Formule 1

Ondanks de zomerstop gewoon doorwerken, de World Motorsport Council keurt maatregelen goed om het stuiteren in de F1 te voorkomen

Uitgegeven door Peter Vader • 19 augustus 2022 13:30

De Formule 1 blijft in beweging. Tijdens de zomerstop heeft de World Motorsport Council de wijzigingen in het technisch reglement voor 2022-2023 goedgekeurd. Het doel hiervan is om het verschijnsel van porpoising (bruinvissen c.q. stuiteren) te reduceren of zelfs helemaal uit te bannen. Een ander punt van goedkeuring was dat de veiligheidsnormen werden aangescherpt als gevolg van de goed afgelopen crash van Guanyu Zhou op Silverstone.

F1 startveld Paul Ricard 2022

Voor 2023 zijn de wijzigingen nog groter, zo maakte de FIA bekend. De bodemvrijheid wordt verhoogd naar 15 millimeter, wat een compromis is tussen het oorspronkelijke voorstel van de FIA om het porpoising probleem op te lossen en het verzoek van de teams die geen stuiterproblemen hadden, en die slechts 10 mm bodemvrijheid wilden.
Bij de diffusor zal voorts zowel de hoogte vanaf de grond worden vergroot, om problemen met de stijfheid te voorkomen. Ook zal er voortaan een extra sensor worden gemonteerd om het ‘stuiterprobleem’ nauwkeuriger te kunnen monitoren. Geen schokkende, technische ontwikkelingen, maar wel noodzakelijk om tot een èchte verbetering van het weggedrag te komen en om lichamelijke schade bij de coureurs op de lange termijn te voorkomen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS