Karting • Karting Diversen

Kris Haanen is dé openbaring in de 125 cc schakelkarts: P4 DKM en vice-kampioen ADAC in debuutjaar

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 oktober 2021 08:28

METERIK – Karter Kris Haanen uit Meterik was dit seizoen de revelatie in de hoogste klasse van het DKM-kampioenschap in de DSKM-klasse. De OK Junior-kampioen van 2020 werd op de leeftijd van veertien jaar voor de leeuwen gegooid in de 125cc-schakelklasse en maakte direct grote indruk door mee te kunnen vechten om de podiumplaatsen. Het leverde hem de vierde plaats op in het DKM en hij werd vice-kampioen in het ADAC-kampioenschap.

Kris Haanen

“Het laatste raceweekend van het ADAC was spannend. Ik ben net geen kampioen geworden”, aldus Kris (15) die dit seizoen op zijn Tonykart uitkwam voor het KSM Racing Team. “Ik kwam zestien punten tekort. In Mülsen heb ik veel punten verloren. Dat kwam door een DNF (uitvalbeurt) vanwege een kapotte koppeling in de eerste finale en een ingeklikte bumper (waarop een tijdstraf staat, red.) in de tweede finale. Als ik in de eerste finale gewoon was gefinisht, was ik kampioen geworden. Maar geen excuses, ook dat is racen.”

Natuurlijk had hij maar wat graag willen winnen. “Iedereen in het team ook. Willi, Willemjan en mijn vader hebben veel gedaan. Ook met betrekking tot de set-up van het chassis. En het pakte goed uit.” In het sterkbezette DKM eindigde hij knap als vierde. “Gelijk in de top van het kampioenschap. Daar was ik blij mee. Dat had ik in het begin van het jaar echt niet verwacht. In het DKM ben ik dit jaar zes races in de top vijf geëindigd.”

Opvallend was dat het meteen zo goed ging voor de jonge racer in het hoog aangeschreven DSKM, waarin de coureurs rijden in een KZ2-schakelkart. Zijn prestaties hadden hemzelf ook verbaasd. “We twijfelden in het begin of we de opstapklasse van de KZ2 zouden pakken, maar omdat het van de winter bij de WSK al meteen zo goed ging, gingen we toch voor de hoogste schakelklasse in het DKM”, zegt Kris.

“Ik had een paar WSK-wedstrijden gereden en toen ging het beter dan verwacht. Ik was de jongste rijder met heel weinig ervaring. Op sommige momenten was het moeilijk om daar tegenop te boksen, maar ik gaf nooit op. Ik wilde vooraan meedoen en heb veel geleerd.”

Het racen in de KZ is hem bovendien meer dan uitstekend bevallen. “Ik heb KZ altijd al gaaf gevonden. Deze klasse is zo snel, mijn passie zit bij het schakelen. Toen ik kampioen werd in de OK Junior-klasse wist ik niet of ik KZ moest gaan doen of OK. Nadat ik een KZ-kart had getest, wist ik dat ik KZ wilde. Je hebt in die kart veel meer te doen tijdens het racen vanwege het schakelen. Het is veel intensiever dan OK en net wat professioneler. Je moet veel werken aan de afstelling en aan de rembalans met de voorremmen. En je hebt natuurlijk veel meer vermogen.”

Ondanks alle races en het vele racen dat daar bij hoort, zorgt Kris ervoor dat hij ook op school top presteert. Hij zit in Horst op het Denderon College in vwo-4. “School en mijn docenten werken goed mee. Wanneer ik moet racen, krijg ik vrij van school. Ik leer wanneer ik kan, en ik haal gelukkig goede cijfers.”

Dat is knap, want behalve het DKM-kampioenschap kwam Kris ook uit in het ADAC-kampioenschap in Duitsland. Dat hij daarin vicekampioen werd, is een mooi wapenfeit voor de talentvolle coureur. “Achter kampioen Daniel Stell. Ik heb vier wedstrijden gewonnen. In Kerpen won ik beide finales, daarna ook de eerste finale van het eerste evenement in Wackersdorf en de eerste finale van het tweede evenement op die baan.”

Kris reed ook nog het EK en WK. “Tijdens de eerste ronde van het EK in Wackersdorf hadden we in het begin moeite met het chassis, maar we kwamen tijdens de heats steeds verder naar voren. Na de heats stond ik overall op P16 van de honderd rijders. In de finale crashten twaalf man in de tweede bocht. Dat is de hairpin en ik kon nergens heen, zat er middenin. Jammer, want een plek in de top tien had gekund.”

Tijdens de tweede ronde van het EK op het circuit Adria in Italië had Kris in de eerste race jammer genoeg een DNF. “Daarna reed in de heats naar P5, en P6. Ik was net door naar de finale. Uiteindelijk haalde ik P23.”

Tijdens het WK was de snelle Limburger in de heats een paar keer vierde en vijfde. “In de finale eindigde ik op de tiende plek, maar door een ingeklikte bumper verloor ik veel plekken. Het was een wilde race. Helaas had ik die bumper en viel ik terug in het klassement.”

Kris Haanen podium

Dit seizoen heeft Kris dus met name in Duitsland goed gescoord. Daarmee heeft hij zich nadrukkelijk in de kijker gereden. “Ik ben er blij mee, het was aanvankelijk een leerjaar, maar het ging beter dan verwacht!”

Kris bedankt het KSM Racing Team, Willi Müchen, Willemjan Keijzer en zijn monteur Jeroen Kramp. Voor alle DKM-wedstrijden bedankt hij de Italiaanse tuner Flavio Sani, voor de laatste drie ADAC had hij beschikking over de motoren van Sander Dekkers Engines. En natuurlijk zijn ouders en sponsoren.

Kris Haanen wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
1. KSM Official Racing Team
2. Kwekerij Vieverde
3. Banden en Wielen Centrum Limburg
4. PL8 design
5. Pauwels Sport
6. Dirckx Schilderwerken
7. Lenssen Advies
8. Logo Products
9. Keurslager Crist Coppens
10. Echte Bakker Gommans
11. High-Tec-Specialty
12. Bert Tacke Dakservice
13. Bouwbedrijf Maas
14. Beton Station Horst
15. G Hoeymakers Horst
16. Hoeben Rietdekkersbedrijf
17. Installatiebedrijf Jeroen Janssen
18. Vakgarage Maashorst
19. HS Autoparts
20. Keijsers Tegelwerken
21. Janssen Metaaltechniek
22. Custers Beveiliging
23. J.H van Gassel aannemers- en timmerbedrijf
24. Maykel Leijsten Computers

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS