DTM

Net als vroeger: DRM-raceauto's uit de jaren zeventig voeren spannende gevechten op de historische Nürburgring

Uitgegeven door Peter Vader • 31 augustus 2022 04:01

Nürburgring - Er kan nauwelijks een betere locatie zijn voor de terugkeer van de historische raceauto's van het Duitse racekampioenschap (DRM) van de jaren zeventig dan de Nürburgring: Porsche, BMW, Ford, Opel, Alfa Romeo, Chevrolet, De Tomaso, stuk voor stuk zeldzame raceauto's uit het glamoureuze DRM-tijdperk. Ze leverden een snelle show in de twee races van de DTM Classic DRM Cup in de Eifel. De talrijke toeschouwers op de tribunes en in de paddock genoten hiervan. De sportieve uitkomst was uiteindelijk een "familieaangelegenheid", want in de race van zaterdag versloeg Stefan Mücke in de BMW M1 zijn vader Peter in de Zakspeed Ford Capri Turbo, in de race van zondag met het beste zomerweer, was de hitte de zwaarste tegenstander voor de 75-jarige Peter Mücke.

DTM Classic DRM Cup Mucke BMW en Capri

"Dat was een manier om te zien hoe Peter Mücke deze 600 pk sterke Capri op 75-jarige leeftijd voortbewoog, zijn zoon Stefan gaf alles", zei racelegende Harald Grohs tijdens de race van zaterdag en maakte er geen geheim van dat hij van plan was om dit jaar in de DTM Classic te starten. Zondagwinnaar Peter Mücke: "De auto was waarschijnlijk sneller dan ik. Ik moest in ieder geval hard werken, zeker omdat de temperaturen in de cockpit na drie of vier ronden opliepen tot 70 graden. Maar het was zo cool, ik geniet van elke ronde met deze unieke raceauto."

DTM Classic DRM Cup Porsche

Op zaterdag, toen de race pas in de vroege avonduren werd gestart na lang wachten door mist, behaalde Ingo Pütz in de Porsche 934/5 de derde plaats op het podium naast Stefan en Peter Mücke. Pütz leidde een Porsche-trio met Björn Griesemann en Michael Hess. De snelste BMW, een 635 volgens groep 5-reglementen, werd op zijn thuiscircuit door tweevoudig DTM-runner-up Olaf Manthey naar de zesde plaats gereden. Achter de twee Porsches van Edgar Salewsky en Hans-Ulrich Kainzinger kwam een absolute zeldzaamheid als negende over de finish: de Alfa Romeo Montreal volgens Groep 4-reglementen met de Nederlander Donald Molenaar aan het stuur. Dietmar Schröder maakte in een andere Porsche RSR 3.0 de Top-10 compleet.

DTM Classic DRM Cup Ford Capri

Met de prachtige Zakspeed Capri, die eind jaren zeventig werd ontwikkeld door de succesvolle tuner Erich Zakowski in Niederzissen vlakbij de Nürburgring, reed Peter Mücke in de race van zondag op en neer. Achter hem was het de 23-jarige Nick Salewsky die het Porsche-peloton aanvoerde in de Carrera 911 RSR en tweede werd voor voormalig DTM-coureur Otto Rensing. "Complimenten aan het team. De auto liep perfect en uiteindelijk is alles dik voor elkaar", zegt Rensing, die net als Salewsky profiteerde van de storing door de koppelingsfout van Achim Heinrichs eerder als tweede geplaatste BMW M1. In de Group 5 BMW eindigde Peter Schumann als vierde voor Kainzinger en Axel Hagemann met een andere uitvoering van de prachtige BMW M1. Daarachter nog twee 911s met Dietmar Schröder en Malte Müller-Wrede. Opmerkelijk: Wolfgang Kaupp haalde de Top-10 met zijn Opel Kadett C (Groep 4) op de negende plaats voor Phillip Kennewell in de BMW 3.0 CSL, terwijl de unieke Opel Commodore van Oliver Steinmetz, zoon van de bekende tuner, de geblokte vlag in ieder geval op zaterdag zag.

DTM Classic DRM Cupnull

De talrijke autosportliefhebbers op de Nürburgring gebruiken het lange wachten vanwege de mist vooral om de DRM-auto's uit de jaren zeventig en hun coureurs van dichtbij te bewonderen, hun verhalen te horen en natuurlijk handtekeningen te krijgen. Opnieuw bleek de DTM Classic een populaire toevoeging aan het gevarieerde programma op de "DTM Nürburgring powered by Mercedes-AMG". De DRM-raceauto's ontmoeten elkaar over vier weken (23-25 september) opnieuw voor de finale van de DTM Classic DRM Cup, daarna op de Red Bull Ring in het pittoreske Stiermarken.

DTM Classic DRM Cupnull

DTM Classic DRM Cupnull

DTM Classic DRM Cupnull

DTM Classic DRM Cupnull

DTM Classic DRM Cupnull

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS