Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Nicky Catsburg met BMW M6 GT3 winnaar van een verregende ADAC TOTAL 24 Hours Nürburgring 2020; Audi P2, Mercedes P8 + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 27 september 2020 18:15

BMW heeft met Rowe Racing de jubileumoverwinning gepakt op de Nürburgring-Nordschleife. Bij het 20e BMW-succes, 50 jaar na de première van de 24 uursrace in 1970, zegevierden Nicky Catsburg, Alexander Sims en Nick Yelloly in de 48e editie met 15,4 seconden voorsprong op de nummer twee. Voor het eerst sinds 2010 zegevierde het merk uit München in de "Eifel Marathon" in een zinderende finale. Met een sterke prestatie op zondagochtend na een regenonderbreking van negen en een half uur 's nachts, had de Nr99 Rowe-BMW zichzelf perfect gepositioneerd en nam het team vervolgens de juiste beslissing bij een nieuwe regenbui van 1:45 uur tegen het einde van de race. Met een snelle wisseling naar regenbanden reed Nick Catsburg langs de twee Audi’s voor hem en bracht toen de eerste overwinning van het team uit St. Ingbert in Saarland naar huis. De voorheen leidende Nr3 Audi kwam pas een ronde later voor een bandenwissel binnen en zakte zo terug naar de tweede plaats. De erop volgende achtervolging van Christopher Haase was niet meer genoeg, want de Audi kwam ruim 15 minuten voor het einde weer op de baan na zijn laatste pitstop. Dat was slechts ongeveer 18 seconden achter de BMW, die een ronde eerder zijn laatste bandenwissel had voltooid.

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_BMW M6 GT3

"Gewoon ongelooflijk. Dit is verreweg mijn favoriete race, en ik heb zo lang gewacht om hier te winnen. Nu is het eindelijk gelukt. Wij allemaal, coureur en team, hebben geen fouten gemaakt. En laten dat nu ook vieren", zei Nick Catsburg, die in 2017 al eens tweede werd met Rowe Racing. Dit keer hadden de Nederlander en de twee Britse coureurs Alexander Sims en Nick Yelloly in de Nr99 Rowe BMW een voorsprong van 15,4 seconden na 85 ronden en 2.157,13 kilometer. "Strategisch verijdelde het weer onze plannen. Er viel veel regen en we dachten dat we op slicks konden doorgaan. Maar de regen zette zich door en dat kostte ons waarschijnlijk de overwinning. Ik ben nog steeds tevreden met de tweede plaats", aldus Haase. Achter hem eindigden Mirko Bortolotti en Markus Winkelhock, Augusto Farfus, Jens Klingmann, Martin Tomczyk en Sheldon van der Linde in de Nr42 Schnitzer-BMW als derde op het podium.

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_Audi_R8_GT3

Het tot 8.500 gelimiteerde aantal toeschouwers, die op de tribunes van het Grand Prix-circuit zaten met Corona-gerelateerde veiligheidsafstanden, beleefden een memorabele race, die vele spectaculaire momenten bood waaronder de zevende weer gerelateerde onderbreking in de geschiedenis van de 24 uursrace. Vanaf 22.32 uur op zaterdagavond tot zondagochtend 8.00 uur gebeurde er bijna negen en een half uur niets vanwege de aanhoudende regen rond de Nürburg. Eerder had het weer in de Eifel ervoor gezorgd dat de fans, organisatoren en teams in 1992, 1994, 2007, 2013, 2016 en 2018 een gedwongen pauze moesten nemen. Voordat de race werd onderbroken, was er veel spektakel geweest met aanhoudende regen van wisselende intensiteit en extreem moeilijk zicht en baancondities. Al in de eerste ronde gebeurde er veel. De Nr26 Octane-126-Ferrari met Jonathan Hirschi in de cockpit nam de leiding in de sprint naar de eerste bocht, maar na het draaien in de Nordschleife werd hij gepasseerd en teruggeworpen naar de 26e plaats. Raffaele Marciello in de Nr9 Getspeed-Mercedes-AMG en poleman Maro Engel in de Nr4 HRT-Mercedes-AMG hadden zich op de eerste plaats geperst en voerden daarna lange tijd het klassement aan. Een andere man van het eerste uur was Marco Mapelli in de Nr21 Konrad-Lamborghini, die van de 23ste plaats op de grid naar de derde plaats stormde. Zijn teamgenoot Franck Perera verliet als eerste de kopgroep met een grote motorstoring. In de late avond werden de twee Mercedessen, die tot dan toe domineerden, betrapt op de steeds gladder wordende baan. Na een ongeval van Manuel Metzger viel de Nr4 uit, die in beide gevallen aan de leiding reed. Daarna schoof Marciello in de Nr9 de grens van de baan op schoof.

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_veld onderweg

Plots reden drie Audi-wagens aan de leiding tot om 22.32 uur racedirecteur Walter Hornung op de rode vlagknop drukte. "De omstandigheden werden steeds slechter, er viel steeds meer regen en dus hadden we last van stilstaand water op de baan. We hadden geen andere keuze dan de race te onderbreken", zei hij. Alle overige voertuigen reden pas de volgende ochtend om 8:00 uur achter de safety car. In totaal reden er nog 16 voertuigen in één ronde.

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_BMW M6 GT3 Rowe Racing Team

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_Mercedes_AMG_GT3

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_onderweg op natte piste

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_Porsche 911 RSR Abbelen

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3__startgrid

24H Nurburgring 2020 The_World_Of_GT3_Porsche_voor_Mercedes

Uitslag van de ADAC Total 24H Rennen Nurburgring 2020:



null

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS