DTM

Ontbreekt BMW op de DTM-startgrid in 2021? "De M4 GT3 komt in 2022 en de M6 is duidelijk ontwikkeld voor..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 november 2020 14:25 • Print artikel

Voormalig Motorsport-directeur van BMW, Jens Marquardt heeft gewaarschuwd dat het merk zomaar afwezig kan zijn op de grid als het 2021-seizoen van de DTM van start gaan. BMW uit Bayern zowel als Audi hebben hun steun uitgesproken aan de geformuleerde GT3-regels voor het komend jaar en de DTM daarmee een privateer kampioenschap wordt. De directeur van het kampioenschap, Gerhard Berger, verwacht zes Audi’s R8 LMS op de grid, maar er is twijfel over de aanwezigheid van BMW. Het GT3-programma van het merk gaat door een transitie-fase, waarbij de M6 verdwijnt en vervangen gaat worden door de M4 GT3. Deze auto komt pas in 2022 beschikbaar voor klanten. Een voor-homologatie van de auto wordt echter uitgesloten. Het was ook opvallend dat bij de presentatie van de GT3-auto’s deze van Audi, Mercedes, Lamborghini en zelfs Ferrari aanwezig waren. De auto van de Duitse fabrikant uit München ontbrak echter.

BMW_M6_GT3_Boutsen_Ginion_Monza RX foto Peter Vader

“Het hangt er vanaf wat de uitkomst van de gesprekken met de teams zijn”, aldus Marquardt tegen het Engelse Autosport. “Het vindt plaats terwijl wij praten. In theorie is er een potentieel voor. Mocht een team beslissen om deel te nemen met een M6, kunnen ze zeker op komen draven. We gaan ons best doen om ze te ondersteunen. Maar er is wel een team nodig die interesse heeft en bereid is om die auto in te zetten.”

Volgens de Duitser zijn er gesprekken gaande, maar hij meldt ook dat er tegelijkertijd weinig tijd gestoken gaat worden in de ontwikkeling van de M6.

BMW_M4_GT3_2020_BMW_Motorsport_front-view

Daarnaast betwijfelt de oud Motorsport-directeur of de auto wel competitief is voor sprintraces. “Het is een auto die echt aan het einde van zijn levenscyclus zit en zelfs nog steeds competitief is op sommige banen, zoals je dit jaar kon zien op de Nordschleife, het winnen van de 24 uur, en bij wat IMSA-races”, legt Marquardt uit. “Maar het is een auto die duidelijk ontwikkeld is met de focus op enduranceracen en ook met de insteek op de specifieke circuits die bij enduranceracen horen. Die zijn duidelijk anders dan sommige sprintbanen. Eerlijk gezegd, ik kan me een succesvolle M6 niet goed voorstellen op de Norisring, met al zijn haarspeldbochten en dat soort type banen. We zijn niet echt supertevreden met de huidige opzet voor 2021, maar voor 2022 zijn er zeker opties voor de teams en hopelijk dan met veel teams die een M4 GT3 kopen. Dat moet de succesvolle GT3-auto voor de toekomst zijn.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS