Formule 1

Mercedes: 'Bakoe leverde veelbelovende theorie op over problemen W12'

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 juni 2021 12:50 • Print artikel

Mercedes zegt dat niet alles verloren is in Bakoe, ondanks het puntenverlies van het team. Het weekend leverde een 'veelbelovende theorie' op over de redenen achter de teleurstellende prestaties van de auto's in de laatste twee races.

Lewis Hamilton Bakoe Mercedes Grand Prix F1


Mercedes verliet Azerbeidzjan met een regelrechte misser op zijn scorekaart, waarbij Lewis Hamilton zijn kansen om de leiding terug te veroveren op Max Verstappen in het rijdersklassement teniet deed na een zeldzame fout, en Valtteri Bottas anoniem buiten de top tien eindigde.

De equipe uit Brackley begon het weekend in Bakoe met de rug tegen de muur, twee weken nadat ze in Monaco ondermaats had gepresteerd. Zowel Hamilton als Bottas eindigden de eerste dag in de achterhoede, maar op zaterdag slaagde Hamilton erin meer prestaties uit de W12 te halen en kwalificeerde hij zich op P2 achter de Ferrari van Charles Leclerc.

Technisch directeur Mike Elliott van Mercedes zegt dat het werk dat het team na de sessies van vrijdag heeft gedaan om te proberen de problemen van de auto te begrijpen, een theorie en een 'veelbelovende' aanwijzing heeft opgeleverd.

"We gingen het weekend in met de wetenschap dat we wat problemen zouden krijgen, maar we hadden waarschijnlijk niet verwacht dat we vrijdag op P2 zouden staan", verklaarde Elliot in de nabespreking van de Mercedes-race op YouTube.

"We hebben een aantal tests uitgevoerd om meer inzicht te krijgen. En daaruit zijn een paar theorieën voortgekomen, waarvan één veelbelovend is. Helaas vonden de tests pas plaats tijdens FP3, nadat we de lange runs hadden gedaan, dus hoewel we voor de kwalificatie een goed tempo hadden gevonden, hadden we waarschijnlijk niet de beste afstelling voor het raceweekend en de race zelf."

"Dit is iets waar we naar moeten kijken. We moeten uitzoeken hoe we de afstelling kunnen aanpassen aan de veranderingen die we hebben doorgevoerd en dat meenemen naar toekomstige raceweekenden waar we soortgelijke problemen hebben."

"Het andere dat we in gedachten moeten houden is dat dit circuit en Monaco waarschijnlijk uitschieters zijn. We hopen dat we in de komende paar races niet zulke problemen zullen hebben als we nu hebben gehad."

Het zal niemand verbazen dat Elliot wees naar de voorbanden van de W12 en naar de temperaturen als de belangrijkste oorzaken van de prestaties van de auto. "Ik denk dat het op dit circuit één van de moeilijkheden is om de voorbanden warm te krijgen. Het is ook een circuit waar je echt vertrouwen moet hebben", zei hij. "De muren zijn erg dichtbij en als je het verkeerd doet, ga je de muur in."

"Die twee dingen gaan min of meer samen, want als je een beetje sneller kunt gaan, als je jezelf een beetje dichter bij de muur kunt brengen omdat je vertrouwen hebt, dan krijg je een beetje meer warmte in de banden." De muren zijn erg dichtbij en als je het verkeerd doet, ga je de muur in", legde hij uit.

"Die twee dingen gaan min of meer samen, want als je een beetje sneller kunt gaan, als je jezelf een beetje dichter bij de muur kunt brengen omdat je vertrouwen hebt, dan krijg je een beetje meer warmte in de banden omdat je meer plicht hebt.

"Als je meer warmte in de banden krijgt, krijg je een beetje meer grip en kun je sneller gaan. Zo kom je in de positieve spiraal die ik eerder noemde. Als ik naar het weekend kijk, denk ik dat Lewis in FP3 een kleine stap heeft gezet met de afstelling en dat leek hem te helpen om iets meer uit de auto te halen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS