DTM

Oud DTM-coureur: "We verloren het DNA dat in de jaren '90 werd opgebouwd, de fans willen stevig racen zien!"

Uitgegeven door Wim Boekel • 29 mei 2020 07:49

De DTM werd eerder dit jaar verrast door de aankondiging dat Audi aan het einde van het seizoen de klasse verlaat. Daarmee blijft alleen BMW nog over en lijkt het einde nabij van het kampioenschap zoals het nu bestaat. Volgens voormalig DTM-coureur Manuel Reuter heeft de DTM in de loop der jaren haar DNA verloren en is dat de reden van de crisis waar het Duitse kampioenschap nu in zit. “Het probleem is dat het kampioenschap te duur werd, we vonden niet genoeg fabrikanten in Duitsland of elders in Europa om aan de klasse deel te nemen. En door de jaren ging het te ver met de gedrevenheid in de engineering. Het had niets meer met het basisconcept van 2000”, legt de voormalig DTM-coureur uit. “Het is exact dezelfde fout als de ITC maakte. Het geld wat je moet besteden om succesvol te zijn is veel te veel. We moeten meer richting ‘goede entertainment’ bieden. Ik heb een enorm respect voor de nieuwe DTM-auto’s, maar het is te duur en niemand is erin geïnteresseerd.”

DTM 2019 startveld Audi BMW Aston Martin

“Uiteindelijk moeten we onszelf afvragen waar we dit voor doen en de eerste prioriteit moeten de fans zijn. Voor de fans is het niet relevant of we echt hoog gesofisticeerde vier cilinder turbomotoren rijden, zij willen goed, stevig racen zien, zonder teamorders. Met welke reden hebben we hoog gesofisticeerde aero nodig? Oké, we zijn dan vijf of tien seconden sneller, het is leuk als je een snelle kwalificatieronde doet, maar dat is niet het beginsel van onze sport. We verloren het DNA dat in de jaren ’90 werd opgebouwd of in het begin van 2000 met de nieuwe DTM.”

DTM 2019 Tourenwagen Classic Norisring

Reuter herhaalt dan ook de woorden van Hans Stuck om de GT3-regels aan te hanteren. “GT Masters is één van de zwaarste sprintklassen in het GT-racen, je kunt een succesvolle auto inzetten waarmee je vecht voor het kampioenschap als je de juiste twee coureurs hebt en tussen de 500 en 700.000 euro te besteden hebt. Dat zijn dus compleet andere getallen”, vervolgt de Duitser. “Dat is meer realistisch en dit is de kant die we volgens mij op moeten, omdat het geld er zeker volgend jaar niet meer is. We dromen te veel zoals de DTM zelf ook al zegt: ‘het platform is nog steeds fantastisch en we hebben binnen vijf jaar hybride of welk soort auto’s dan ook’. In plaats daarvan moet je zeggen ‘wat is realistisch’. We moeten voor de toekomst echt slim zijn en de crisis gebruiken als een laatste signaal om een halt te roepen aan overmatig geld uitgeven, we moeten goed nadenken over wat we wel kunnen doen, welk kampioenschap is attractief en hoe we aan de nieuwe toekomst na de corona kunnen beginnen.”

DTM start Zolder 1984

DTM 2019 Opening Hockeneheim

DTM Spielberg

DTM Mercedes AMG 190E 2.5 16v Evo II

DTM 2019 Rast Audi vooraan

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS