Formule 1

McLaren blij met verlening reglement Hypercars tot en met 2029: “We denken dat het fantastisch zou zijn voor ons merk”

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 juni 2024 20:29

McLaren is blij met het initiatief van de ACO, IMSA en FIA om de homologatie van de Hypercar- en in Amerika de GTP-klasse te verlengen tot 2029. Volgens directeur Zak Brown geeft het McLaren ruimte om te beslissen of zij mee willen doen met een eigen auto. McLaren heeft al eerder interesse getoond in een LMDh en toonde al eerder interesse.

McLaren WEC IMSA Hypercar

“Het geeft ons meer ademruimte”, vertelt Brown tijdens het Le Mans-weekend. “Je wilt niet een kampioenschap in haar laatste seizoen instappen, om daarna weer te gaan. En ik denk dat 2026 een optimistisch tijdspad voor ons is. Ik denk dat we moeten werken aan een doorlooptijd van twee jaar. Sinds we morgen of overmorgen geen beslissing nemen, ik denk dat je naar 2027 op zijn vroegst moet kijken.” Toch wil de Amerikaan niet zeggen dat de verlenging een instap in de Hypercars dichter bij brengt. Hij geeft wel toe dat de verlenging van de homologatie het ‘business model’ helpt. Hij voegt daar aan toe dat de huidige positie van McLaren niet anders is dan de afgelopen jaren is verkondigd.

“We denken dat het fantastisch zou zijn voor het merk”, aldus de McLaren-directeur. “We houden van sportscar racen. Er gaat veel om in onze business. Vanaf het gezichtspunt van het racen, moeten we ons F1-team terug aan het front krijgen, waar we dichtbij zitten. Ons IndyCar-team is erg sterk. We zijn met een reden in de Formule E en Extreme E gestapt, dus vanaf het gezichtspunt van het racen, moeten we zeker zijn dat als we een ander project op ons nemen, dat het onze andere activiteiten niet verstoord. I zegt dat ik blij ben, maar we pushen altijd om het beter te doen met onze verschillende activiteiten."

"Ik denk dat we niet ver zitten van het gevoel van comfortabel zitten, we kunnen onze andere projecten op ons nemen zonder ons F1-team, ons IndyCar-team en onze elektrische race-activiteiten. We draaien winst als team, dus McLaren Racing is erg gezond. Dus het gaat om de timing. Ik denk dat het een aantal jaren duurt om klaar te zijn. Vandaar 2026. Ik denk at jet al je in 2026 gaat, je morgen de beslissing moet nemen. We gaan de beslissing morgen niet nemen.”

Overigens schrikt het besluit van de ACO dat vanaf volgend jaar twee hypercars in het FIA World Endurance Championship ingezet moet worden, Brown niet af. Daarnaast zegt hij dat een LMDh-project gericht gaat zijn op een fabrieksteam, maar sluit leveren aan klanten niet uit.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS