DTM

Met verhoogde hartslag naar de Norisring: Lawson leidt opnieuw het kwartet DTM-titelkandidaten

Uitgegeven door Peter Vader • 7 oktober 2021 06:03

HOCKENHEIM - De DTM staat komend weekend (08-10 oktober) voor een finale met verhoogde hartslag: vier coureurs komen nog in aanmerking voor de titel voor de laatste twee races van het seizoen op de Norisring. Terwijl de Oostenrijker Lucas Auer zondag op Hockenheim opnieuw won met de Mercedes-AMG van het WINWARD-team en daarmee zijn tweede overwinning van het seizoen vierde, behaalde de pas 19-jarige Nieuw-Zeelander Liam Lawson in de Red Bull-Ferrari een voorsprong van 14 punten in de titelstrijd met de tweede plaats en staat nu vooraan met 206 punten. Derde op Hockenheim was Maximilian Götz uit Uffenheim in de HRT-Mercedes, die nu zijn titelambities handhaafde met 180 punten.

Liam Lawson DTM Ferrari

De Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde, die zaterdag met zijn vierde zege van het seizoen de leiding van het klassement in de ABT-Audi heroverde, moest zondag genoegen nemen met de tiende plaats en slechts één punt na twee strafschoppen van vijf seconden. Met 192 punten staat van der Linde tweede in het klassement, achter Lawson en voor Götz. Marco Wittmann (GER) eindigde buiten de punten met de Walkenhorst-BMW, maar met 165 punten heeft hij nog steeds een theoretische kans om de derde titel op zijn thuisbaan te winnen. Het fabrikantenklassement van de DTM 2021, dat Mercedes-AMG eerder dan gepland won, is al vastgesteld. Helaas was er tijdens de verplichte pitstop van Mike Rockenfeller een incident waarbij een monteur van het ABT Sportsline-team zijn linkerhand verwondde.

Straatcircuit in Neurenberg is nieuw terrein voor kampioenschapsleider Liam Lawson
"Ik kon Kelvin van der Linde snel inhalen en een beetje wegtrekken. Dat was de sleutel tot succes vandaag. Als je eenmaal vooraan staat, is alles natuurlijk een beetje makkelijker", meldde Lucas Auer op de persconferentie van de winnaars. "Na de aanrijding op zaterdag moest het team opnieuw in de nacht schroeven. Bedankt daarvoor, het was het waard. Ik ben erg blij met de tweede overwinning en de fabriekstitel voor Mercedes-AMG." Liam Lawson was meer betrokken bij de race-actie: "Het was een behoorlijk intense race! Kelvin van der Linde raakte ooit de achterkant, dus mijn uitlaat was scheef en verbrandde een gat in de kuip", aldus de Nieuw-Zeelander. "Ik had het voordeel dat ik geen winnend gewicht had, in tegenstelling tot Kelvin. Dus het was me vrij duidelijk dat het moeilijk voor hem zou zijn om ermee weg te komen. Ik ben absoluut tevreden met de opbrengst dit weekend. Ik ken de Norisring niet, maar ik zal me zo goed mogelijk voorbereiden."

Maximilian Götz had ook een belangrijk moment in de race: "We wisten dat we na zaterdag iets anders moesten doen. De sleutel was de zeer sterke pitstop. Na de stop kon ik Kelvin inhalen in zijn outlap en op het podium eindigen. Ik ben erg blij met de titel voor Mercedes-AMG en kan alleen maar iedereen bij Mercedes-AMG bedanken voor hun grote inzet voor deze serie." Voor Götz is de race op de Norisring geen race zoals alle andere. "Ik kijk nu uit naar mijn thuisrace. Het zal zeker moeilijk zijn met de titel, maar alles is mogelijk in de DTM. Ik ga het zonder druk doen."

Achter Auer zorgden intense positiegevechten voor het beste entertainment

In tegenstelling tot zaterdag, toen er een botsing was in de eerste ronde, verliep de eerste ronde op zondag zonder incidenten. Nadat Kelvin van der Linde net als de dag ervoor poleposition in de ABT-Audi had veroverd, kon hij in de eerste ronde het gridpositievoordeel niet redden. Lucas Auer passeerde met de WINWARD-Mercedes in een schone manoeuvre en wist aan het einde van de eerste ronde een beetje weg te trekken. Daarachter braken talloze intense duels uit in het hele veld. Vooral het duel tussen van der Linde en Lawson had het allemaal. De ABT-Audi raakte ooit de achterkant van de Red Bull Ferrari, die Lawson alleen met moeite kon onderscheppen. Van der Linde kreeg hiervoor een tijdstraf van vijf seconden en omdat hij die bij de volgende pitstop niet serveerde, kreeg hij een tweede strafschop van vijf seconden. In plaats van zesde was het uiteindelijk slechts de tiende plaats, waarvoor slechts één punt is. Het was nog erger voor de vierde kampioenschap aspirant Marco Wittmann, die in de BMW kon alleen eindigen 13e in de kwalificatie, kreeg ook een vijf seconden penalty en uiteindelijk eindigde buiten de punten aan het einde van een vermakelijke race.

De teams hebben slechts een paar dagen om zich voor te bereiden op de beslissende finale. Voor het eerst in zijn lange geschiedenis is het stratencircuit in Neurenberg, dat slechts 2,3 kilometer lang is, het toneel van het einde van het seizoen. Op zaterdag en zondag staan de laatste twee races van het DTM-seizoen 15 en 16 van 2021 op het programma op het spectaculaire circuit. Tickets zijn verkrijgbaar via de DTM Ticket Shop (tickets.dtm.com) en de DTM Ticket Hotline (01806 991166). De paddock is ook open voor toeschouwers in Neurenberg, inclusief pit walk, handtekeningensessies en fandorp.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS