Rally

Le Tour Optic 2ooo, een Tour de France voor historic cars, de karavaan vertrekt naar Clermont-Ferrand

Uitgegeven door Peter Vader • 2 september 2020 05:01 • Print artikel

"Il est cinq heures, Paris s'éveille" en de 200 auto's, stuk voor stuk collectors items, die deelnemen aan de Tour Auto Optic 2ooo maken zich klaar om de prachtige Parijse showcase, het Grand Palais, te verlaten. Na een dag daar te zijn tentoongesteld, zijn de auto's in deze ongelooflijke historische rally klaar om op weg te gaan naar de start van een evenement waar zo velen reikhalzend naar uitkeken. Een overzicht van de eerste dag!

Tour_Optic_2000_Nr1_dag1

Van start op Linas-Montlhery
Na het verlaten van Parijs gingen alle auto's naar het historische circuit Linas-Montlhéry voor de officiële start van de Tour Auto Optic 2ooo met een run op de iconische oval. De eerste auto onder de startboog was een zeldzame 1955 Dolomieten Pichon Parat (#151 – Baldy-Grabowski) die was ingeschreven in de categorie ‘Compétition’. De tweede categorie is de Régularité-klasse, die een wat rustiger en regelmatiger wedstrijdkarakter heeft. De naam Régularité zegt het al. De eerste special stage zette gelijk de toon. Alle ogen waren gericht op het rijdersduo van #201, Raphaël Favaro-Lucien en Charles Nicolet, uitkomend in de categorie ‘Compétition’. Na hun overwinning in 2019 in een Lotus Elan gingen Raphaël en Lucien de uitdaging aan om van auto te wisselen en verschenen ze nu met een 3,8 liter E-Type Jaguar uit 1962 aan de start. Zullen ze hun overwinning kunnen prolongeren? Het antwoord weten we bij de finish op 5 september. In de tussentijd lijken ze wel het juiste wapen te hebben gekozen, want de Jaguar won de eerste special stage van de dag.

Tour_Optic_2000_Nr2_dag1

Richting het circuit Magny-Cours
Na Linas-Montlhéry was de volgende test voor de deelnemers en hun auto's het circuit van Magny-Cours. Sommigen kregen mechanische problemen, zoals de 1961 Alfa Romeo Giulietta Sprint #181 gereden door Luis Delso en Carlos De Miguel, die een mechanische storing kregen. Maar het rijdersduo gaf niet op en ging snel naar een garage om de auto te laten repareren, om zich de volgende ochtend weer bij de rally aan te kunnen sluiten. Dit is ook onderdeel van de magie van de Tour Auto Optic 2ooo! In de Régularité-klasse monopoliseerden de Porsches de bovenste plaatsen in het klassement, met name één van de prototypes van het Duitse merk – tevens het centrale thema van de 29ste editie van het evenement - de #99 Porsche 550 in handen van Frédéric Stroesser en Gabriel Marachian kwam als vijfde over de eindstreep. De overwinning in het H-I klassement in Magny-Cours ging naar de #79 BMW 2002 TII bestuurd door Stéphane Peculier-Stéphanie Viellard.

Tour_Optic_2000_Nr3_dag1

Finish in Clermont-Ferrand
De autoliefhebbers droegen allemaal mondkapjes langs de kant van de weg, zodra de auto’s in het parc fermé in Clermont-Ferrand arriveerden, de stad waar de eerste etappe eindigde. Ze kijken allemaal reikhalzend uit naar de finish van de eerste etappe van de Tour Auto Optic 2ooo. Net als de Tour de France-wielrenners, die ook over de mooiste wegen van Frankrijk rijden, werkt de Tour Auto Optic 2ooo als een magneet op zijn fans.

null

Uitslag eerste dag Compétition-klasse:



Uitslag eerste dag Régularité-klasse:


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS