Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Nieuwe design Hyundai Tucson; toch een normale voorruit in plaats van HUD

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 oktober 2021 18:32

Er wordt al geruime tijd gespeculeerd over wat de voorruit vervangen kan. Een compleet AR-scherm met realtime data, een compleet HUD-display dat het dashboard volledig overbodig maakt, en tal van innovatieve functies die de hoofdrol zouden krijgen in de auto van de toekomst. Hyundai was een van de namen die vaak genoemd werd in dit kader. Daarom waren de ogen van autoliefhebbers gericht op de onthulling van de Hyundai Tucson, een van de eerste modellen na de baanbrekende beloftes op het gebied van de manier waarop auto’s ontworpen werden.

voorruit vervangen

Tot ieders verbazing is die innovatieve techniek helemaal niet in de Tucson gebruikt. Integendeel zelfs; Hyundai heeft besloten de voorruit de voorruit te laten en juist veel extra aandacht te besteden aan het gedoodverfde dashboard. Hoe zit dit precies en wat kunnen we verwachten voor de toekomstige modellen van dit merk dat een pas op de plaats lijkt te maken? En nog belangrijker, waar staat de raceauto eigenlijk in dit verhaal?

De Hyundai Tucson voorruit: wel of niet revolutionair?
Waar menig autoliefhebber zat te wachten op de onthulling van de Tucson om te zien wat de autofabrikant met de voorruit gedaan had, besloot Hyundai om een compleet andere weg in te slaan. Er is letterlijk niets revolutionairs te vinden aan de voorruit van de Hyundai Tucson. Er is niet eens gebruik gemaakt van een standaard HUD (head-up display).

Hyundai heeft ervoor gekozen om de volledige aandacht te leggen op de zogeheten SensuousSportiness, een designterm voor een harmonieuze samenhang tussen vier fundamentele factoren. Dit zijn de proporties, architectuur, technologie en de styling. Héél erg verrassend mogen we dit overigens niet noemen. Al in 2018 toonde Hyundai de Le Fil Rouge, de conceptauto voor de vierdeurs modellen van de autofabrikant. Dit was direct het eerste ontwerp van Hyundai dat volledig uitgetekend was in de nieuwe designtaal. Ook op het gebied van de SUV volgt Hyundai deze trend; de Vision T SUV is namelijk ook compleet ontworpen aan de hand van SensuousSportiness.

Wat heeft Hyundai dan wél gedaan met het oog op de voorruit?
Met de voorruit zelf heeft Hyundai niets gedaan. Het is gewoon autoglas zonder spectaculaire functies. Bij het ontwikkelen van de Tucson is alle aandacht uitgegaan naar het zo goed mogelijk zichtbaar maken van het dashboard. Het instrumentpaneel is volledig en duidelijk zichtbaar vanaf de bestuurderstoel. Met speciale antiverblindingsfolie heeft Hyundai er daarnaast voor gezorgd dat het paneel ’s nachts niet reflecteert op de voorruit, om zo extra bij te dragen aan goed zicht op zowel het paneel als de weg. Daarmee heeft de autofabrikant de veiligheid verhoogt tijdens het rijden, zonder de voorruit innovatief te maken.

Aangezien de voorruit nog steeds gewoon autoglas is, valt de voorruit vervangen van een Hyundai niet duurder uit wanneer je een Tucson hebt.

Geen knoppen meer op het dashboard
In de Tucson draait alles om sensuele vormen. En bij sensuele vormen passen natuurlijk geen knoppen. Daarom werkt het volledige dashboard en instrumentenpaneel in de Tucson met een touchscreen.

Waar is de toekomst van de Hyundai-voorruit heen?
Waar is de AR-voorruit dan eigenlijk heen, die in samenwerking met WayRay, de deep-tech startup ontwikkeld zou worden? Het antwoord is simpel; de technologie die al in 2019 aangekondigd werd, was niet klaar op het moment dat de Tucson op de ontwerptafel kwam te liggen. Dat is waarschijnlijk de reden geweest waarom Hyundai ervoor gekozen heeft om de SensuousSportiness weg vast te houden voor dit model.

De technologie staat overigens niet stil. In september 2021 heeft WayRay de AugmentedReality voorruit tijdens de 2021 IAA Mobility expo in München laten zien, waarbij het DeepReality Display verschillende delen van de omgeving op verschillende afstanden tot in detail kan laten zien. Daarbij worden alle belangrijke gegevens van het dashboard direct in het beeld verwerkt, zodat de bestuurder alle informatie heeft die nodig is om beslissingen te nemen tijdens het rijden.
De uiteindelijke doelstelling van WayRay is het overbodig maken van het dashboard, dat technisch gezien alleen nog maar voor afleiding kan zorgen wanneer de techniek alles op de voorruit weer kan geven en de gegevens accurater en sneller te zien zijn zonder de ogen van de weg te halen. Om te zien hoe groot de ontwikkelingen zijn, kunnen we kijken naar de waarde van de complete HUD-industrie samen. In 2020 was de geschatte waarde 866 miljoen; in 2025 zal dit meer dan 3.3 miljard dollar zijn. Daarmee is meer dan duidelijk hoe groot het aandeel van de HUD-industrie in de autowereld zal zijn.

Augmented Reality in de raceauto?
AugmentedReality in de personenauto, dat is een kwestie van tijd. En in de raceauto? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Zowel VR als AR worden al veel ingezet in de racesport, maar vooral om virtueel te racen, te trainen en aanpassingen te doen aan de modellen. Toch is een AR-scherm in de raceauto verre van ondenkbaar. Misschien weet je dat de AR-technologie voor schermen uit de straaljagers stammen; op die manier hebben piloten een beter overzicht en weten zij exact waar zij zich bevinden en waar potentiële doelwitten op de grond zijn. Zo groot is de kloof met de racesport dus niet.

Porsche en Hyundai Racing hebben al in 2018 geïnvesteerd in samenwerkingen met de ontwikkelaars van AR-technologie voor op de weg. Ook hier zien we WayRay weer terug. AR in de raceauto zou een enorm voordeel betekenen voor de coureur, die hiermee prestaties neer kan zetten alsof hij Jim Clark is. Denk aan het zien van de ideale lijnen om te rijden, de gedeeltes van de track om optimaal in te kunnen halen of ghost drivers tijdens training sessies. Ideaal wanneer er een laprecord neergezet moet worden bijvoorbeeld.

Wanneer we de technologie mogen verwachten in de raceauto, dat is nog onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat de rollen hier omgedraaid zijn. De kans is groot dat de AR-voorruiten eerst in de personenauto’s geïmplementeerd zullen worden, om pas op een later stadium de weg te vinden naar de raceauto waar het doorgaans andersom is.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS