DTM

Mattias Estr�m wint op kletsnatte Red Bull Ring, grote controverse in DTM! + UITSLAG

Mattias Eskström heeft vanmiddag de tweede DTM race van het weekend in Spielberg gewonnen. De Audi coureur startte vanaf de eerste plaats en wist die positie gedurende de gehele race vast te houden. Door de overwinning van de Zweed staat hij weer bovenaan in de stand van het kampioenschap. Gary Paffet eindigde als tweede voor Edoardo Mortaro. Er gaat echter wel een rel door de DTM, want Audi coureur Timo Scheider moest opzettelijk kampioenschapsleider Pascal Wehrlein in de Mercedes uitschakelen.

Het kwam de hele dag al met bakken uit de hemel naar beneden in het Oostenrijkse Spielberg. De race op de Red Bull Ring ging dan ook van start achter de safetycar. Daarna reed Ekström weg van de rest van het veld. Paffet kwam snel naar voren stormen, maar de Brit had net niet de snelheid om de Zweed te pakken.

Waar de twee vooraan perfect reden had de rest van het veld vooral moeite om de auto's op de baan te houden. De leider in kampioenschap Pascal Wehrlein verpestte zijn kansen op een goed resultaat al vroeg in de race door twee keer van de baan te schieten. Hij was echter niet de enige die in bocht 3 van de baan schoot.

Opvallend was dat BMW de gehele race niet echt in de buurt van de punten kwam. Het merk uit München was in Zandvoort ijzersterk, maar in Oostenrijk waren ze nergens te bekennen. "

Aan het einde van de race was er een goed gevecht om de zevende plaats. Robert Wickens had het aan de stok met Timo Scheider en daardoor kon Pascal Wehrlein bijkomen. De jonge Duitser haalde het tweetal in de laatste ronde in. Vervolgens kreeg Scheider het bevel van Audi om de Mercedessen voor hem van de baan te tikken. Scheider remde later, tikte Wickens aan, die vervolgens nergens meer heen kon en Wehrlein ook uit de race kegelde.

Dit leidde tot grote vreugde bij Audi, want Ekström won de race en de enige echte concurrent van een ander merk, Wehrlein, werd uitgeschakeld. Bij Mercedes was men echter woest, vooral Toto Wolff was ziedend op de mannen van Audi.

1 Mattias Ekström (S) Audi RS5 DTM 1:01:47.136 34
2 Gary Paffett (GB) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:01:51.470 4.334 4.334 34
3 Edoardo Mortara (I) Audi RS5 DTM 1:02:10.691 23.555 19.221 34
4 Mike Rockenfeller (D) Audi RS5 DTM 1:02:12.581 25.445 1.890 34
5 Nico Müller (CH) Audi RS5 DTM 1:02:17.100 29.964 4.519 34
6 Timo Scheider (D) Audi RS5 DTM 1:02:29.082 41.946 11.982 34
7 Lucas Auer (AT) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:02:30.862 43.726 1.780 34
8 Maximilian Götz (D) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:02:31.756 44.620 +00.894 34
9 Christian Vietoris (D) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:02:47.804 +1:00.668 16.048 34
10 Paul Di Resta (GB) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:02:48.642 +1:01.506 +00.838 34
11 António Félix da Costa (PT) BMW M4 DTM 1:02:52.799 +1:05.663 4.157 34
12 Marco Wittmann (D) BMW M4 DTM 1:02:54.131 +1:06.995 1.332 34
13 Martin Tomczyk (D) BMW M4 DTM 1:02:54.836 +1:07.700 +00.705 34
14 Miguel Molina (E) Audi RS5 DTM 1:02:57.641 +1:10.505 2.805 34
15 Timo Glock (D) BMW M4 DTM 1:02:58.774 +1:11.638 1.133 34
16 Bruno Spengler (CA) BMW M4 DTM 1:03:00.805 +1:13.669 2.031 34
17 Adrien Tambay (F) Audi RS5 DTM 1:03:02.386 +1:15.250 1.581 34
18 Jamie Green (GB) Audi RS5 DTM 1:03:09.498 +1:22.362 7.112 34
19 Augusto Farfus (BR) BMW M4 DTM 1:03:14.006 +1:26.870 4.508 34
20 Maxime Martin (BE) BMW M4 DTM 1:03:27.533 +1:40.397 13.527 34
21 Robert Wickens (CA) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:00:42.014 1L 1L 33
22 Pascal Wehrlein (D) Mercedes-AMG C 63 DTM 1:00:43.070 1L 1.056 33
- Tom Blomqvist (GB) BMW M4 DTM 54:47.584 6L 5L 28
- Daniel Juncadella (E) Mercedes-AMG C 63 DTM 51:42.516 7L 1L 27