Rally

Le Tour Optic 2ooo, van de vulkanen van de Auvergne naar het porselein van Limoges!

Uitgegeven door Peter Vader • 3 september 2020 04:49

Nadat de avonturiers van de Tour Auto Optic 2ooo op dinsdag in de stemming waren geraakt, vertrokken ze de volgende dag bij het aanbreken van de dag in de richting van het Charade-circuit. De opwinding van de vorige dag was nog steeds voelbaar en het verlangen om hogerop te komen in de diverse tijdschema's werd steeds sterker naarmate de seconden verstreken. Waren de wagens klaar om de strijd aan te gaan, nadat ze waren afgesteld door de deskundige handen van de serviceteams?

Tour Optic 2000 dag 2-1

Hervatten van de tweede etappe
De Tour Auto Optic 2ooo heeft een behoorlijk aantal anekdotes die het evenement jaar in jaar uit tot zo'n unieke gelegenheid maken. François Allain (# 50 1973 Citroën GS) was de vorige avond nog maar net over zijn schrik heen, toen hij aankwam in het park ferme van Clermont-Ferrand met een mechanische storing in de ontstekingsunit. Maar de presentator was gelukkig goed uitgerust met een vrij grote voorraad reserveonderdelen! Dankzij de hulp van een plaatselijke garage kon hij zich opstellen voor de start van de tweede dag in Clermont-Ferrand en kon hij probleemloos het circuit van Charade bereiken. Onvoorspelbaarheid is een van de belangrijkste kenmerken van de Tour Auto Optic 2ooo!

Charade-circuit
Charade is een legendarisch circuit waarop grote namen in de autosport zoals Jackie Stewart en Graham Hill schitterden achter het stuur van Formule 1-auto's. Dit circuit van 3,975 kilometer loopt rond het Parc Régional des Volcans d'Auvergne en is daarmee het enige bergcircuit in Europa sinds zijn oprichting in 1958. Vooral de coureurs uit de Competition categorie haalden hun hart op in deze prachtige en rijtechnisch uitdagende omgeving. Onder hen was Ludovic Caron (# 204 1965 Shelby Cobra 289), die helemaal achteraan op de grid moest starten na zijn aanrijding van de vorige dag op het circuit van Magny-Cour. Hij baande zich vrij snel een weg door het veld naar de koplopers en eindigde de race op de vierde plaats, net voor Jean-Pierre Lajournade (# 205 - 3.8-liter E-Type Jaguar). Het was een spannende voorstelling!

Tour Optic 2000 circuit Magny Cours dag 2

Twee klassementsproeven op gesloten wegen in Nouvelle-Aquitaine
De deelnemers aan de Tour Auto Optic 2ooo houden van de circuits, maar ook de klassementsproeven op afgesloten wegen moeten in aanmerking worden genomen. Hun locatie en lay-out worden op het allerlaatste moment aan hen gegeven, dus het is een echte test voor de coureurs die daarmee ondergedompeld raken in de wereld van het rallyrijden. Woensdagmiddag moesten ze niet in één maar in twee etappes rijden op afgesloten wegen. Het was een van de moeilijkste uitdagingen voor de historische auto's die in de Régularité-klasse waren ingeschreven, aangezien ze een gemiddelde snelheid moesten respecteren die werd bepaald door een referentietijd die werd behaald door de rijders die ook de weg afsloten. Hun doel was om zo dicht mogelijk bij dit gemiddelde te komen. De equipe Morel-Lenfant in hun # 42 - Chevrolet Corvette C3 leek dit tot een ware kunst te hebben verheven. Ze verlieten het Charade-circuit in de late ochtend als 12e algemeen. In de eerste etappe klommen ze maar liefst zes plaatsen omhoog in het algemeen klassement en eindigden ze de dag als leider in de Régularité-klasse. Petje af heren!

De deelnemers juichten bij aankomst in Limoges
Na 380 km kwam de dag ten einde in het Expositiepark in Limoges. De deelnemers waren verrast toen ze werden begroet door een grote menigte die de auto's aanmoedigde terwijl ze langskwamen. Dit aangrijpende welkom maakte alle deelnemers erg blij, na een vermoeiende dag achter de rug te hebben.

Tour Optic 2000 event logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS