Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

NIO onthult twee nieuwe modellen: de EC7 en nieuwe generatie ES8

Uitgegeven door Deni Volkers • 28 december 2022 10:00

NIO heeft tijdens de NIO Day 2022 twee nieuwe modellen gelanceerd. De EC7 en nieuwe generatie ES8 staan bol van NIO-innovaties en bieden users een ervaring die verwachtingen overtreft op het gebied van design, prestaties, comfort, intelligentie, veiligheid en duurzaamheid.

NIO EC7

Het design van NIO EC7, de slimme elektrische flagship coupé-SUV, is geïnspireerd door de Power of Elegance. Deze middelgrote coupé-SUV is standaard voorzien van intelligente luchtvering en staat op het zeer efficiënte elektrische aandrijfplatform van de tweede generatie. De combinatie van een krachtige, 300 kW sterke inductiemotor een zeer efficiënte, 180 kW sterke motor met permanente magneet levert een zeer hoog vermogen tegen laag energieverbruik. De EC7 accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en komt tot stilstand vanaf 100 km/u in 33,9 meter.

Met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,230cd is de EC7 de meest gestroomlijnde SUV ter wereld. Het nieuwe model wordt standaard geleverd met een actief verstelbare achtervleugel, een primeur voor NIO-productiemodellen, die de aerodynamische prestaties van deze coupé-SUV verder verbetert.

Het panoramische glazen dak van de EC7 is gemaakt van dubbellaags geluid- en warmte-isolerend glas en heeft een oppervlakte van 1,94 vierkante meter. De elektrochrome technologie van de derde generatie maakt vijf niveaus van transparantie mogelijk om natuurlijk licht volledig in de auto te laten schijnen of juist te weren wanneer dat gewenst is.

NIO EC7

De geheel vernieuwde ES8

De compleet nieuwe generatie ES8, de slimme elektrische flagship SUV is, biedt een ongekend ruim en luxe interieur met zes zitplaatsen. In het design zijn de NIO-concepten "Design for AD" en "PURE-TEC" duidelijk herkenbaar. De tweemotorige aandrijflijn van de geheel nieuwe ES8 is eveneens gebaseerd op het elektrische aandrijfplatform van de tweede generatie, en heeft maximaal vermogen van 480 kW. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en komt tot volledige stilstand van 100 km/u in 34,3 meter. De hoogwaardige rijervaring komt mede tot stand door het intelligente remsysteem (IPB), de tweekamer-luchtvering en de intelligente chassiscontroller (ICC).

Zowel de EC7 als de geheel nieuwe ES8 bieden de nieuwste, door NIO ontwikkelde stoeltechnologie. De ES8 maakt zijn positie als topmodel waar met de unieke opstelling van vier executive stoelen en een flexibel instelbare derde zitrij. De innovatieve passagiersstoel is voorzien van kussens die automatisch worden opgetild om een "zwaartekrachtvrije houding" te creëren. De middenarmsteun van de tweede zitrij doet dienst als "executive center" die niet alleen toegang biedt tot een groot aantal digitaal te bedienen functies, maar ook veel opslagruimte bevat. Ook de ruime derde zitrij verwelkomt passagiers met een groot aantal comfortvoorzieningen.

De EC7 en geheel nieuwe ES8 zijn uitgerust met ADB intelligente multi-beam koplampen die patronen of animaties kunnen projecteren, automatische verblindingsreductie en grootlichtontwijking mogelijk maken, en waarschuwingssignalen kunnen uitzenden in samenwerking met het intelligente aandrijfsysteem. Deze functies worden mede mogelijk gemaakt door LiDARs en camera's.

Beide modellen zijn ook uitgerust met het nieuwste intelligente Banyan-systeem van NIO dat is aangedreven door technologieën zoals Aquila. Dit supersensorische systeem is uitgerust met 33 hoogwaardige sensoren, waaronder LiDAR, en Adam, een supercomputerplatform met een computervermogen tot 1016T, mogelijk gemaakt door vier Orin X-chips.

Ook present in beide modellen: de PanoCinema panoramische digitale cockpit met 's werelds eerste AI-assistent NOMI, het 7.1.4 soundsystem met Dolby Atmos panoramische geluidstechnologie, de kenmerkende NIO-sfeerverlichting, het 12,8-inch AMOLED centrale bedieningsscherm en hoogwaardige AR- en VR-technologie.

De EC7 en ES8 zijn op termijn ook leverbaar met ‘pilot power swapping’ dat werkt op snelwegen. Wanneer de navigatie is gestart, kunnen beide SUVs automatisch de route voor het wisselen van de batterij plannen, via intelligente navigatie naar het stroomwisselstation rijden, de Power Swap automatisch voltooien en autonoom het servicegebied uitrijden, terug naar de snelweg.

Meer informatie over de Nederlandse beschikbaarheid, prijzen en specificaties van de EC7 en ES8 wordt in een later stadium bekend gemaakt.

Nio EC7

Volgende generatie NIO Power Swap Stations

Andere, tijdens de NIO Day 2022 onthulde, innovaties zijn het supersnelle 500kW-laadstation en het Power Swap Station van de derde generatie. De nieuwste versie van het Power Swap Station maakt gebruikt van een nieuwe power swap-modus, waardoor de capaciteit kan worden verhoogd tot 408 batterijwissels per dag, een stijging van 30% in vergelijking met Power Swap Stations van de tweede generatie. Met zijn twee laserradars en twee Nvidia OrinX-chips, heeft het Power Swap Station van de nieuwste generatie een totale rekenkracht van 508TOPS beschikbaar voor de functie Automatic Summon & Swap, waarbij het station kan communiceren met de auto om volautomatisch de batterijwissel te platen plaatsvinden. Met het maximaal beschikbare laadvermogen van 500kW kan een 100 kWh-accupakket in slechts 20 minuten worden opgeladen van 10% naar 80%.

NIO EC7

NIO EC7

NIO ES8

NIO ES8

NIO ES8

NIO ES8

NIO ES8

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS