Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Kazuka Nakajima vreest een politiek spelletje tussen Toyota en Alpine

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 januari 2021 09:06 • Print artikel

Kazuki Nakajima maakt zich zorgen dat ‘politieke spelletjes’ het gevecht van Toyota gaat bepalen in de nieuwe LMH-klasse van het FIA World Endurance Championship, nu rivaal Alpine in 2021 naar het kampioenschap komt. Het Franse merk maakt dit jaar de overstap, nadat zij vijf seizoenen actief waren in de LMP2-klasse. Dit jaar gaan zij rijden met de oude Rebellion R-13 LMP1, die door Oreca gebouwd is. In 2021 is het eerste jaar dat met de nieuwe LMH-auto’s gereden worden, maar worden de oude LMP1-auto’s ook nog toegestaan. Een regel waar Alpine dus gebruik van maakt. De nieuwe LMH-auto’s zijn aanzienlijk langzamer dan de LMP1-auto’s die zij vervangen. De manier waarop de Equivalence of Performance (EoT) bepaald wordt tussen de twee verschillende merken, kan dus van grote invloed zijn op het gevecht tussen Toyota en Alpine.

Kazuki_Nakajima_le_mans_toyota

Nakajima vreest dus een zwaar gevecht voor de vierde overwinning op rij in Le Mans, met het bewezen Rebellion-Gibson pakket, dat min-of-meer probleemvrij rondreed op het Circuit de la Sarthe. Toch zegt de Toyota-coureur dat het aan de organisatoren van de race is om ervoor te zorgen dat het een eerlijk gevecht gaat worden van de oudere auto’s tegen de nieuwe bolide van Toyota.

“Ik denk dat het behoorlijk anders gaat worden”, zegt de Japanner over de legendarische endurance race, tegen het Engelse Autosport. “Ze hebben een auto die de na 24 uur zonder problemen zou kunnen finishen, hun auto heeft een bewezen betrouwbaarheid. Het gaat straks dus echt om de Equivalence of Performance (EoT) van hen en ons. Het gaat veel lastiger voor ons worden, omdat onze snelheid toch al beperkt wordt en hun snelheid straks gereduceerd wordt door de EoT. Wat snelheid betreft hebben wij het potentieel om exact hetzelfde te zijn, dus ik denk dat het dit jaar een echte race wordt. Ik weet voor mijzelf nog niet of dat wèl of niet juist is.”

Het is echt politiek. Daar maak ik geen onderdeel van uit, maar ik kan beide kanten begrijpen. Vanaf onze kant zou het oneerlijk zijn, maar natuurlijk willen ze een goede concurrentiestrijd hebben. Laten we zien wat er gaat gebeuren. De race van dit jaar gaat beslist interessant worden, Alpine gaat een sterke deelnemer worden.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS