Formule 1

Penske tevreden over progressie met Porsche 963: "We hebben ons ten doel gesteld..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 juli 2022 12:02

Penske komt volgend jaar met de Porsche 963 naar het FIA World Endurance Championship. Het was de eerste LMDh die gepresenteerd werd. Volgens Porsche Penske Motorsport-manager Jonathan Diuguid hebben ze tot nu toe alle gestelde doelen gehaald met het testwerk, maar ook met hun algemene ervaringen met de LMP2-klasse.

Porsche 963

“We gaan alleen als we goed voorbereid zijn”, aldus PPM-manager Jonathan Diuguid tegen het Engelse Autosport. “We gaan daar niet heen om te kunnen zeggen dat we het hebben gedaan.” Volgens de Amerikaan komt er meer flexibiliteit in het testprogramma, wanneer volgende maand een tweede auto in Amerika haar testwerk gaat doen. “Over een paar korte weken hebben we meerdere auto’s aan het rijden en hebben we ook de mogelijkheid om de auto zodanig neer te zetten dat het geen impact heeft op het testschema”, vervolgt de manager. Daarmee zegt hij dat de deelname aan de officiële test voor de 24 uur van Daytona van begin december, geen gevolgen heeft voor een deelname van de andere Porsche aan het FIA WEC in Bahrein. Het team wil op dit moment alleen maar flexibiliteit in het testwerk met de Porsche 963 en dat is ook de reden dat de deelname aan het LMP2-seizoen in het FIA WEC werd afgebroken na Le Mans.

“We wilden de vrijheid hebben om te kunnen zeggen: ‘Hey, laten we hier twee weken gaan testen of daar over drie weken’, in plaats van te zeggen dat we het niet kunnen doen omdat er een WEC-ronde aankomt.” Diuguid vertelt dat er met de 963 ongeveer 8.000 kilometer is afgelegd, wat minder is dan de verwachting was.

“De trigger voor deze beslissing is dat we op dit moment 7.900 kilometer hebben gedaan, maar onze ambitie lag wat hoger”, aldus de manager. “Ik zou zeggen dat we het gevoel hadden dat we wat achterlagen.” Een andere factor volgens de PPM-manager is dat het team veel geleerd heeft tijdens de WEC-ronden die al ter voorbereiding werden gereden.

“We hebben ons ten doel gesteld om in de leidende ronde van elke race te eindigen en om zoveel mogelijk bekend te worden met het WEC en al haar procedures”, aldus Duiguid. “We hebben dat bereikt in Sebring en Spa en eindigden alleen in Le Mans op een ronde achterstand. Als je kijkt naar de hoeveelheid races en de daarin opgedane ervaring die we verkregen hebben, dan hebben we onze doelen bereikt.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS