Formule 1

Mercedes vertelt over het ontstaan van het DAS-systeem: "Er zijn bijna geen nieuwe idee�n; alleen oude..."

Tijdens de wintertest in Barcelona kwam Mercedes met het DAS-systeem op de proppen. Het zorgde voor veel verbaasde blikken in de Formule 1-paddock. Het hoofd van de ontwerpafdeling, Jason Owen, geeft meer inzicht in het ontstaan van het systeem. "Innovatie is het juiste woord. Er zijn bijna geen nieuwe ideeën, er zijn helaas alleen oude ideeën. Maar er zijn verschillende combinaties van ideeën, die een nieuw concept van iets maken", aldus Owen tegenover The Race. "En zo werd het DAS-systeem geboren. Iets wat we uitprobeerden, eigenlijk iets waarmee we een paar jaar geleden al even op de auto raceten. Maar het leverde niet wat we in gedachten hadden. Dus wat we toen uitprobeerden, was min of meer aan de kant gelegd. Het voldeed niet aan onze verwachtingen."


Vervolgens legt de hoofdontwerper uit hoe projecten die ontwerpers in het verleden hebben uitgevoerd, nu alsnog gebruikt kunnen gaan worden. Toen het DAS-systeem werd overwogen werd het van twee kanten bekeken. Als eerste vroegen ze zich af of het systeem niet verboden was en daarna werd onderzocht hoe het gebruikt kon gaan worden. "Het DAS-systeem was echt iets van 'Nou, als jullie iets zoals dit kunnen doen? Wat zeggen de regels? En de regels zeiden niet dat het niet gebruikt mocht worden", benadrukt Owen. "Dat is ongebruikelijk en verrassend. Dan ga je er toch meer en meer energie insteken en tenslotte kwam de vraag: 'Nou, hoe gaan we het in de auto stoppen? Je bedenkt een tegenovergestelde aanpak en je zegt tegen jezelf: 'Ik ga nu stoppen met de gedachte dat iemand anders het systeem heeft, alle uitkomsten en gevolgen zijn onze eigen bevindingen''.

Kortom, Mercedes nam het heft in eigen handen en bouwde een systeem waarvan ze overtuigd waren dat het zich niet tegen hen zou keren. In Barcelona, tijdens de wintertests, zorgde het voor gefronste wenkbrauwen. En later is het ook door de FIA verboden in de regels voor 2021. "We hebben gezien dat met het DAS-systeem er veel reacties kwamen dat het systeem niet binnen de regels paste", aldus Owen. "Maar hoe meer mensen ernaar kijken, hoe meer ze min of meer zeggen 'Nou ja, verdorie, misschien past het wel degelijk binnen de regels en waarom hebben wij dat niet eerder gezien?' Nu is men ten einde raad en proberen ze een reden te vinden waarom het niet binnen de regels valt. Zo werkt het nou eenmaal in de Formule 1."