Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Nieuwe Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2 : racen in stijl

Uitgegeven door Peter Vader • 26 mei 2021 14:26

Lamborghini Squadra Corse presenteert de Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2, de nieuwste versie van de racewagen die vanaf 2022 in elk van de drie continentale Lamborghini-series zal worden gebruikt. Radicale aerodynamische verfijningen en een compromisloos ontwerp gemaakt door Lamborghini Centro Stile maken de Huracán Super Trofeo EVO2 is de meest krachtige versie ooit om te racen in de serie van één merk, die in 2021 zijn 13e seizoen betwistte. "Zeven jaar zijn verstreken sinds we de eerste Huracán Super Trofeo op Pebble Beach introduceerden, en nu voegt Squadra Corse een nieuw hoofdstuk toe aan zijn geschiedenis", aldus Stephan Winkelmann, President en CEO van Automobili Lamborghini. "De Huracán is een van de grootste bestsellers in de geschiedenis van het merk, en de Super Trofeo heeft bovendien bijgedragen aan het vergroten van het succes".

Lamborghini_Huracan_Super_Trofeo_EVO2_2

Sinds 2009 hebben 950 coureurs geracet in de Super Trofeo, die in meer dan 310 uur strijden op de meest prestigieuze circuits ter wereld. Maurizio Reggiani, Chief Technical Officer van Automobili Lamborghini, merkte op: “De Super Trofeo is het beste testterrein voor technische en aerodynamische oplossingen voor zowel straatauto's als GT's, en met de Huracán Super Trofeo EVO2 hebben we zeker weer een stap vooruit gezet. In april 2021 vierden we de mijlpaal van de 400ste racewagen van Huracán, en ons doel met de Super Trofeo EVO2 is om de 500 te halen in slechts een paar jaar ”.

Aerodynamica en design zijn de gebieden waarop Squadra Corse en Centro Stile zich het meest hebben geconcentreerd. Vanuit een esthetisch oogpunt tilt de Huracán Super Trofeo EVO2 het design van de vorige generaties tot het uiterste, vooruitlopend op de stijlelementen die de komende jaren op straatauto's zullen debuteren. De voorkant heeft een radicale verandering ondergaan, met nieuwe, volledige LED-lichtclusters met hoge intensiteit met een zeshoekig ontwerp en een uitgesproken "omega" -lip die de koolstofvezelvinnen verbindt en de stilistische link met de Huracán STO versterkt. Ook nieuw zijn de luchtgordijninlaten, die de luchtstroom optimaliseren door deze aan de zijkanten vast te houden, evenals de neerwaartse druk.

Lamborghini_Huracan_Super_Trofeo_EVO2_side

De achterkant, gedomineerd door de grote koolstofvezelvleugel, werd geïnspireerd door minimalisme en lichtheid. De frames van de nieuwe LED-lichtclusters zijn een eerbetoon aan het ontwerp van de Countach en worden efficiënt ondersteund door de gebogen koolstofvezelbumper, die de aerodynamische aanhangsels achter de wielen harmonieus verbindt met de opnieuw ontworpen diffusorvinnen.

Mitja Borkert, Lamborghini Head of Design, zei: “Toen we het Huracán Super Trofeo EVO2-project naderden, dachten we meteen aan het concept van‘ Racen in stijl ’. Dat wil zeggen, een combinatie van de typische agressiviteit van de Huracán-racewagens en de klassieke stilistische kenmerken van Lamborghini's DNA. Bovendien vertegenwoordigt de Huracán Super Trofeo EVO2 een futuristische esthetische benadering die gedeeltelijk anticipeert op de ontwerpelementen van de volgende reeks straatauto's ”.

Lamborghini-huracan-super-trofeo-evo2_1

Innovaties zijn ook te zien in tal van onderdelen van de carrosserie, zoals de zijbalkpanelen en de eerder genoemde aerodynamische aanhangsels aan de achterkant, waarbij plastic materialen zijn vervangen door koolstofvezel, terwijl de maximale duurzaamheid in termen van gebruikskosten behouden blijft. Bovendien zijn de achterspatborden nu samengesteld uit een enkel element, dat een deel van de zijspoiler omvat, voor een optimale continuïteit van het oppervlak.

Het remsysteem, ontworpen en ontwikkeld door Squadra Corse, heeft ook veranderingen ondergaan. De stalen schijven vooraan zijn vergroot van 380 naar 390 mm; de nieuwe remklauwen zijn geschikt voor remblokken met een nieuw ontwerp en een groter oppervlak om de prestaties en het verbruik te optimaliseren. De voortstuwing is toevertrouwd aan de atmosferische V10-motor van 5,2 liter die een maximaal vermogen van 620 pk levert, te beheren met een sequentiële X-Trac-versnellingsbak met zes versnellingen en in combinatie met achterwielaandrijving.

Lamborghini-huracan-super-trof-rear

Giorgio Sanna, Lamborghini's Head of Motorsport, verklaarde: “De Super Trofeo is de basis van ons concept van klantracen, dat zowel jonge talenten als gentlemen-coureurs kan betrekken en opwinden. De Huracán Super Trofeo EVO2 is toegewijd aan beide categorieën bestuurders, en we hebben hem ontworpen met het precieze doel om een nog aantrekkelijkere rijervaring te bieden, terwijl we de grootst mogelijke aandacht besteden aan de lopende kosten ”.

De Huracán Super Trofeo EVO2 maakt zijn publieke debuut op 28 mei in Le Castellet, ter gelegenheid van de tweede ronde van de Lamborghini Super Trofeo Europe. De prijs voor de Europese markt is € 250.000, - exclusief belastingen. Klanten krijgen de mogelijkheid om de Huracán Super Trofeo EVO te upgraden met een speciale kit die vanaf begin 2022 verkrijgbaar is.

Lamborghini_Huracan_Super_Trofeo_EVO2_3

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS