Formule 1

Openbare vernedering? "Ferrari-motoridee zou begin van einde zijn voor de Formule 1"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 november 2020 08:24

Mercedes-baas Toto Wolff zegt dat het 'het begin van het einde' zou zijn voor de Formule 1 als de sport de suggestie van Ferrari overneemt om een methode voor de convergentie van de motorprestaties vanaf 2022 in te voeren.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1


Het controversiële onderwerp is door Ferrari naar voren gebracht als voorwaarde voor zijn instemming met een bevriezing van de motorontwikkeling van 2022 tot 2025.

De bevriezing is essentieel voor Red Bull, die hoopt het motorontwerp van Honda te kopen en te blijven gebruiken wanneer de Japanse fabrikant de F1 verlaat. Red Bull heeft niet de middelen of de fabriek om de motor te blijven ontwikkelen wanneer Honda vertrekt, maar een bevriezing in de ontwikkeling zou het mogelijk maken het intellectuele eigendom te kopen en de motoren te blijven bouwen en gebruiken.

Ferrari, die momenteel achterloopt qua motorprestaties in vergelijking met zijn rivalen, verwierp in eerste instantie het idee van Red Bull, maar nu zegt het dat het ermee zou instemmen als er een mechanisme is dat worstelende fabrikanten in staat stelt de achterstand in te lopen tijdens deze 'bevriezing'.

Mercedes en Renault zijn echter niet bereid het convergentie-idee te accepteren, waarbij Wolff zegt dat het gewoon niet zou werken. "Ik denk dat dit het begin van het einde zou zijn [voor de Formule 1]", zei Wolff op een videoconferentie met journalisten op zaterdagavond. "De power unit wordt niet alleen gemeten voor wat betreft maximum vermogen, maar is tevens onderworpen aan rijvaardigheid, aan gewicht, aan koeling. Dus de invoering van een eenvoudige formule die past bij alle teams is niet mogelijk en is niet iets wat Mercedes zal onderschrijven."

Ferrari's huidige gebrek aan prestaties is geworteld in een onderzoek naar haar motor tijdens de winter die resulteerde in een reeks van regel-verduidelijkingen van het bestuursorgaan van de F1, de FIA, die Ferrari duidelijk het hardst heeft getroffen. Wolff zei dat een systeem dat Ferrari dan helpt om de rest van het veld in te halen 'vernederend' zou zijn voor de Italiaanse fabrikant.

Wolff: "Als je kijkt naar de laatste drie jaar en de ontwikkeling van de prestaties van de motoren, dan had Ferrari duidelijk de meest krachtige motor in 2018 en veruit de beste in 2019.

"Daarom kan ik niet begrijpen dat een autofabrikant die vertrouwt op zijn vermogen om een vermogenseenheid en een chassis te ontwikkelen, een soort mechanisme zou willen accepteren dat het resultaat van de vermogenseenheid in evenwicht zou brengen. Ik denk niet dat iemand zo'n vernedering in het openbaar zou accepteren."

"Formule 1 moet heel ver weg blijven van dit alles, anders eindigen we als het GT-racen waar je motoren ontwerpt die als enige doel hebben het manipuleren van het systeem."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS