Rally

Opel Corsa-e wint glansrijk de FIA E-Rally Regularity Cup + eindstand

Uitgegeven door Johan Vis • 20 november 2020 15:21 • Print artikel

Na het winnen van meerdere prijzen, waaronder het Gouden Stuurwiel 2020 eerder deze maand, bewijst de elektrische Opel Corsa-e zich ook als kampioen in de autosport. Bij zijn eerste deelname aan een internationale competitie behaalde de Corsa-e meteen de overwinning in de 2020 FIA E-Rally Regularity Cup (ERRC).

Opel Corsa-e wint glansrijk de FIA E-Rally Regularity Cup

De ERRC is door de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) opgericht om alternatieve aandrijving in de autosport te promoten. Het kampioenschap bestaat uitsluitend uit productieauto’s, terwijl het klassement wordt bepaald door scores van de regelmatigheidsrally en de efficiëntie van de auto. Behalve de rallytijden telt namelijk ook ieder Watt-uur (Wh) aan energieverbruik mee.

Uitdagende competitie
Het 2020-seizoen van de FIA ERRC was ingekort als gevolg van de COVID-19-pandemie en bestond uit acht evenementen. Desondanks was het een van de meest uitdagende seizoenen in de geschiedenis van de raceklasse. Vijf internationale kampioenen namen deel, evenals nationale kampioenen uit Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal. Fabrieksteams waren aanwezig van onder meer Volkswagen, Renault, BMW, Mercedes-Benz en Tesla.

Corsa-e aan de leiding
De Opel Corsa-e van coureur Artur Prusak en navigator Thierry Benchetrit nam bij de eerste ronde al de leiding met een dominante overwinning in IJsland. Na de podiumplaatsen bij de evenementen in Portugal en Spanje kon Opel de titel niet meer ontgaan.

Over een afstand van honderden kilometers, tot op een tiende van een seconde getimed, bereikte de Opel Corsa-e tijdens het kampioenschap ook nog een recordbrekend energieverbruik van slechts 12,7 kWh per 100 km. Over het gehele seizoen was geen enkel model van alle deelnemende merken zó efficiënt als de Opel Corsa-e.

“Bij de FIA ERRC is het belangrijk om zo vloeiend mogelijk te rijden, waarbij je de voorgeschreven gemiddelde snelheid behaalt zonder energie te verspillen. Deze combinatie is wat het kampioenschap zo interessant maakt en waarom steeds meer teams zich inschrijven. Dankzij de Opel Corsa-e bereikten we al snel een voorsprong, die met elke rally verder toenam”, zegt Artur Prusak, de kampioen van 2015, 2016 én 2020.

“Dankzij zijn wendbaarheid en technologie heeft de Opel Corsa-e zichzelf bewezen als de meest competitieve auto op welk terrein dan ook,” zegt Thierry Benchetrit, de eerste navigator die zijn vierde ERRC-titel in de wacht sleepte. “In de bergen, op de vlaktes of in de stad, we liepen altijd voorop op gebied van efficiëntie en regelmatigheid.”

Tijdens het kampioenschap kregen Prusak en Bechetrit logistieke ondersteuning van Opel.

De elektrische auto voor iedereen
De Opel Corsa-e is de elektrische auto voor iedereen en biedt state-of-the-art elektrische mobiliteit. Met een 100 kW (136 pk) sterke motor, 260 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel en een actieradius van 337 km (WLTP) is de vijfpersoons Opel Corsa-e geschikt voor alledaags gebruik. Bovendien is het mogelijk om de 50 kWh-batterij via een snellader in slechts 30 minuten tot 80% op te laden.

Nóg een primeur
Opel is ook de eerste fabrikant ter wereld die een batterij-elektrische auto voor privéteams in de rallysport aanbiedt. De Corsa-e Rally is gebaseerd op het productiemodel en door de ingenieurs van Opel Motorsport specifiek ontwikkeld voor rallywedstrijden. In 2021 starten Opel en de ADAC de ADAC Opel e-Rally Cup, het eerste ‘one-make’ rallykampioenschap voor elektrische auto’s ter wereld.

FIA E-Rally Regularity Cup 2020 – Eindklassering

Positie            Autofabrikant                       Punten

1 Opel 78

2 Volkswagen 70.5

3 Renault 45

4 MG 36

5 Peugeot 24

6 BMW 22.5

7 Hyundai 18

8 Kia 18

9 Nissan 15

10 Mercedes 3

11 Tesla 1.5

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS