf is schouder-aan-schouder gaan staan en is gemotiveerd gebleven. Onderzoek en ontwikkeling zijn thuis voortgezet dankzij de innovatieve middelen van de PSA Group", zei hij. Hij voegde eraan toe dat de impact van thuiswerken op het hele project door het ontwikkelteam, momenteel nog steeds wordt geanalyseerd. Peugeot heeft nog niet bekendgemaakt of het vanaf het begin van het seizoen 2022 zal toetreden tot de serie, nadat vorige maand het WEC-format van de winterreeks vaarwel werd gezegd. De aankondiging van vorig jaar dat het Peugeot-merk voor eerst sinds 2011 terugkeert naar het toppunt van de sportwagenracerij, verklaarde dat het in 2022 weer op de grid zou staan. Het was van plan om klaar te zijn voor de start van het seizoen 2022/23, maar sloot eerder racen niet van wat oorspronkelijk was gepland als een LMH-prototype in de tweede helft van het seizoen 2021/22, inclusief de 24 uur van Le Mans.

Hypercar Peugeot front

Finot toonde zich tevreden over het eerste ontwerp van de LMDh-regels, waarmee fabrikanten met dezelfde autoís zowel in het WEC en als in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship kunnen racen. "Het was essentieel om gemeenschappelijke regels te hebben voor de belangrijkste parameters zoals gewicht, vermogen en aerodynamica. Dit is nu bereikt", aldus Finot. "We volgden met grote belangstelling de evolutie van de LMDh-voorschriften en de convergentie tussen de regels. We zijn tevreden met deze aankondiging van ACO/ IMSA/ WEC en vooral met de formulering van technische zaken, die verband houden met de prestatiebalans, die een sportieve gelijkheid tussen beide categorieŽn zal verzekeren."

Hypercar Peugeot Le Mans achterzijde

Finot lobbyde voor wat hij 'perfecte gelijkheid' noemde tussen de LMH- en LMDh-klassen. In de aankondiging van LMDh van afgelopen donderdag stond dat de auto's een minimumgewicht van 1030 kg zouden hebben en een gecombineerd vermogen van de verbrandingsmotor en het spec-hybride hybride systeem op de achteras, van 500 kW (670 pk). Dat is vergelijkbaar met de 1100 kg en 550 kW (735 pk) die afgelopen juni voor LMH-auto's zijn aangekondigd. Finot liet doorschemeren dat de beslissing over de te bouwen autoklasse, die voor maart gepland was, op handen is." De laatste economische statistieken zouden binnenkort beschikbaar moeten zijn, zodat we een 100 procent allesomvattende beoordeling kunnen maken", zei hij. "Peugeot zal te zijner tijd de categorie onthullen waarin het merk in 2022 weer zal uitkomen." Finot's opmerkingen over het belang van kostenverlaging zouden erop kunnen wijzen dat Peugeot neigt naar de goedkopere LMDh-categorie en een auto ontwikkelt uit een LMP2-chassis gebouwd door ťťn van de vier erkende constructeurs. "De autosport zal na de crisis een grotere sociale en ecologische verantwoordelijkheid moeten tonen en de kosten zullen aanzienlijk lager moeten zijn", zei de Peugeot-motorsportbaas, die en passant meldde dat de samenwerking met Ligier ook blijft doorgaan. "Prioriteit moet worden gegeven aan aantrekkelijkheid en amusement in plaats van aan onredelijke technologische ontwikkelingen, waarmee we nu steeds worden geconfronteerd."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS