Ongezouten kritiek Max Verstappen: "Auto ging voor geen meter, strategie vond ik ook helemaal niks en ..."
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 september 2024 05:01
Het loopt al weken niet bij Red Bull Racing! En Monza was damage control voor Max Verstappen, die zesde werd in de Grand Prix van Italië. Max kende een lastige race waarin hij de schade moest beperken voor het wereldkampioenschap F1. Feest was het bij de Italiaanse Tifosi en Scuderia Ferrari. Voor het Italiaanse team wist Charles Leclerc de overwinning binnen te slepen voor de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris.
“Het was weer een dramatische race. Niks liep", liet Max Verstappen na de race op Monza optekenen. "De auto ging voor geen meter. De strategie vond ik ook helemaal niks. De pitstop was natuurlijk ook slecht en een groot deel van de race moesten we met minder vermogen rijden, omdat we een probleem hadden. Dus eigenlijk ging helemaal niks goed.”
“Waar wij reden maakte het toch niks uit", legde Verstappen uit. "Zeker als je vier seconden met een pitstop verliest. Als we een één-stopper hadden gedaan was het resultaat hetzelfde geweest, maar hadden we er dichter op gezeten. Je moet natuurlijk je beste race proberen te rijden en dat was vandaag met de twee-stopper die we deden niet het geval.” Max vervolgt: "We moeten harder werken en de auto veranderen. Ik denk dat we weten waar het probleem zit, maar het is tijd om het tij te keren en de auto te veranderen naar hoe we het gewend zijn van afgelopen jaar."
Voorafgaand aan de race kiest Oracle Red Bull Racing voor een andere strategie. Max en Checo starten op de harde band. De rest van de top tien start op de mediums. Bij het uitgaan van de lichten zijn de McLarens goed weg. Oscar Piastri heeft de beste start en gaat zij aan zij met teamgenoot Lando Norris voor de eerste plek. Uiteindelijk wint Piastri een aantal bochten later het duel en weet ook Charles Leclerc voorbij te gaan aan Norris. Max wint een plek bij de start, doordat George Russell doorschiet in de eerste bocht. De Brit heeft wat schade aan zijn voorvleugel, maar het lijkt niet ernstig genoeg om naar binnen te gaan en een nieuwe voorvleugel te halen. Achterin is er een aanrijding tussen Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg. Beiden kunnen doorrijden, maar Ricciardo wordt als schuldige aangewezen. Hij krijgt vijf seconden tijdstraf van de wedstrijdleiding.
In ronde vijf probeert Nico Hulkenberg een positie te winnen ten opzichte van Yuki Tsunoda. De Duitser blokkeert en raakt de zijkant van Tsunoda. Hulkenberg moet een ronde later naar binnen voor een nieuwe voorvleugel, maar verder lijkt de schade bij hem mee te vallen. Wel krijgt hij een tijdstraf van tien seconden. Yuki komt er minder goed mee weg. Hij krijgt in ronde acht te horen dat hij zijn pitbox in moet rijden en het einde race is.
Het lukt Perez in ronde tien om het gat dicht te rijden naar Russell, waardoor hij een ronde later een inhaalactie kan plaatsen. Op het lange rechte stuk klapt de DRS open en weet Perez in de eerste chicane P7 over te nemen van de Mercedes-coureur. Een ronde later gaat Russell naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en een set harde banden.
Norris is in ronde vijftien de eerste van de top vijf die naar binnen gaat. Het is een late call van McLaren met het doel om Leclerc in te halen. De Brit verremt zich bij het inrijden van de pitstraat, raakt een sponsorbord, maar komt er goed mee weg. De undercut werkt, want na de pitstops van Hamilton en Leclerc een ronde later, zit Norris voor de Ferrari van Leclerc. In ronde zeventien gaat ook Piastri naar binnen. Hij weet voor zijn teamgenoot te blijven en komt als vierde terug de baan op.
In ronde twintig gaat ook Sainz naar binnen. Hij valt terug op de zesde positie, achter Leclerc. Hierdoor leidt Max de race, voor teamgenoot Checo op de tweede plaats. Piastri ligt derde voor Norris en Leclerc. De Red Bulls moeten als enigen nog hun verplichte pitstop uitvoeren.
Voor Max is het in ronde 23 tijd om naar binnen te gaan. Hij wisselt naar een nieuwe set harde banden, wat betekent dat hij sowieso nog een keer naar binnen moet. Elke coureur moet namelijk, in een droge race, op twee verschillende bandencompounds rijden. De pitstop van Max is langzaam (6.2 seconden), waardoor hij achter Ocon de baan opkomt. Een ronde later is de Fransman prooi voor Max en rijdt de wereldkampioen weer op de zesde positie. Ook Checo wisselt naar een nieuwe set harde banden, waarna hij achter Max op P7 terug de baan op komt.
Russell probeert in ronde 31 een aanval te plaatsen op Checo voor de zevende plaats. Hij komt naast de Red Bull, maar Perez geeft Russell weinig ruimte. De Brit kan niks anders doen dan de bocht afsnijden en achter Checo aansluiten. Een ronde later is het Norris die de chicane niet haalt. Hij is door zijn banden heen en ziet Leclerc steeds sneller dichterbij komen. Daardoor is er geen andere optie dan een tweede en laatste stop in ronde 33. De pitstop is matig en hij komt achter Max op de zevende plek de baan op.
Doordat Norris achter Max zit, vraagt Verstappen aan zijn engineer of hij moet verdedigen ten opzichte van Norris. Hij krijgt te horen dat hij dat wel moet doen. Max weet zijn concurrent in het wereldkampioenschap een aantal rondes achter zich te houden, maar in ronde 41 lukt het Norris om Max in te halen. Een ronde later gaat Verstappen naar binnen voor een nieuwe set mediums, waarmee hij weer terugvalt naar de zesde positie.
Ondertussen is ook Piastri naar binnen gegaan. Hij komt op P3 de baan op achter de Ferrari’s. Zij hebben nog maar één stop gedaan, maar voldoen wel aan het bandenregelement. Norris krijgt over de boordradio te horen dat er kwalificatierondes nodig zijn om de Ferrari’s in te halen. Met nog tien rondes te gaan, leidt Leclerc met ruim tien seconden voorsprong op teamgenoot Sainz. Op de derde plek komt Piastri rap dichterbij voor teamgenoot Norris. Hamilton completeert de top vijf voor Max op de zesde positie.
Sainz verdedigt zijn podiumplek met hand en tand ten opzichte van de McLarens. Toch is het eerst Piastri die voorbij gaat aan Sainz en de jacht opent op Leclerc. Hij heeft zes rondes om iets meer dan negen seconden dicht te rijden. Een aantal rondes later is het Norris die voorbij gaat aan Sainz en zo de derde plek overneemt.
Hoewel Piastri elke ronde inloopt op Leclerc is het uiteindelijk niet genoeg. Voor de uitzinnige Tifosi wint Leclerc Ferrari’s thuisrace. De McLarens van Piastri en Norris finishen op de tweede en derde plaats. In de laatste ronde pakt Norris nog de snelste raceronde, waardoor hij acht punten inloopt in het wereldkampioenschap op Max. Verstappen finisht uiteindelijk als zesde, achter Sainz (P4) en Hamilton (P5).