Autosport Internationiaal Singleseaters • Indy Car

Pechvogel Rinus van Kalmthout op Iowa Speedway: "Rijder achter me had die info NIET doorgekregen en raakte me hard"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 juli 2020 14:05

Newton (Iowa, USA) – Tot twee keer toe heeft Rinus van Kalmthout (Rinus VeeKay) op Iowa Speedway een sterke race en een goed resultaat door pech in rook zien opgaan. In de eerste Iowa IndyCar 250s lag het 19-jarige TeamNL-talent achter de latere winnaar op podiumkoers toen hij van achteren werd aangereden en moest opgeven. In de tweede wedstrijd reed de Hoofddorper op het randje van de top tien, maar zette een mislukte pitstop de Ed Carpenter Racing-piloot op een kansloze twee ronden achterstand. Een 17de plaats was het magere resultaat voor Van Kalmthout na twee goede races waarin hij zelf geen fout maakte. “We hebben op dit moment weinig geluk, laten we hopen dat dat snel verandert”, aldus Van Kalmthout na afloop.

Crash Rinus van Kalmthout

Een week na de doubleheader op het ‘gewone’ circuit van Road America keerde de NTT IndyCar Series terug naar een oval. Opnieuw stonden er met de Iowa IndyCar 250s twee wedstrijden in één weekend op het programma. Iowa Speedway telt slechts 0,875 mijl (1,4 kilometer) maar is door de steile banking de snelste ‘korte oval’ ter wereld. Rondetijden van 18 seconden en gemiddelde snelheden van 275 km/u zeggen wat dat betreft genoeg. Rinus van Kalmthout verheugde zich op de dubbele wedstrijd, mede omdat het voor de 19-jarige TeamNL-rijder een mooie kans was om zich te revancheren voor de problemen die hij ondervond tijdens de openingswedstrijd op de oval van Texas Motor Speedway.

Nadat Van Kalmthout in de vrije training met maar liefst 123 ronden flink wat oval-ervaring had opgedaan en daarbij ook nog de achtste tijd liet noteren, leverde de kwalificatie voor VeeKay, de naam waaronder Van Kalmthout in Amerika bekend staat, een 13de respectievelijk 15de startplaats op. “In het tweede rondje had ik wat overstuur, maar verder ben ik tevreden. De auto voelde goed, vooral in raceafstelling”, keek de voor Ed Carpenter Racing uitkomende Nederlander vol vertrouwen op de races vooruit.

En dat bleek niet ten onrechte. Vanaf zijn 13de startplaats had VeeKay al snel de nodige posities winst geboekt, toen de TeamNL-rijder op een 7de plaats liggend zijn eerste pitstop maakte. Als 17de kwam de Nederlander terug op de baan, liet op nieuwe banden snelle rondetijden noteren en maakte een aantal mooie passeeracties. Rond de 140ste van de 250 te verrijden ronden lag Van Kalmthout op een prachtige tweede positie toen na een crash de safetycar de baan in kwam. De zogenaamde caution kwam voor Van Kalmthout goed uit omdat hij net toe was aan zijn tweede pitstop. Als 7de kwam VeeKay terug op de baan en met verse banden leek een flink aantal posities winst mogelijk. Bij de naderende herstart lette Colton Herta echter niet goed op en reed vol op de achterkant van Van Kalmthout. De Hoofddorper mocht zich gelukkig prijzen met de nieuwe veiligheidscockpit van de huidige IndyCar-bolides, maar voor beide rijders was de race wel over. Van Kalmthout werd daarmee, gezien de latere winst van de bij de crash net voor hem rijdende Simon Pagenaud, en zijn eerder getoonde snelheid, van een bijna zekere podiumplaats en misschien zelfs wel een overwinning beroofd. “Ik kon hier niets aan doen. De herstart werd afgebroken dus ging ik van mijn gas. De rijder achter me had die informatie niet van zijn team doorgekregen en raakte me hard. We hadden voor de winst kunnen gaan. Gelukkig is er morgen meteen de mogelijkheid tot een herkansing”, keek een teleurgestelde Van Kalmthout op zijn zo fraaie optreden terug.

Helaas zat een revanche er niet in voor Van Kalmthout, die na de crash moest starten in de reserveauto van het team. En opnieuw kon de TeamNL-rijder er zelf niets aan doen. Als 15de gestart lag de Hoofddorper nog altijd rond die positie toen hij in de 48ste ronde voor zijn eerste stop de pits in stuurde. Met een goede pitstop en een aantal snelle ronden was VeeKay na de eerste serie stops opgerukt naar plek elf. De Nederlander lag nog altijd in dezelfde ronde als de leider toen hij vanaf plek acht in ronde 109 de pits opzocht voor zijn tweede stop. Helaas ging het daar mis. Door een probleem met een van de achterwielen verloor Van Kalmthout maar liefst twee ronden en kwam als 22ste de baan weer op. Met name de twee ronden achterstand zorgden ervoor dat de Ed Carpenter Racing-piloot een goede klassering uit zijn hoofd kon zetten. Op een kleine oval is het goedmaken van posities nog wel mogelijk, maar een ronde achterstand overbruggen is nagenoeg kansloos. Uiteindelijk wist Van Kalmthout nog diverse tegenstanders die ook op twee ronden achterstand reden in te halen en zag ook nog enkele rijders in de problemen komen waardoor hij als 17de de finish passeerde. “In race één voelde de auto geweldig en kon ik overal waar ik wilde inhalen terwijl de banden toch goed bleven. In race twee ging dat moeilijk, we hadden niet de snelheid om door het veld te komen. Desondanks lukte het om richting de top tien te rijden. Bij de tweede pitstop kwam de auto al naar beneden toen er nog maar drie wielen op zaten. Daarna hadden we ook nog problemen met het opnieuw starten van de auto. Heel erg jammer. We hebben op dit moment weinig geluk, laten we hopen dat dat snel verandert. De volgende wedstrijd is op Mid-Ohio en daar heb ik altijd mooie resultaten behaald”, blikte Van Kalmthout alweer vooruit op zijn volgende optreden.

Rinus van Kalmthout wordt in 2020 gesteund door: Ed Carpenter Racing, Sonax USA, Autogeek, Jumbo, La Place, Basic-Fit en KNAF TeamNL

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS