Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Ongekend succesvol debuut in de autosport voor Rick Bouthoorn: twee zeges in twee klassen: "Heel blij mee"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 19 augustus 2020 16:32 • Print artikel

ORECHOVA POTON – Autocoureur Rick Bouthoorn uit Almere heeft afgelopen weekeinde een droomdebuut beleefd in de autosport. De vijftienjarige coureur uit Almere won op de Slovakia Ring in Slowakije zowel de eerste race van de KTM X-Bow Cup Europe als de eerste race van GT4-Battle Endurance-kampioenschap. Beide races werden gehouden binnen het raamwerk van de Histo Cup.

Overwinning Rick Bouthoorn Slovakia Ring in Slowakije KTM X-Bow Cup Europe

“Ik ben er heel blij mee”, was de logische reactie van Rick. Hoewel het zijn autosportdebuut betrof was de beloftevolle coureur niet echt verbaasd dat hij meteen snel was in de X-Bow Cup-auto. “Ik ging er wel met hoge verwachtingen heen omdat we tijdens tests één van de snelsten waren, dus ik wist dat ik snel genoeg was. Ik was ook totaal niet zenuwachtig omdat ik dankzij de tests al aan de auto gewend was.”

Tijdens de eerste wedstrijd van het weekeinde - in de X-Bow Cup-auto op zaterdag - startte Rick op de vierde plaats. Na twee ronden lag hij al op de tweede plaats. Halverwege de race plaatste hij in bocht één een inhaalactie buitenom bij de koploper. Dat lukte net niet. Bij de tweede poging slaagde hij er wel in om de koploper buitenom te kloppen. “Daarna ben ik weggereden. Op de finish had ik een voorsprong van anderhalve seconde.”

Dat Rick dit seizoen tijdens een raceweekeinde aan twee kampioenschappen meedoet, zorgde voor een hectisch moment. Nadat hij tijdens de race als winnaar over de finish was gekomen, moest hij zich haasten naar zijn X-Bow GT4-auto om zich te kwalificeren voor de GT4-race. “Ik probeerde gewoon relaxed te blijven”, zei Rick die vervolgens de snelste tijd reed.

Rick Bouthoorn

Een razendknappe prestatie, want hoewel beide auto’s KTM X-Bows zijn, verschillen ze toch behoorlijk van elkaar. Rick: “De GT4-auto remt een stuk beter vanwege het ABS en heeft meer overstuur dan de Cup-auto, die juist redelijk veel onderstuur heeft. Een GT4-auto is ook wat zwaarder vanwege het dak en omdat hij meer bodywork heeft. Hij heeft ook tachtig pk meer.”

Moeilijk vond Rick de plotselinge switch van auto niet. “Ik had al in beide auto’s getest. De overgang tussen die twee auto’s was dus wel bekend voor mij.” Voor de endurancerace in de GT4-auto deelt hij de KTM met een teamgenoot, Mathias Pelzmann. De Oostenrijker had de kwalificatie derhalve ook kunnen rijden. Maar omdat Rick in de trainingen had laten zien een stuk sneller te zijn, besloot zijn team Rick de kwalificatie te laten rijden.

Een dag later mocht hij aan de bak in de GT4-race, die tegelijk met onder andere de nog snellere GT3-klasse wordt verreden. Teamgenoot Pelzmann reed de eerste stint. Gestart vanaf P6, lag de Oostenrijker na 25 minuten op de twaalfde plaats. Op dat moment kwam hij naar binnen voor de verplichte pitstop van drie minuten, die moet worden afgewerkt tussen de 25ste en 35ste minuut van de race.

Rick nam het stuur over en kwam als zeventiende terug op de baan. Nadat alle auto’s een pitstop hadden gemaakt, lag Rick al achtste. Om daarna nog vijf plekken te winnen voordat hij voorbij de finishvlag raasde. Hij was eerste in zijn klasse geworden en derde in het overall-klassement. Hij had zelfs de nodige snellere GT3-auto’s achter zich gelaten.

De overwinning in zijn klasse kwam onverwacht voor Rick. “De race in de GT4-auto was een heel ander verhaal qua racen”, legde hij uit. “Ik had nog nooit een auto gedeeld en een rijderswissel doen, is toch wel spannend.”

Uiteindelijk ging alles goed, en bleek Rick bovendien uitstekend bestand tegen alle uitdagingen die hij in Slowakije op zijn pad vond. “Conditioneel heb ik de afgelopen anderhalve maand heel erg gewerkt met mijn personal trainer. We zijn zover gekomen dat het op de Slovakia Ring heel makkelijk ging. Ik vond het ook een leuke baan. Er zaten een paar heuvels in en verschillende soorten bochten. Het is een echte rijdersbaan met niet heel veel run-off areas.”

Ricks volgende raceweekeinde is op 13 en 14 september. Dan is het toneel de Red Bull Ring in Oostenrijk. “Hopelijk gaat het daar net zo goed!”

Rick Bouthoorn wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:

Blokes, the Ultimate IT Guys
HRX Bespoke Motorsport Racewear
Lek Import Cars
Inuteq Coolvests
Goldbox Fitness Almere

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS