Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nieuwe ByKolles LMH beter dan de oude LMP1? "Het is een veel beter stuk engineering, een grote stap vooruit..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 30 juni 2022 04:26

ByKolles wilde dit jaar met haar Vanwall Vanderwall LMH gaan racen in het FIA World Endurance Championship. De ACO wees dit echter van de hand, maar ByKolles is wčl doorgegaan met het ontwikkelingsprogramma. Volgens de Fransman Tom Dillmann, die naast Esteban Guerrieri, één van de ontwikkelingscoureurs is, ziet het er allemaal goed uit voor de nieuwe LMH-auto. Ook al heeft de 33-jarige coureur nog niet in de auto plaatsgenomen.

ByKolles_Vanwall_Vandervell_LMH_side

“Ik heb er nog niet in gereden. Ze hebben twee testdagen gedaan en alles ging goed, dus hebben ze daarna niet nog een test gedaan”, aldus Dillmann tegen het Amerikaanse Motorsport. “Geen problemen met de auto. Ze zijn door de crashtest heen gekomen en begonnen met werken aan de straatauto. Het is ook lastig om de juiste banden te krijgen en met de straatauto is het niet zo dat het team onbeperkte middelen heeft, dus moeten ze zich daar een poosje op focussen. Ik denk dat de auto er goed uitziet, ze namen de tijd. Het is een veel beter stuk engineering, zou ik zeggen, in vergelijking met de LMP1. Een grote stap vooruit en goed afgewerkt.”

De Fransman verwacht achter het stuur te zitten, wanneer ByKolles in 2023 wel wordt toegestaan in het FIA WEC te rijden. Volgens hem is het niet zo dat de naam Vanwall ze tegen kan houden om er mee te racen. “Als je een hypercar maakt, is het niet de bedoeling om deze thuis te laten”, aldus de coureur. “Natuurlijk zijn ze in contact met de organisatoren en het lijkt het geval te zijn dat we volgend jaar racen. Dat is waarom we nu testen. Het is mijn plan om met ze te racen, maar in geval er andere mogelijkheden voorbijkomen, ik ben beschikbaar!”

ByKolles_Vanwall_Vandervell_LMH_linksachter

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS