Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Le Mans SPECIAL: De kanshebber voor 2010; Peugeot 908 HDi FAP

Uitgegeven door Casper Bekking • 7 mei 2010 10:23

LE MANS - Op 12 en 13 juni is het zo ver; de 78e editie van de 24 uren van Le Mans wordt verreden. De legendarische endurancerace heeft groot aanzien in de autosportwereld, en heeft al vele helden voortgebracht. In voorbereiding op dit evenement blikt RaceXpress.com terug op het verleden, door middel van een special over unieke bolides. Ditmaal bespreken we de geschiedenis en de resultaten van de Peugeot 908 HDi FAP, waarmee onder meer oud F1-coureurs Sebastien Bourdais en Alexander Wurz successen boekten.


De Peugeot 908 HDi FAP is sinds 2004 in ontwikkeling, en de eerste editie werd op 15 juni 2005 publiekelijk getoond. Sinds 2007 neemt de bolide deel aan de 24 uren van Le Mans, met de overwinning in 2009 als mooiste resultaat. De 908 is de eerste bolide van het Franse merk sinds het in 1993 stopte met het Peugeot 905-project. Tijdens de 1000 kilometerrace op Silverstone in 2008 kwam Peugeot in actie met de 908HY, een hybride elektrische variant van de bolide, inclusief KERS-systeem. Het plan was deze bolide door te ontwikkelen en er in 2009 de Le Mans Series mee te rijden, maar dit project werd mede door de financiële crisis op een zijspoor gezet en Peugeot concentreerde zich volledig op de 24 uren van Le Mans.

De Peugeot 908 maakte zijn debuut tijdens de eerste race van het LMS-seizoen 2007 tijdens de 1000 kilometer van Monza. De fabrikant zette twee bolides in die direct erg snel waren. Tijdens de kwalificatie werd de volledige eerste startrij bezet door het team. Tijdens de race lag Peugeot continu aan de leiding, al kreeg de #8-bolide van Lamy en Sarrazin meerdere malen problemen met de deuren, waardoor zij op een derde plek eindigden. Teamgenoten Gene en Minassian brachten de #7 echter als eerste over de streep, en pakten bij hun debuut de overwinning. In de tweede ronde van het kampioenschap nam de #8 de honneurs waar en won, terwijl de #7 door koppelingsproblemen niet aan de finish kwam.



De eerste 24 uren van Le Mans die Peugeot met de 908 TDi reed begon zeer succesvol toen Stephane Sarrazin de pole position voor zich opeiste ten koste van de grote concurrent Audi met de R10 TDi. In de race namen beide bolides het voor de eerste maal daadwerkelijk tegen elkaar op, en het werd al gauw duidelijk dat de Audi’s op de rechte stukken veel sneller waren, en bovendien lag de R10 beter in de bochten. Na een solide race kwam het Duitse fabrieksteam dan ook als eerste over de meet, met de #8 Peugeot op een tweede plaats. De zusterauto moest in het laatste uur opgeven met een motorprobleem. Toen de bolide eenmaal teruggekeerd was in de pitbox namen de mecaniciens geen moeite meer het probleem op te lossen en trokken zich terug uit de race.

Na Le Mans nam Peugeot weer met succes deel aan de overige races in de Le Mans Series. De #8 won op de Nurburgring en Spa-Francorchamps, waarna de #7 908 de laatste twee races op Silverstone en Interlagos winnend afsloot. De #8 won het LMP1-teamkampioenschap, terwijl de zusterauto met wat meer betrouwbaarheidsproblemen kampte en daardoor Pescarolo Sport voor moest laten en eindigde op de derde plaats.


In 2008 breidde de Franse fabrikant het programma uit met de 12 Hours of Sebring. In de openingsfase lag de Peugeot solide aan de leiding, maar mechanische problemen wierpen de bolide terug. De 908 kwam wel aan de finish, en dat was met oog op de 24 uren van Le Mans het belangrijkste doel. Eenmaal terug in de LMS hadden de twee 908’s weinig in te brengen tegen de nieuwe Audi R10 TDi Diesel. Peugeot won wel de seizoensopener op het Circuit de Catalunya, waarmee de Fransen voor het eerst een R10 versloegen. Op La Sarthe stonden drie Peugeots aan de start, en begon de 24-uursrace opnieuw vanaf pole position. In een uitermate natte nacht was Audi in staat de leiding te heroveren en won voor de zevende maal de prestigieuze race. Peugeot eindigde op een tweede, derde en vijfde positie.


Het seizoen eindigde voor de Fransen tijdens de 1000 kilometer van Silverstone maar hun goede vorm kon niet worden voortgezet aangezien beide bolides beschadigd raakten na incidenten. Hierdoor won Audi niet alleen de race, maar legden daardoor eveneens beslag op de titel bij de rijders, de teams en de constructeurs. Kampioenschappen waarin Peugeot het gehele jaar aan de leiding had gestaan.
Na het verliezen van de LMS-titel maakte Peugeot bekend twee 908-bolides naar Amerika te verschepen om daar deel te gaan nemen in de American Le Mans Series. Christian Klien en Alexander Wurz keerden terug bij het Franse team om de strijd aan te gaan met de R10’s van Audi Team North America. Na een flinke crash op Silverstone besloot het Franse team later maar een bolide in te zetten. Deze kwalificeerde zich wel op pole position en lag meerdere malen aan de leiding, en finishte uiteindelijk slechts vier seconden achter de Audi.


Tijdens de 24 uren van Le Mans 2009 reden er vier 908 HDi’s mee. Drie werden gerund door het fabrieksteam, terwijl een 2008-model werd ingezet door Pescarolo Sport. Deze crashte in de nacht en viel uit. De #9 en #8 eindigden op de eerste twee plaatsen, zestien jaar na de laatste overwinning van Peugeot. Eindelijk was het ultieme doel bereikt. Verderop in het seizoen bleef Peugeot de strijd aangaan met de nieuwe Audi R15 tijdens Petit Le Mans. Team Peugeot Total schreef twee auto’s in en won de totaal verregende race, terwijl het team maar zo’n tien procent van de wedstrijd aan de leiding had gereden.



Begin dit jaar kwam Peugeot met twee bolides in actie tijdens de 12 Hours of Sebring, en kwamen daar als eerste over de streep. Tijdens de eerste ronde van de Le Mans Series reed Oreca met een 908 maar eindigde op acht ronden van de winnaar Audi, door problemen met de airjacks.


Peugeot 908 HDi FAB
Motor: Peugeot diesel 5.5 liter, 100° V12, twin turbo
Versnellingsbak: 6 versnellingen, sequentieel geschakeld
Gewicht: 930 kg
Vermogen: 730+ PK
Lengte: 4610 mm
Breedte: 2000 mm
Hoogte: 1030 mm
Topsnelheid: 351 km/u

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS