Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

LMP2-bolides in het FIA WEC met minder vermogen: "In het afgelopen jaar presteerden de Hypercars..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 december 2021 14:46 • Print artikel

De organisaties van het WEC, ACO en FIA willen voor 2022 diverse plannen voor de LMP2-klasse van de FIA World Endurance Championship doorvoeren. Daaronder zijn plannen ten aanzien van het verder beperken van het vermogen en aanpassingen aan de brandstofcapaciteit. Dit om er zeker van te zijn dat er een adequate stratificatie is met de Hypercar klasse.

24U van Le Mans

De drie organisaties hebben de plannen bekend gemaakt van de serie parameters die men gaat gebruiken, zodat er een groot genoeg gat is tussen de twee prototype-klassen. Een van die veranderingen is het terugbrengen van het vermogen van de 4,2 liter Gibson V8. Hoeveel dit teruggebracht gaat worden is nog niet bekend. Een andere aanpassing gaat de hoeveelheid brandstof zijn. Dit wordt beperkt tot ongeveer 65 liter. De rijtijden gaan aangepast worden, afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in de tank.

Volgens de ACO en FIA die samenwerken met de fabrikanten om overeenstemming te krijgen over een simpele en vereiste methode om het te implementeren. De Oreca die dit jaar de enige auto in het veld was bij het FIA WEC heeft een 75 liter tank. Daarnaast was het vermogen van de motor dit jaar 400 kW, wat ongeveer 536 pk is. Het aantal paardenkrachten werd vorig jaar al in de aanloop van het seizoen naar beneden gebracht, zodat de LMP2’s niet sneller zouden zijn dan de Hypercar.

“In het afgelopen jaar presteerden de hypercars op hun volledige potentieel. Met meer auto’s die in 2022 komen en de consolidatie van de BoP, gaan hun prestaties getemperd worden”, aldus de ACO en FIA in een statement. “Als gevolg daarvan gaat de LMP2 onderworpen worden aan aanpassingen voor 2022.”

In de LMP2-klasse van de European Le Mans Series mag de standaard highdown force setting nog gebruikt worden. In de LMP2 worden eveneens geen aanpassingen verwacht.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS