Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Nieuwe Alfa Romeo Junior EVO: de kleine sportwagen keert terug naar elektrisch

Uitgegeven door Peter Vader • 2 januari 2022 12:41 • Print artikel

Zou een sportieve baby met interessante prestaties en een niet al te hoge prijs terug kunnen keren naar het Alfa Romeo-huis, zoals dat gebeurde aan het begin van de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw? Zeker niet meteen, maar de strategie om een ​​auto te introduceren die zich onderscheidt van coupés en supercars in het streven naar extreme power, zou de juiste strategie voor succes kunnen zijn. Het is duidelijk dat er vóór 2027-2028 niet over kan worden gesproken, maar het idee lijkt verleidelijk. RaceXpress toont daarom twee afbeeldingen van de Alfa Romeo Junior EVO, gemaakt door de Italiaanse ontwerper Mirko Del Prete, die een studie kunnen zijn van hoe het er te zijner tijd uit zou kunnen zien en tevens een knipoog is naar het sportieve verleden van Alfa Romeo.

Alfa Romeo Junior EVO voorzijde
Bron afbeelding: Mirko del Prete via 'motori-news'

Het ontwerp
De door de kunstenaar Del Prete ontworpen Alfa Romeo Junior EVO wordt gepresenteerd als een moderne coupé met een innovatief design, dat echter de banden met de traditie van het huis Biscione behoudt. De neus wordt gedomineerd door het onmiskenbare driehoekige schild, het embleem van het merk. Aan de zijkanten twee eenvoudige cirkelvormige lichtbundels in de omtrek met een wigvormig bodyprofiel, dat neigt naar het centraal geplaatste embleem. De ribben in de motorkap zijn ook bedoeld om het Alfa-schild belangrijk te maken. De verbrede spoorbreedte achter is erg trendy, een teken dat de auto een uitgesproken sportief karakter zal hebben. De achterkant is erg strak, met twee eenvoudige cirkelvormige lampen aan de zijkanten, verbonden door een ovaal carrosserieprofiel. De zijkanten zijn ook zonder franjes, waaronder handgrepen die in de carrosserie zijn ondergedompeld om de aerodynamica van het model te verbeteren.

Kenmerken
De Alfa Romeo Junior EVO zou tegen het einde van het decennium zijn debuut kunnen maken op het STLA Medium-platform. De auto zal, als hij er daadwerkelijk komt, 100 procent elektrisch zijn. We zullen dus een 2-zits coupé hebben, ongeveer 450-460 cm lang, met krachtige maar niet extreme motoren. Er zouden versies kunnen zijn die alleen met achterwielaandrijving zijn uitgerust met vermogens tussen 200 en 350-400 pk. De batterijen van ongeveer 65-70 kWh zouden de kleine sportwagen een actieradius van ongeveer 500 kilometer kunnen garanderen.

Rijplezier
Met een auto van dit type zal het doel zijn om het rijplezier te vergroten met een vermindering van kosten en massa dankzij het gebruik van materialen zoals koolstof en aluminium. De prijs van de sportieve Alfa kan beginnen bij ongeveer 48 tot 50 duizend euro, aldus een bericht van Giuliano Belfiore van 'motori.news'. We hopen dat binnen Stellantis iemand ook zal nadenken over het verbeteren van de toekomst van Alfa Romeo met sport- en prestigeauto's, die veel voldoening geven aan het rijden ermee zonder dat de bestuurders professionele chauffeurs hoeven te zijn.

Alfa Romeo Junior EVO achterzijdeBron afbeelding: Mirko del Prete via 'motori-news'

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS