Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

P2 voor Renger van der Zande in de IMSA-Grand Prix of Long Beach; vierde opeenvolgende podium voor Cadillac

Uitgegeven door Peter Vader • 28 september 2021 15:23 • Print artikel

Het team van Action Express Racing claimde zijn derde opeenvolgende overwinning in de IMSA-Grand Prix of Long Beach en Cadillac ‘s vierde opeenvolgende podiumplaats voor de fabrikant. Het betekende de eerste overwinning van zowel Pipo Derani als Felipe Nasr op het stratencircuit van Californië. Ondanks de terugkeer van GT Daytona-raceauto’s voor de eerste keer sinds 2017, was er tijdens de 100 minuten durende race van zaterdag slechts één full course yellow - gedurende vier ronden - vanwege puin op de baan afkomstig van de nummer 01 Chip Ganassi Racing Cadillac DPi-VR van Kevin Magnussen, die in bocht 1 over de muur raasde.

IMSA_Long_Beach_Felipe_Nasr_winnaar
Felipe Nasr als winnaar over de eindstreep

Ondanks flinke schade...
Kevin Magnussen scheurde langs de AXR-auto met een nogal opportunistische aanval in de achtste ronde bij de Fontain-bocht, toen hij John Potter passeerde in diens GTD Acura NSX. Felipe Nasr bleef echter kort op de Ganassi-versnellingsbak van Magnussen zitten en daalde in de tiende ronde af naar bocht 1, waar Magnussen een beetje zijn rempunt miste, hij tegen de banden- en betonnen muur waardoor de Nr31 Whelen Engineering-gesponsorde Cadillac weer vooraan kon komen. De actie zorgde wel voor puin op de baan, wat weer leidde tot een waarschuwingsvlag en Magnussen zonder rechterbuitenspiegel of rechterachterspatbord achterliet. Desondanks slaagden Kevin Magnussen en Renger van der Zande erin om toch als tweede te eindigen, ondanks een flinke carrosserieschade aan de rechterkant die ook de achtervleugel in gevaar leek te brengen. De Nederlander zei dat de auto "heel moeilijk te besturen" was met "een paar onderdelen die ontbraken" tijdens zijn laatste stint in de auto. Nasr bekritiseerde Magnussen na de race, vanwege zijn vermeende agressieve rijtactiek, waarbij de Cadillac met nummer 01 kort aan de leiding ging tot de Deen in de negende ronde de muur raakte.

Nog meer indidenten
Meyer Shank Racing koos voor de derde achtereenvolgende ronde voor een alternatieve strategie, door een race met twee stops te rijden met de Acura ARX-05 met Nr60. Een ongeval van Olivier Pla, met de Scuderia Corsa Ferrari 488 GT3 Evo 2020, die op weg naar bocht 1 in botsing kwam met de Scuderia Corsa Ferrari 488 GT3 Evo van Colin Braun en met Antonio Garcia's Nr3 Chevrolet Corvette C8.R, maakte in de laatste minuten van de wedstrijd een einde aan de goeie dag van het team. Pla zei na afloop: “Ik werkte mijzelf door het GT-verkeer en het gebeurde heel snel. Ik heb nog geen herhaling gezien, maar het spijt me gewoon voor het team, want we hadden dit weekend veel obstakels en ze bleven maar terugvechten.”

Kortom, een bewogen race in Long Beach, met een succesvolle tweede plaats voor Renger van der Zande. Het volgende IMSA-evenement is de ‘Michelin GT Challenge at VIR’ van 8 tot en met 10 oktober, die wordt verreden op de VIRginia International Raceway.

Renger_van_der_Zande_onderweg_Detroit
Een zwaar bevochten tweede plaats voor Renger van der Zande en Kevin Magnussen

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS