Formule 1

Mercedes geeft tekst en uitleg: "Lewis zwenkte en tijdens het uitwijken drukte hij op de 'magische' knop"

Uitgegeven door Pascal Wekema • 10 juni 2021 09:47 • Print artikel

Mike Elliott zegt dat Mercedes een deel van de schuld op zich moet nemen voor de fout van Lewis Hamilton die hem duur kwam te staan ​​in Bakoe. Hamilton had een enorme kans om de leiding in de titelstrijd in Azerbeidzjan over te nemen toen Max Verstappen de leiding weggaf door zijn crash vanwege een klapband van zijn Pirelli-schoeisel.

Lewis Hamilton

Door het incident werd de race gestaakt en toen hij met nog twee ronden te gaan startte, lag de Brit op P2 en had hij op zijn minst 18 punten op zak. Het zag er even naar uit dat hij alle 25 punten kon pakken toen hij Sergio Perez voor bocht 1 passeerde, maar het noodlot sloeg toe toen hij per ongeluk een schakelaar indrukte, waardoor hij vastliep, van de baan ging en helemaal uit de punten viel.

In een debrief op het YouTubekanaal van het team geeft Mike Elliott uitleg over het incident van Lewis Hamilton. "Een van de grote dingen die de schakelaar doet, is de rembalans verplaatsen. Dus de verhouding van de voorremenergie tot de achterremenergie helemaal naar voren als we het kunnen en dat stelt ons in staat om warmte in de voorremmen te krijgen en daardoor warmte in de velgen en in de banden te krijgen", legde Elliot uit. "Dus Lewis had alle juiste dingen gedaan - hij kreeg de auto op de grid, hij schakelde de verschillende knoppen en instellingen uit die hij nodig had om uit te schakelen, zette degene aan die hij nodig had om in te schakelen, het was allemaal klaar om de race naar behoren te starten."

"Hij maakte een fantastische start, zat naast Perez. Lewis zwenkte en tijdens het uitwijken drukte hij gewoon op de 'magische' knop en helaas had hij het gevoel dat hij het niet had gedaan. Hij was zich er dus totaal niet van bewust dat hij een probleem zou krijgen."

Lewis Hamilton F1

“Op het moment dat hij remde, wat het normale punt voor hem was om te remmen, bevond hij zich in de positie waar hij de hele rembalans naar voren verschoof, waardoor alle belasting door de voorbanden ging en als gevolg daarvan blokkeerden ze en en vanaf dat moment kon hij niets anders doen dan wijd gaan."

"Ik weet dat als ik met Lewis praat, dat hij zich schuldig voelt. Het is als team onze plicht Lewis een auto te geven waarin hij eigenlijk geen fouten kan maken", besloot Mike Elliott.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS