Formule 1

Niki Lauda keek dood recht in de ogen, lachte hem keihard uit en ging door...

Uitgegeven door Frank Korsel • 22 februari 2022 21:03

Het is inmiddels alweer bijna drie jaar geleden dat Niki Lauda overleed aan de gevolgen van griep die hij opliep na een dubbele longtransplantatie. De drievoudig wereldkampioen had vandaag 73 geworden. Hier een korte terugblik op zijn illustere Formule 1-carrière

Niki Lauda

Lauda begint al vroeg met racen! Op het landgoed van zijn opa scheurde de jonge Oostenrijker in een VW Kever over de rallycrossbaan. Na zijn periode in de heuvelklim gaat hij rijden in de Formule 3, daar was hij al snel op uitgekeken. Hij wil namelijk niet langer tussen “gekken” rijden, die volgens hem oververtegenwoordigd zijn in het F3-veld.

Na zijn Formule 1-debuut te hebben gemaakt bij March in 1971 tekent Lauda in 1973 voor BRM. Een jaar daarop krijgt hij een contract aangeboden bij het grote team van Ferrari. Hij behaalt zijn eerste pole position tijdens de Zuid-Afrikaanse Grand Prix in dat jaar. Later dat seizoen wint hij zijn eerste Grand Prix in Spanje, mede geholpen door een snelle pitstop van Ferrari.

In 1975 wint Lauda zijn eerste van de uiteindelijk drie wereldkampioenschappen Formule 1. Het daarop volgende seizoen lijkt Lauda wederom aanspraak te maken op de titel, tot zijn crash. De crash die iedereen kent, de crash die Lauda voor een deel verminkt en tekende voor het leven. Tijdens de Duitse Grand Prix op de Nordschleife schiet Lauda door materiaalpech haaks rechts de vangrail in voor de Bergwerk-bocht. Als de Ferrari 312 T2 vlam vat lijkt het erop dat Lauda levend zou verbranden. Vier coureurs helpen Lauda naar buiten. Arturo Merzario twijfelt geen moment en maakt de riemen van Lauda los. Later trokken Brett Lunger, Guy Edwards en Harald Ertl de Oostenrijker uit het brandende wrak. De ambulance is er pas na een kleine tien minuten. Hans-Joachim Stuck neemt het stuur over van de ambulance en rijdt naar het ziekenhuis.

Niki Lauda

Merzario heeft er geen geheim van gemaakt een bloedhekel te hebben aan Lauda en gaat ook nadat hij de Oostenrijker het leven heeft gered gewoon door met het afkraken van Lauda in de pers. Zijn levensreddende actie heeft niets veranderd aan de diepgewortelde haat richting de Oostenrijker. Een week lang vecht Lauda voor zijn leven. Buiten de brandwonden die Lauda heeft opgelopen, zijn ook zijn longen verbrand. Vertrouwen in herstel is er nauwelijks, vertrouwen in een terugkeer in de racerij was niet eens aan de orde. Er verschijnt zelfs een priester aan Lauda's bed die hem het laatste sacrament toedient. Lauda kan niet reageren of zien, maar hoort alles. Later zou hij zeggen woedend te zijn op de priester omdat deze helemaal niet met hem begaan leek en ook niets tegen hem zei over de mogelijkheid dat hij dit zou kunnen overleven. Mede dankzij de hulp van fysiotherapeut Willy Dungl, die ook nog met behulp van een pincet zo'n tachtig stukjes van de balaklava uit de schedel van Lauda verwijdert, weet Lauda langzaam maar zeker te herstellen.

Op 11 september, nauwelijks zes weken na zijn verschrikkelijke ongeluk, is Lauda alweer terug. Met zijn hoofd en handen nog in het verband begint hij aan de training van de Grote Prijs van Italië. Een grotere beproeving dan het overwinnen van zijn angst in de wagen staat hem te wachten tijdens de persconferentie. De journalistiek laat zich hier van zijn slechtste kant zien door volstrekt ongepaste vragen te stellen. Bijvoorbeeld wat zijn vrouw van zijn ‘nieuwe gezicht’ vond en of ze al een scheiding had aangevraagd. Lauda geeft de meest botte antwoorden die hij maar kan bedenken waaronder de opmerking ‘ik heb helemaal geen gezicht en oren nodig. Alleen een rechtervoet om gas te geven.’ Wat moet je anders zeggen tegen een dergelijk stel idioten?’, aldus Lauda.

Niki Lauda F1

Uiteindelijk wint hij bijna het kampioenschap, maar in de laatste race van het seizoen weigert Lauda verder te rijden door slecht weer. James Hunt won dat jaar zijn eerste en enige titel in de Formule 1. Het verhaal van dit seizoen werd in 2013 verfilmd in de film Rush. In 1977 wint hij zijn tweede titel, maar hij neemt wel direct ontslag bij Ferrari om te gaan racen bij Brabham. De Oostenrijker heeft het niet zo op met regeltjes en vertrok tijdens de trainingen voor de GP van Canada zonder blikken of blozen en richtte zijn eigen luchtvaartmaatschappij op.

Het racehart van Lauda blijft kloppen en de ‘feniks’ zoals hij genoemd wordt keert in 1982 terug bij McLaren waar hij in 1984 met slecht een half punt voorsprong de titel binnen hengelt.

Na zijn vertrek als coureur wordt Lauda in 1992 binnengehaald als adviseur bij Ferrari. In 2000 vertrekt hij naar Jaguar als teambaas, maar na twee seizoen wordt Lauda de deur gewezen door moederbedrijf Ford.

Niki Lauda en Toto Wolff

Na een aantal jaar gastcommentator te zijn geweest bij de Duitse RTL keert Lauda in 2012 terug als adviseur, ditmaal bij het Formule 1-team van Mercedes. Exact 42 jaar na zijn ongeluk in Duitsland ondergaat hij in 2018 een long transplantatie vanwege aanhoudende ademhalingsproblemen. Begin 2019 wordt Lauda opgenomen op de intensive care omdat hij griep oploopt tijdens de revalidatie. In de nacht van 20 mei 2019 overlijdt de drievoudig wereldkampioen in een privékliniek in Zwitserland.

Dat weekend vindt de Grote Prijs van Monaco plaats, deze staat voor een groot deel in het teken van zijn overlijden. Mercedes rijdt met een rode halo en Sebastian Vettel rijdt dat weekend rond met een rode helm als eerbetoon aan Lauda’s iconische rode pet. Ook andere teams eren de F1-legende op verschillende manieren. Na afloop van de race werd besloten om geen champagne te spuiten.

Vandaag had Lauda 73 kaarsjes uit mogen blazen. Lauda heeft zowel direct als indirect veel invloed gehad op de sport. Zo werd na zijn ongeluk op de Nordschleife nooit meer een Formule 1-wedstrijd georganiseerd op dat circuit. Lauda was ook degene die Hamilton overhaalt om in 2012 McLaren te verlaten en voor het 2013 seizoen te tekenen bij Mercedes. Deze beslissing levert de Brit zes wereldtitels op.

Mede door zijn crash, zijn onuitputtelijke strijd om terug te keren op het hoogste niveau en na een sabbatical van twee seizoen nóg een wereldkampioenschap te scoren is Lauda een van de meest legendarische Formule 1-coureurs ooit.

Nog niet uitgelezen over Lauda? Lees HIER de interessante SPECIAL zijn bijzondere racecarrière!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS