Formule 1

Lawrence Stroll en de revival van Aston Martin: de miljardair die 'een Britse Ferrari' bouwt

Uitgegeven door Peter Vader • 2 maart 2021 19:40 • Print artikel

Morgen is het zover. Dan keert één van de meest suggestieve namen in de Britse auto-industrie terug naar het hoogste niveau van de autosport. Woensdag 3 maart onthult Aston Martin zijn eerste Formule 1-auto in meer dan 60 jaar. De overstap naar de F1 is de hoeksteen van een gedurfd plan om het succes van het bedrijf nieuw leven in te blazen en er een sportief en commercieel merk van te maken dat met Ferrari kan wedijveren. Het is het geesteskind van de Canadese miljardair en executive chairman Lawrence Stroll. Zijn bedoeling, zo zegt hij zelf, is om de onderneming zodanig in te richten dat het "het sterkste profiel van elk luxe automerk op de mondiale markt" zal hebben.

Lawrence_Stroll executive chairman Aston Martin

Een reddingslijn uitgooien
Begin 2020 zat Aston Martin Lagonda in grote problemen. De verkoop was slecht en het bedrijf brandde door de cash. Zijn aandelen, die in 2018 op de Londense aandelenmarkt werden geïntroduceerd, waren wel waardevoller geworden, want Lawrence Stroll zorgde voor een reddingslijn. Als miljardair die het grootste deel van zijn geld verdiende met investeringen in luxe designermerken, met name Tommy Hilfiger en Michael Kors, leidde hij een groep investeerders die bereid waren nieuw geld in Aston Martin te injecteren. De behoefte aan die fondsen werd nijpender toen de gevolgen van de Covid-pandemie aan het licht kwamen en de industrie tot stilstand kwam. Door al deze ontwikkelingen nam Stroll kordaat het voortouw en stapte in de rol van executive chairman (uitvoerend voorzitter) en was daarmee verantwoordelijk voor het bedrijf. Ondertussen had hij ook al de controle over een F1-team overgenomen, nadat hij een bod had gedaan op de activa van Force India, dat in 2018 in staat van faillissement verkeerde.

Aston Martin V12 Speedster

Het beste platform ter wereld
Al deze elementen komen nu samen. Het F1-team, dat twee seizoenen heeft gestreden als Racing Point, is omgedoopt in Aston Martin. Als het dit jaar de baan op gaat, is het de eerste keer dat een Aston Martin aan de F1 meedoet sinds een grotendeels mislukt avontuur in 1959 en 1960. Met viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel aan het stuur zal het gebruikt worden om de aandacht te vestigen op de autofabrikant, dat zwaar geherstructureerd is. De parallellen met Ferrari zijn duidelijk en Mr Lawrence Stroll heeft duidelijk bewondering voor zijn Italiaanse rivalen. "Ferrari heeft een geweldig bedrijfsmodel en er zijn veel overeenkomsten", legt hij uit: "Maar Aston Martin heeft een Britse, iconische 108-jarige geschiedenis. Als ik me niet vergis, ongeveer 50 jaar langer dan Ferrari! En waarom we terugkeren in de Formule 1? De F1 is voor een luxe autobedrijf het beste platform ter wereld".

Aston_Martin_DB5_versus_Ferrari_James_Bond_007_Golden_Eye

Het 'best bewaarde geheim' ter wereld
De F1, zo stelt hij, biedt zowel een marketingplatform als een omgeving waarin technologie kan worden ontwikkeld en verfijnd voor de volgende generatie sportwagens voor op de openbare weg. Maar de auto-industrie verandert, en terwijl beleidsmakers over de hele wereld de fabrikanten steeds meer dwingen om naar elektrische auto's te kijken, lijkt de F1 geen plannen te hebben om fossiele brandstoffen achterwege te laten. "De F1 maakt al gebruik van de motoren met de laagste emissie ter wereld, wat helaas het best bewaarde geheim ter wereld is", zegt de heer Stroll. “De F1-gemeenschap”, zo benadrukt hij, “is zich terdege bewust van de richting waarin de wereld zich beweegt en heeft ambitieuze plannen voor nieuwe technologieën om de uitstoot verder te verminderen door nieuwe motoren en speciale brandstoffen te gebruiken.”

Aston Martin F1 heritage

Verkopen van technologie
Ondertussen zou elektrificatie, zegt hij, geen probleem moeten zijn voor de sportwagenbranche. "Het belangrijkste voor elk bedrijf is wat mij betreft het merk. We hebben het grootste iconische merk in Aston Martin", zegt Stroll en legt uit dat elektrische en hybride technologie gewoon van de Duitse firma Mercedes Benz kan worden betrokken. De twee bedrijven hebben een technisch partnerschap, terwijl het Mercedes-moederbedrijf Daimler ook een belang van 20% in Aston Martin heeft. Wat Lawrence Stroll betreft is het vraagstuk voor de toekomst dus niet zozeer de technologie zelf, maar hoe die wordt verkocht.

Mercedes_Engine_F1_Hybrid

Britse merkidentiteit
Stroll heeft ook duidelijk gemaakt dat een belangrijk deel van de merkidentiteit van Aston Martin zijn Britse erfgoed is. Dit is tenslotte het merk dat over de hele wereld op de markt wordt gebracht als de favoriete bedrijfsauto van James Bond. Maar Mr Stroll is Canadees. Zijn CEO, Tobias Moers, is Duits. De aandeelhouders van Aston Martin zijn internationaal. Dus wat is er eigenlijk over van die Britse identiteit? Stroll’s antwoord aan de BBC hierop, is heel simpel: "Er werken ongeveer tweeënhalfduizend mensen op het hoofdbedrijf in Gaydon en tevens op de vestiging in Wales. Er werken nog eens vijfhonderd mensen in de F1-fabriek in Silverstone. Voor wat het leiderschap betreft, ben ik beslist Canadees. Ik heb Canadese bedrijven gehad, Amerikaanse bedrijven, enzovoorts... Alle ervaring die ik heb met het opzetten van enkele van de beste bedrijven in luxeartikelen ter wereld, zal in deze Aston Martin-onderneming worden ingebracht. Maar zijn wortels en zijn erfgoed en ongeveer 99% van zijn werknemers zijn beslist Brits!"

Aston Martin 108 years old

Klik op onderstaande oranje links voor eerdere berichten over Aston Martin en de samenwerking met Mercedes, verschenen op RaceXpress:

SPECIAL - De continuing story of het Mercedes-Aston Martin Masterplan

Wat gaat Lewis Hamilton doen? Zijn huidige teambaas heeft een aandeel in Aston Martin, dus...

Mercedes ontkent geruchten over hun plannen om de F1 te verlaten speculatie-hierover is ongegrond en onverantwoord

Neemt Wolff Lewis Hamilton op sleeptouw totale onzin reageert de Mercedes teambaas in Niki-Lauda-stijl...

Mercedes start met Formule 1 MGU-H technologie in AMG wegauto's

Aston-Martin mikt op jaarlijkse groei van 250 tot 300 miljoen pond Mercedes-Benz verhoogt tot 2023 stapsgewijs aandeel in Britse autofabrikant

SPECIAL Quo vadis Sebastian Is er een groter plan achter de geruchten over Vettel en Racing-Point

Aston Martin logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS